Louis Vuitton Cup: penalties in overvloed tijdens flight 8 en 9

Flight 8

Jesper bank van United Internet Team Germany krijgt de eerste penalty door een bakboord stuurboord verkeerd te interpreteren. Desafio Espanol gebruikte dit in hun voordeel en wint de match met 52 seconden.

In de match Areva Challenge versus Victory Challenge kregen de Zweden een penalty vanwege te dicht overstag gaan bij de Franse boot. Areva kon hierdoor 7sec voor Victory om de boei gaan en nog eens 3sec uitlopen voor de wind. Areva koos voor links in het kruisrak en daar haalden de Zweden hun verloren terrein terug in en gingen met 9sec winst om de bovenboei. Ze hadden nog een penalty staan die ze voor de finish moesten draaien. De boatspeed van het Mani Frers design deed de Fransen de das om want Magnus Holmberg kon nog net zijn penalty cirkelen alvorens met 5sec verschil eerst over de finish te lopen.

Ook de match tussen Mascalzone Latino en Team Shosholoza was best spannend. De Italianen waren lichtjes in het voordeel juist na de start, er volgt een tacking duel om de winst aan de boei die de Italianen wonnen met amper 8sec. Mascalzone kon voor de wind zijn voorsprong uitbouwen tot 38sec nadat de Zuid Afrikanen hun spi eraan ging. Dan volgt er nog een tacking duel (om het spannend te maken) waar Shosholoza haar verlies kon terugbrengen tot 8sec. Op het voordewindse rak liep Shosholoza terug in totdat het noodlot terug toesloeg en er weer een spi aan flarden ging. De Zuid Afrikanen konden alleen maar toekijken hoe Mascalzone de overwinning en punt opeiste.

+39 kon het geoliede team van BMW Oracle niet aan en moest het onderspit delven. Vanwege technische problemen stuurde China Team haar kat en gaf op die manier Emirates Team New Zealand punten cadeau.

Flight 9

Slecht nieuws voor Dean Barker wanneer de Italianen de Kiwi’s een penalty opzadelen in de pre start. De scheidsrechters oordeelden dat de Nieuw Zeelandse boot niet genoeg vrij hield na de dial-up. Luna Rossa haalde voordeel op links. De Italianen duwden de Kiwi’s over de layline en loefden hen daarbij nog eens voorbij de bovenboei. Het verschil aan die bepaalde boei bedroeg echter 10sec. Emirates Team New Zealand verloor 16sec op het voordewindse rak, maar op het laatste voordewindse stuk kwamen ze terug en gingen Luna Rossa zelfs voorbij. Maar het verschil was te klein. Nadat hun poging om tijd te winnen door Luna Rossa op te loeven faalde draaiden ze hun penalty en gingen 48sec achter LR over de finish.

Mascalzone Latino Capitalia Team haalde als eerste voordeel uit een shift en nam zo de leiding. Oracle die niet gewoon is dat iemand anders de leiding neemt pareert met een tacking duel waarin Mascalzone een penalty opliep door te dicht overstag te gaan. Mascalzone vocht nog terug, maar kon niet op tegen de pk’s van de Amerikanen die met 1:38sec wonnen.

Na hun problemen met de mast en zonder gewonnen matchen in RR1 (Round Robin 1) gaf +39 alles wat ze in huis hadden in de match tegen Team Shosholoza. Maar het waren de Zuid Afrikanen die eerst om de boei gingen. De Italianen bleven de Zuid Afrikanen opjagen maar waren niet in staat om voor hen over de finish te gaan. Shosholoza won met 26sec.

Victory Challenge leidde Desafío Español over de startlijn en Desafio Espanol leidde Victory Challenge over de finishlijn. China Team gaf nog eens forfait en overhandigde zo de punten aan Areva Challenge.

De standing:

1. BMW Oracle Racing USA 98 met 19pts
2. Emirates Team New Zealand NZL 92 met 16pts
3. Luna Rossa Challenge ITA 94 met 15pts
4. Desafío Español ESP 97 met 15pts
5. Mascalzone Latino ITA 99 met 14pts
6. Victory Challenge SWE 96 met 12pts
7. Team Shosholoza RSA 83 met 10pts
8. Areva Challenge FRA 93 met 7pts
9. United Internet Team Germany GER 89 met 3pts
10. +39 Challenge ITA 85 met 2pts
11. China Team CHN 95 met 1pt

Foto © Gilles Martin-Raget

Labels

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: