Spi Ouest-France 2007 - uit de kuip OXYGEN

Een paasweekend zonder Spi Ouest-France is voor de bemanning van de OXYGEN een ver souvenir. Na weer een lange convoyage met meerdere stops keken we uit naar het topevenement dat het Atlantische zeilseizoen opent. Er waren beduidend minder Belgische deelnemers dit jaar, maar op veel Franse en Nederlandse boten konden we toch Belgen ontwaren.

OXYGEN voerde dan weer twee Hollandse dames in om het appeal van de boot te verbeteren.

Zoals ieder jaar vijfhonderd boten op drie banen, onderverdeeld in een pak eenheidsklassen en vijf categorieën IRC. Liefst 3800 deelnemers in de prachtige baai van Morbihan.

46 deelnemers in IRC 1

Ons strijdtoneel was dat van IRC 1 en het stond vol van mooie nieuwe uitdagingen of wat dacht je van de nieuwe Archambault 40 Race (met team Paprec aan boord), een nagelnieuwe X41, twee pijlsnelle J122’s, de COURRIER DU COEUR van Géry Trentesaux, de MARINERSCOVE (een Ierse Mills 39), de herboren HOLMATRO, de ECLECTIC (nagelnieuwe Dehler 44) en nog een heel nest X’n, Firsts en J’s. Ons sommetje was snel gemaakt : top tien zou er allicht niet in zitten, hoewel je nooit weet. De vloot telde 46 concurrenten. Nieuw voor de IMX 40’s met kleine voorzeilen is dat je nu bij de lage ratings bent en het dus tactisch iets anders moet aanpakken: zo snel mogelijk op zoek naar de vrije wind.

In de eerste manche verpletterden de J122’s de concurrentie en liep HOLMATRO onmiddellijk tegen een OCS aan – OXYGEN had het moeilijk maar slaagde er toch in om een 11de plaats te versieren, mooi begin maar inderdaad : die eerste tien....

Op de tweede dag eerst een klassieke “superbanaan” met een bevestiging van de top tien concurrenten met COURRIER DU COEUR (First 44.7) als winnaar en HOLMATRO op drie – OXYGEN raakte nooit echt vrij en moest het stellen met een vijftien.

Vorig jaar gebeurde een bevraging van de deelnemers aan de Spi Ouest en daaruit bleek een verlangen naar meer lange banen door de baai, vol strategische valkuilen en een constante veranderlijke wind...

Geen wind + veel tegenstroom = ankeren

De geplande lange baan van 51 mijl rond Belle-Ile ging niet door omdat de wind te veel kuren had maar een baantje van 27 mijl naar het stromingsgat van La Teignouse en naar le Rocher La Vieille zag het comité wel zitten. Na de dégagement recht de stroom in... en daar begon de kermis, de wind viel weg in de as van de stroom. OXYGEN had een mindere start en trok samen met de Figaro’s weg richting de stromingsluwte van Quiberon. Heerlijk want we voeren om heel de vloot heen met onze code zero en waanden ons zelf bijna aan kop, het enige tricky thing was wanneer de stromingslijn over te komen. HOLMATRO ging als eerste gevolgd door PAPREC. OXYGEN ging op goede moment maar toen de wind wegviel dreven we onder de boei. Bijzonder frustrerend en er werd geankerd, met het allerminste pufje ging het dan pal voor rond het merkteken voor een vloot van 150 die allen tegelijk aan het merkteken aankwamen, een soep van jewelste (zie foto) en een geroep in alle talen... NUMERO SIX, een X40 met superrating ging met de overwinning aan de haal, COURRIER, HOLMATRO en PAPREC kwamen iets later. En OXYGEN scoorde toch nog een acht!

Dag drie en eindelijk ‘choppy weather’ met 14-18 knopen wind. Wat zeilers wel eens vergeten is dat het gevaar steeds aanwezig is: op een boot moest na een klapgijp een aan het hoofd gekwetste man afgevoerd worden. Het zag er naar het schijnt ernstig uit, maar blijkbaar gaat het ondertussen al weer beter met de arme stakker. OXYGEN houdt van beetje meer wind en met de kleine voorzeilen werd ondanks de gescheurde spi een zeven gescoord. En dan weer zo’n toertje rond de baai, zolang het up- en downwind is gaat dat prima maar in die ‘lange bij de windse of reachrakken’ speelt je boot toch wel een belangrijke rol. Dit geldt ook als je die mooie lichte code zero’s ziet ontrollen – en toch won die “gewone” First 44.7 alweer en hiermee stond zijn overwinning quasi vast. De A40 PAPREC op twee samen met de J122’s, HOLMATRO, MARINERSCOVE,.... Voor OXYGEN was dit geen leuke reeks want we kregen de boot niet aan de praat en eindigden 18de (hopelijk onze aftrek). In de ranking stonden enkele boten in ons kielzog maar wat ons veel plezier deed was dat de nieuwe X41 slechts drie punten voor stond!

Rechts = ‘cashen’ – Links = ‘crashen’

Op de laatste dag is er steeds één manche, want voor velen staat nog een lange terugreis op de agenda. De wind was op het appèl – vooraan ging het vooral om de tweede plaats. De eerste start algemene terugroep en dan black flag. Heerlijk want de starten gingen steeds beter. Een banaantje met drie kruisrakken en we bleven in contact met onze directe concurrenten en de X41. In het laatste kruisrak kreeg de wind weer kuren en diegenen die voor de rechterkant kozen konden “cashen” – links werd er enorm gecrashed. Twinkelden oogjes op OXYGEN toen die zich in de top drie waanden, maar alle geluk was opgebruikt: de eersten gingen door de finish, met tegenstroom en dan viel de wind helemaal weg. Als je over de laatste vier kabeltjes meer dan dertig minuten doet dan weet je het wel... plaats na plaats ging verloren en als negende over de lijn betekende dan ook de negende plaats... SPINECK, de X41, zat in het voorste treintje dus daar ging de illusie om hem te kloppen, next time! Elf boten haalden finish, de rest haalde het niet!

Op motor terug in het zonnetje naar de prachtige haven van La Trinité, velen een illusie armer maar wat een prachtig evenement – niet te missen.

COURRIER DU COEUR won voor HOLMATRO en J-LANCE. OXYGEN werd elfde, wat erg dicht bij de upper limit in dit veld moet zijn. Bij de nieuwe boten waren de J122’s en vooral de Archambault 40 Race de winnaars, de DNF in de laatste reeks kostte hen een bijna zekere tweede plaats maar amateurs zijn dit natuurlijk niet.

Volgende afspraak is de Obelix Trophy eind van de maand in Zuidbretoense Bénodet, met ongeveer hetzelfde veld.

Voor andere Belgen moet je naar IRC3 waar de First 34.7 SHIP SHOP AQUAHOLIC de strijd aanging met een heleboel andere First 34.7, waaronder tienvoudig winnnaar Jimmy Pahun, maar uiteindelijk nooit echt in de groove kwam en dus een broederstrijd met de Luxemburgse Belgen van LA FOLIEUSE uitvochten – het werden plaats 19 en 20 in een vloot van 54.

Meer info en alle uitslagen op:
www.spi-ouestfrance.com

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: