Louis Vuitton Cup: BMW ORACLE Racing blijft aan de leiding

Goede zeilcondities met 10 tot 13 knopen wind. Ideaal matchrace weer.

FLIGHT 6

Na een spannende race gisteren tegen BMW Oracle en een overwinning op Luna Rossa waren alle ogen gericht op de match: Team Shosholoza contra Emirates Team New Zealand. Beide schepen waren na de start aan elkaar gewaagd qua snelheid gedurende een lange tack op links. Paolo Cain stuurman van de Zuid Afrikaanse boot klapte naar de Kiwi boot en beide teams gingen een tacking duel aan. Emirates Team New Zealand won langzaam terrein en ging eerst rond de bovenboei met 23 seconden winst. Daarna wonnen ze op elke baan langzaam aan tijd om uiteindelijk te winnen met 1:23.

De spannendste match was buiten alle verwachtingen in die van Mascalzone Latino-Capitalia tegen United Internet Team Germany. Beide teams verkozen ervoor om de rechtse kant uit te gaan en ondanks dat de Zweden het zogezegd mindere team zijn zorgden ze er wel voor dat de Italianen het niet gemakkelijk hadden tijdens een tackingduel richting stuurboord layline. Beide schepen waren slechts meters van elkaar verwijderd gedurende het eerste aandewindse rak. Maar het was Mascalzone die met 22sec eerst spi trok. De Duitsers konden niet echt meer voor enige vorm van gevaar zorgen. Hoewel ze mooi terug kwamen door een shift op het laatste voordewindse stuk verloren ze met 24sec van de Rascals.

Areva Challenge zeilde sterk in haar match tegen Luna Rossa maar het waren de Italianen die met het puntje gingen lopen. Areva finishte slechts 33sec achter Luna Rossa. Victory Challenge duwde +39 over de layline en vaarde dan weg om te winnen met 55sec. En zoals verwacht was Desafío Español 2007 de sterkste in de match tegen China Team.

FLIGHT 7

15 knopen wind in de vlagen, het meest sinds het begin van deze Louis Vuitton Cup. Team Shosholoza had zich bijna laten buiten sluiten bij de comité boot, maar won toch de betere rechtse kant van de lijn terwijl de Spanjaarden de kant van de pin end opgingen. Beide teams gingen ver op links met Shosholoza slechts meters in het voordeel. Na een tacking duel gingen beide schepen nek aan nek richting boei en het waren de Zuid Afrikanen die eerst rond gingen. Door problemen met het hijsen van de spi bij Shosholoza tegenover het geoliede werk op de Spaanse boot kon deze laatste ruimte terug winnen en langzaam weglopen. Aan de lij gate lagen ze 20sec voor en Shosholoza kon niet meer terug komen. Het enige moment waar er zich een klein waterkansje voordeed was toen Enrique Cameselle (de Spaanse voordekker) over de zij ging, maar terug werd opgepikt door verschillende crewmembers. Desafio Espanol won met 55sec.

Luna Rossa ging met de punten lopen tegen +39 hoewel deze laatste bijna de gehele race voorop lag, BMW Oracle won gemakkelijk tegen Areva Challenge met een verschil van 2:54 en Emirates Team New Zealand liep meer dan 1 minuut voor United Internet Team Germany over de finish. Mascalzone Latino had een gemakkelijke prooi aan China Team toen die in de problemen geraakten halfweg de race en moesten opgeven. Ze hadden problemen met de mast, maar zullen morgen gewoon terug verder zeilen.

Louis Vuitton Cup tussenstand:

1. BMW Oracle Racing USA 98 met 15pts
2. Emirates Team New Zealand NZL 92 met 14pts
3. Luna Rossa Challenge ITA 93 met 13pts
4. Mascalzone Latino-Capitalia ITA 99 met 12pts
5. Desafio Espanol 2007 met 11pts
6. Victory Challenge SWE 96 met 10pts
7. Team Shosholoza RSA 83 met 8pts
8. Areva Challenge FRA 93 met 5pts
9. United Internet Team Germany GER 89 met 3pts
10. +39 Challenge ITA 85 met 2pts
11. China Team CHN 95 met 1pts

Foto © Gilles Martin-Raget

Labels

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: