Barcelona World Race: PRB verliest masttop en geeft op

PRB ontmastAls gevolg van het verlies van de top van hun mast kondigen Vincent Riou en Sébastien Josse hun opgave aan. Terwijl ze aan de leiding lagen in de Barcelona World Race heeft het noodlot toegeslagen en zien beide schippers zich genoodzaakt rechtsomkeer te maken en koers te zetten richting Kaapstad. “We zijn heel erg ontgoocheld. En we hadden het net naar onze zin. Deze morgen lag onze snelheid lager dan onze concurrenten, net omdat we voorzichtig wilden zijn. Ondanks dat we langzaam werden ingelopen, hadden we toch beslist om geen plankgas te geven.

We zeilden in 25 knopen wind, met genaker en één reef in het grootzeil, en onder automatische piloot. We waren net allebei binnen toen de boeg zich in een golf plantte. Dit was gans de nacht al regelmatig gebeurd, zonder problemen. Niet nu echter. We zijn allebei heel erg verbaasd, maar mogen al blij zijn dat we niet gans de mast kwijt zijn.

Op dit moment moeten we echter deze zone zo snel mogelijk verlaten en zien weg te vluchten naar het noorden. De wind zou immers gaan aanwakkeren tot boven de 40 knopen. Het doel is Kaapstad te bereiken. We varen nu halve wind onder kleine fok in goede omstandigheden.

Onze volgende opdracht is de masttop, die nu nog in de lucht hangt te balanceren, los te maken voor onze eigen veiligheid. Daarna kunnen we terug wat zeil hijsen en koers zetten richting Zuid-Afrika, waar we binnen een dag of drie Kaapstad moeten aanlopen. Dan zien we wel of we de nodige herstellingen kunnen uitvoeren om op eigen kiel terug Frankrijk te bereiken.” aldus een aangeslagen Vincent Riou over de telefoon om 12u30.

Nieuw record voor Hugo Boss

Hugo Boss geeft plankgasHugo Boss geeft plankgasTerwijl de vloot steeds meer zuidwaarts zeilde, in steeds meer wind, schoven alle deelnemers steeds dichter bij elkaar. Sommigen waren blijkbaar vastbesloten om de verloren tijd in het eerste deel van de race snel goed te maken, en duwden extra door. Hugo Boss vestigde zelfs een nieuw 24-uurs record. Ze legden tegen een gemiddelde snelheid van 20,83 knopen 500,01 mijl af in één etmaal!

Het logische gevolg was dan ook dat Veolia Environnement de hete adem in de nek voelde en haar voorsprong zag slinken tot nog slechts 3,5 mijl.

Ook de twee leiders schoven dichten bij elkaar. Op een bepaald moment zat er slechts 1 mijl tussen beide kemphanen. Tot aan boord van PRB het noodlot toesloeg. Zo is het nogmaals gebleken dat Antarctica dikwijls voor scherprechter speelt in wereldomzeilingen.

Ondertussen scheiden zich duidelijk twee groepen af, met Delta Dore die aan de rekker hangt van de kopgroep. Maar de boel heel houden kan ook plaatsen opleveren.

Tussenstand op 08/12/2007 om 16u00 GMT :
1. Paprec-Virbac 2 17’698 mijl DTF
2. Veolia Environnement +75
3. Hugo Boss +98
4. PRB +116
5. Delta Dore +263
6. Temenos 2 +590
7. Estrella Damm +838
8. Mutua Madrilena +907
9. Educacion sin Fronteras +1595

www.barcelonaworldrace.com

Auteur:

  • Guy C.

    Guy Clappaert is met zijn zeiljacht Fast One geen onbekende in België en Zeeland. Zijn voorkeur gaat naar CR wedstijden en hij is fervent fan van diverse winterwedstrijden circuits. Je vindt hem dan ook regelmatig terug op de Goofies en Grevelingen wintercup.  

Comments

Voor u geselecteerd: