Aankondiging: Rondje IJsselmeer

Organisator Rondje IJsselmeer: ‘de kramperigheid moet eruit’

Een terugkerend onderdeel op de jaarlijkse agenda van F18 wedstrijdzeiler is het Rondje IJsselmeer dat dit jaar op 12 mei wordt gezeild. In een aantal opzichten een uniek evenement voor niet alleen open catamarans, ook kajuitmultihulls zeilen mee.

Aan de startlijn is het een gekrioel van een kleine 100 boten die hun weg proberen te vinden. Zij zeilen een ronde van 60 zeemijl (ongeveer 100 km) over het noordelijk deel van het IJsselmeer. De start is in Medemblik om vervolgens via Den Oever-Makkum-Stavoren-Enkhuizen hier weer terug te keren. Traditiegetrouw ieder jaar vroeg in het seizoen, koud water en soms barre weersomstandigheden worden hierbij getrotseerd. Wat de wedstrijdzeiler hierbij drijft kan iedereen zich voorstellen, maar wat drijft de organisatie?

Drijvende kracht van Rondje IJsselmeer

WSV Bestevaer uit Medemblik is de organiserende vereniging, zij kent een lange traditie op het gebied van het organiseren van wedstrijden en wordt bij de organisatie van het Rondje IJsselmeer gesteund door de landelijke Catamaran en Trimaran Club (CTC). Sinds een vijftal jaren wordt Bart Dogterom door de organisatie gezien als de drijvende kracht. Hij heeft weliswaar een bescheiden voorkomen, maar beschikt over een heldere visie en is trots op de club van 75 vrijwilligers van de vereniging die actief zijn tijdens het evenement.

Vliegen tussen hemel en aarde

Bart Dogterom is in het dagelijks leven gevestigd fysiotherapeut, ‘in beweging blijven is zijn lijfspreuk’. Hij bouwde ooit 7 jaar aan een multihull en zeilt tegenwoordig met één van de snelste trimarans van Nederland. Zeilen met een multihull noemt hij vliegen tussen hemel en aarde. Liefst is hij dan alleen met zijn zeilmaat, eenmaal het land uit zicht komt hij pas echt tot rust. Voor hem is de open catamaranzeiler een kunstenaar op het water, anderen zien eerder de gelijkenis van een cowboy op een opgevoerde tweevoeter. Vanwege de watersport woont hij in Medemblik. Met zeilen is hij niet opgegroeid, maar als hij nu 18 was zou hij 24 uur per dag met één romp uit het water zeilen.

Niet professioneel

De oorspronkelijke wedstrijd groeide uit tot een waar evenement. Er is een terugkerende trainingsdag voorafgaand aan de wedstrijd Rondje IJsselmeer en een extra korte baan wedstrijd voor de F18 klasse. In zo’n week-einde geven we duizenden euro’s uit, via sponsoring en inschrijfgelden moeten we dit zien terug te verdienen voor de vereniging.

Vergis u niet in de organisatie, 100 km zeilen op koud water brengt het risico met zich mee van onderkoeling en uitputting. De topzeiler finisht binnen de helft van de tijd ten opzichte van de achterblijver. Snel na de start ontstaat er een langgerekt wedstrijdveld van vele kilometers. Kapseizen, gebroken zwaarden en masten bij slechter weer zijn aan de orde van de dag. Materiaalschade is acceptabel, zolang de veiligheid van de deelnemers te borgen is. Hiertoe vaart er een vloot van rubber reddinsgboten mee, aan de wal bevindt zich het communicatiecentrum en rondom het IJsselmeer worden extra zenders geplaatst. Zaken worden vooraf uitgetest, er is een duidelijke rangorde binnen de organisatie, de mensen zijn getraind en berekend op hun taken. Vanaf twee locaties vaart de KNRM mee, voordeel hiervan is dat in het geval van ernstige calamiteiten autoriteiten direct ingeschakeld kunnen worden. Alleen in naam zijn wij niet professioneel.

Kramperigheid

Het huidige tijdperk kenmerkt zich door kramperigheid. Wij bezuinigen niet alleen op financiën, ook de menselijke maat wordt uitgehold met als resultaat ontevredenheid en onverdraagzaamheid, het is ieder voor zich. Ik blijf mij hiertegen verzetten, ‘voor en met elkaar’ schenkt mij daadwerkelijk geluk.

Kramperigheid zie ik ook binnen het watersportverbond en soms zelfs binnen het prachtige watersportcentrum van Medemblik, geschreven en ongeschreven regels lijken soms belangrijker dan sportiviteit. Vanwege het verplichte watersportverbond lidmaatschap, de verplichte startlicentie en hebben van een goedgekeurde meetbrief, zagen wij ons in 2006 bijna genoodzaakt om bepaalde groepen uit te sluiten van deelname aan de wedstrijd.

Ik ben niet tegen regels en ook niet tegen het principe dat de gebruiker betaald. Wel vindt ik dat hier tegenover een zorgvuldige invoering van veranderingen behoort te staan. Verenigingen moeten de tijd hebben om hierover met hun leden te communiceren. Ik verwacht overigens dat zich dit in 2007 niet meer zal voordoen, het contact met het verbond is inmiddels aangehaald. In de toekomst mogelijk een splitsing tussen de recreant en de echte wedstrijdzeiler, vergelijkbaar met de Silver- en Gold fleet van het Rondje Texel.

Vorstelijk ontvangst

Tegen de algemene bezuinigingsdrift in gaan wij dit jaar voor hetzelfde inschrijfgeld meer voor de zeiler doen. Ons motto; ‘beter dan goed, misschien wel onvergetelijk, en boven alles met plezier’ is hier van toepassing. We gaan de zeilers vorstelijk te onthalen op het Regatta Center. De hoofdsponsor Vitasys stelt o.a. prijzen ter beschikking en de prijsuitreiking gebeurd door de voorzitters van de verschillende klassenorganisaties. Ik beschouw dit als een kroon op onze inspanning.

Visie

Visie is iets wat je uit moet dragen. Ook watersportverenigingen kampen met een teruglopend aantal vrijwilligers op alle niveaus binnen de vereniging. Mensen met voldoende organisatietalent worden schaars, beroepshalve drukte krijgt vaak voorrang. Het Regatta Center Medemblik, het materiaal, de opgebouwde kennis en opgeleide mankracht binnen WSV Bestevaer zijn investeringen die gekoesterd moeten worden. Ik voorzie dat het steeds moeilijker zal worden om dit veilig te stellen. De kosten voor het opzetten van evenementen nemen toe en daarmee wordt vooral in de aanloop van de organisatie het risico voor de vereniging steeds groter. Mogelijk dat het beter is om in de toekomst middelgrote evenementen zoals het Rondje IJsselmeer uit te besteden. Dit is niet erg zolang de wedstrijdorganisatie (activiteiten op het water) door en in naam van de vereniging gebeurt en deze evenementen behouden blijven voor Medemblik. Op die manier houden we een goede balans tussen vrijwilligheid en professionaliteit.

Voor de zeilende kunstenaar tussen hemel en aarde heb ik maar één bericht; zorg dat je erbij bent in 2007, we doen het niet voor niks en alleen voor jullie!

Informatie en inschrijving: www.rondjeijsselmeer.nl

Labels

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: