Louis Vuitton Act 13: Moeilijke eerste dag in Valencia

Het veranderlijke weer zorgde voor veel verschuivingen in de rangschikking gedurende de eerste race en een gigantische windshift bezorgde +39 Challenge een droomrace met een niet echt rooskleurige finish.

De dag begon met een 6 tal knoopjes wind komende uit het Oosten. Alinghi start te vroeg en moest terug, maar de Zwitsers kozen voor de juiste kant van de baan en lagen aan de bovenboei al terug 4de.

Ian Walker (tactieker van +39) zag de wind op de rechterkant van de baan wel zitten en ging geheel alleen die kant uit terwijl de rest op links verder ging. De gok bleek een goede gok te zijn want zij zeilden anderhalve baanlengte alleen aan de leiding (leiders doen dat naar’t schijnt altijd alleen…).

De eerste boten gingen met een gibe-set rond de boventon om terug die favoriete rechtse kant uit te gaan. Alinghi en Oracle echter hadden verandering op links gezien en gingen die kant uit. Ian Percy in een poging om zijn winst te beschermen opteerde voor het midden van de baan en zeilde na een spi te hebben vernield in een windgat. Een verlies dat ze niet meer goed zouden maken. Ed Baird stuurde SUI 91 rond het windgat met Chris Dickson erg dicht in de buurt.

BMW Oracle maakte het Alinghi een beetje moeilijk en nam de leiding over door met een perfecte peeling gibe een nieuwe spi te hijsen. De verdediger kon Oracle niet meer inhalen en de Amerikanen gingen met een marge van 3min en 34 sec over de finish. De rest van de boten konden niet anders dan toezien en waren gedwongen om het beste te maken van de povere omstandigheden die ze nu op dat moment hadden.

Na bijna heel de race van voor te hebben gelegen moest +39 genoegen nemen met een 10de plaats. Areva Challenge had van hetzelfde laken een broek, want ze zakten van een 2de naar een 9de plek in het laatste voordewindse stuk. Victory Challenge die vroeg in de wedstrijd aan de leiding lagen kwamen 20min 32sec na Oracle over de finish.

Grant Dalton: “What we saw were some very polished teams. Only one thing is certain after today: there will be some big upsets before this is all over.”

Wist je dat: Ben Ainslie NZL 84 stuurde vandaag?

Flight 1 resultaat:

1. BMW Oracle Racing (USA 87) in 1:25:41
2. Team Shosholoza (RSA 83) at 3:34
3. Mascalzone Latino-Capitalia Team (ITA 99) at 4:18
4. Alinghi (SUI 91) at 5:04
5. Emirates Team New Zealand (NZL 84) at 5:16
6. United Internet Team Germany (GER 89) at 5:33
7. Luna Rossa Challenge (ITA 94) at 5:51
8. Desafio Espanol 2007 (ESP 97) at 6:15
9. AREVA Challenge (FRA 93) at 9:26
10. +39 Challenge (ITA 85) at 9:43
11. China Team (CHN 95) at 10:40
12. Victory Challenge (SWE 96) at 20:32

Valencia Louis Vuitton Act 13 tussenstand:

1. BMW Oracle Racing (USA 87) - 12
2. Team Shosholoza (RSA 83) - 11
3. Mascalzone Latino-Capitalia Team (ITA 99) - 10
4. Alinghi (SUI 91) - 9
5. Emirates Team New Zealand (NZL 84) - 8
6. United Internet Team Germany (GER 89) - 7
7. Luna Rossa Challenge (ITA 94) - 6
8. Desafio Espanol 2007 (ESP 97) - 5
9. AREVA Challenge (FRA 93) - 4
10. +39 Challenge (ITA 85) - 3
11. China Team (CHN 95) - 2
12. Victory Challenge (SWE 96) - 1

Foto © Gilles Martin-Raget

www.americascup.com

Labels

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: