Wot Rocket gaat nog eens heel snel worden

  • Author: Ice
    Date: za, 29/12/2007 - 11:27

WotrocketAls het aan de makers van de Wot Rocket ligt gaan we binnenkort spannende tijden tegemoet.
In Australië werd deze week een zeer nifty vaartuig voorgesteld. Of we het nog een vaartuig mogen noemen is niet zeker meer, op de foto's lijkt het sterk op een zeilraket. Indien de Wot Rocket echt gaat doen wat de bouwers beloven dan bereiken ze een technologische doorbraak, die van toepassing kan zijn voor de ganse marine industrie.

Sean Lang bedacht het Wot Rocket ontwerp 4 jaar geleden in zijn douchecel. Op 22 december 2007 vertelde hij zijn complete verhaal.

Wot Rocket, u zegt?

WotrocketWotrocketDe Wot Rocket is eigenlijk een kruising tussen een zeilboot en een zweefvliegtuig. Het ziet eruit als een kano, met 2 kleine vleugels voor de besturing. Een beproefd systeem dat we in gebruik zien op de International Moth. Een imposante stijve vleugel van 9 meter zorgt voor de voortstuwing.

Het grote verschil met alle andere door zeilen aangedreven vaartuigen is dat de Wot Rocket de 50 knopen grens wil overschrijden met behulp van supercavitatie technieken, een nog niet eerder beproefde methode bij zeilvaartuigen.

Waarom supercavitatie en hoe?

Het probleem bij conventionele vaartuigen is dat de kracht die noodzakelijk is om zich voort te bewegen door het water 1000 x groter is dan in de lucht. Dit is de reden waarom powerboat racers en de International Moth zo weinig mogelijk contact met het water willen hebben.

Supercavitatie maakt gebruik van het cavitatie effect om een grote gasbel in een vloeistof te maken. Door de cavitatie (de gasbel) voor een vaartuig te plaatsen is dit een zeer interessante technologie voor alle snelle vaartuigen. Omdat de weerstand in zo'n gasbel vele malen minder wordt kan men zich sneller door het water verplaatsten.

Supercavitatie moet volgens het Wot Rocket team de doorbraak worden voor de hele marine industrie.

De meest besproken en gekende toepassing momenteel is de Russische's Shkval torpedo die onder water een snelheid van 370 km / uur kan bereiken.

Supercavitatie schemaSupercavitatie schemaHet enige probleem waarmee ontwerpers in het verleden mee te kampen hadden was dat zeilboten geen motoren hebben voor de aandrijving en daarom ook geen gas produceren. Andy Dovell denkt het licht te hebben uitgevonden en heeft een folie ontworpen die hetzelfde effect moet leveren.

Een indrukwekkend team achter het Wot Rocket project

  • Sean Langman, de voormalige 18 voet skiff zeilen Wereldkampioen, bouwde de Wot Rocket in zijn Noakes scheepswerf.
  • Graeme wood, internet ondernemer, aan boord van zijn TP 52 Wot Yot tijdens de Sydney Hobart Yacht Race, financierde het project gezamenlijk met Sean Langman.
  • Andy Dovell is de ontwerper gekend van Murray Burns and Dovell. Andy Dovell tekende onder meer verschillende America's Cup boten en kwam onlangs nog met een olie op de markt om de topsnelheid van een surfplank te verhogen.
  • De ervaren catamaran zeiler Martin ‘Tacka’ Thompson wordt co-piloot.

Een race tegen de klok

Ook het Britse Sailrocket team onder leiding van Australiër Paul Larssen heeft het afgelopen jaar getest in Namibië. De fragiel uitziende Sailrocket heeft echter één groot nadeel, het heeft de juiste windhoek nodig om in vlak water te kunnen varen.

Het Australische Wot Rocket team gelooft erin dat zij de wind niet van een bepaalde richting nodig hebben en dat ze met behulp van hun stuurvleugels en supercavitatie folie zelfs in ruwer water kunnen testen.

De Wot Rocket is bijna klaar. Enkel de apparatuur en nog wat controles moeten uitgevoerd worden. De eerste testen zijn voorzien in januari 2008.

Foto's © Andrea Francolini
Supercavitatie schema via Wikipedia

Auteur:

  • Ice

    Eddy Lekens (BEL) zeilt sinds 1979 wedstrijden met zeegaande zeiljachten, is stichter van ClubRacer en begeleidt als Digital Manager bedrijven met hun omnichannel E-commerce strategie en Marketing automatisatie. Is schipper/stuurman voor vele Verbondsbezem winnaars, werd 2x Nederlands kampioen, won 2x de Antwerp Race (IRC en Sportboten) en werd in 2004 met het ClubRacer zeilteam door het Watersportverbond verkozen tot de beste zeezeiler van Nederland.

Comments

Voor u geselecteerd: