Louis Vuitton Act 13: Alinghi vaart 2 paaltjes

Gisteren was het Alinghi die te vroeg over de startlijn ging, vandaag viel die beurt aan BMW Oracle Racing en Areva Challenge. Desafio Espanol leidde de boel in den beginne samen met Alinghi op rechts. Alinghi had het even met Mascalzone Latino aan de stok, de Italianen dachten dat stuurboord voorrang heeft in plaats van bakboord (yeah richt!), Alinghi moet gedwongen overstag, waar Mascalzone een penalty voor moet draaien.

En zo kwam de verdediger eerst rond de bovenwindse boei. Desafio Espanol volgde op een paar bootlengtes (13 sec) juist voor Shosholoza die 4de lag. Doordat de wind bleef shiften moest er vroeg gegijpt worden. Je kon er in deze condities de boten met de beste boathandeling zo uithalen. BMW Oracle ging op die manier van 8 naar 4 en de Kiwi’s klommen van 5 naar 3.

De neerhouder van China Town (sorry) Team brak, zodat hun grootzeil de hoogte inging. Het comité verlegde de bovenboei vanwege de mega shift voor het laatste aandewindse stuk, maar de gaten in het pak spraken reeds voor zich. Alinghi lag gewoon te sterk aan kop. Bij het ronden van de laatste boei viel Victory Challenge van 9 terug naar een 11de plek, daar lieten ze Areva Challenge en United Team Internet passeren. Na een laatste gijp die niet echt gecontroleerd leek, liet Ed Baird SUI 91 naar de finish knallen met Desafio Espanol kort achter hen die zeer tevreden leken met hun 2de plek.

Race 3

Ieder om toer, het was nu de beurt aan Desafio Espanol om te vroeg te starten. BMW Oracle en Mascalzone Latino-Capitalia Team, beide namen zij de leiding van respectievelijk de linkse en de rechtse kant van de baan. Alinghi nam een slechte start en was gedwongen om achter Mascalzone aan te gaan. Dat de turbo’s aan boord van Alinghi het goed doen, kon je zien doordat ze eerst rond de bovenboei gingen.

Juist achter Alinghi en Mascalzone kwam de vloot samen aan de bovenboei. Sommige schepen kwamen gevaarlijk dicht tegen elkaar, het was daar waar +39 en Duitsers ongewenst met elkaar in aanraking kwamen. +39 verloor haar mast en United Internet Team Germany moest opgeven met schade aan de mast. Beide gaven uiteraard op.

Aan de laatste bovenboei vond Oracle een goede windshift en kon zo voorbij Alinghi varen. Chris Dickson had een voorsprong van 2 bootlengtes toen ze het laatste voordewindse stuk ingingen, maar de wind had al zijn verassingen nog niet prijs gegeven… Eerst viel hij volledig weg, en dan kwam hij van de compleet andere richting waardoor de voordekkers hun handen vol hadden met spi’s te droppen en genua’s te hijsen. Door de druk van de wind langs de verkeerde kant van de spi brak de spiboom van Oracle. En dan viel de wind weer weg… zes schepen lagen nu stil op 200m van de finish!!! Elk kon gewonnen hebben… kon, maar kunnen is niet helemaal, éh?

Op het einde was het Alinghi die als eerste (op handen en voeten) de lijn over kroop. Luna Rossa werd 2de en de Spanjaarden eisten de 3de plek op. BMW Oracle kon zijn succes van gisteren niet herhalen en werd 7de. Bij Team Shosholoza werd er aan de wind de genua uit de luff getrokken, ze beëindigden de race enkel op grootzeil en spi en strijken door toch nog te finishen 3 punten op.

Brad Butterworth, tactieker van Alinghi: “The racing today was more like the 2003 venue in Auckland with a lot of wind and very shifty, it was hard for all the boats to maintain their positions throughout the racing. We had very good crew work, which saved the day for us. Really it was a crew work day.”

+39 zal pas vrijdag terug mee zeilen

We evalueren de mogelijkheden zegt Lorenzo Rizzardi (de grote man van +39). Morgen varen we niet, maar we zullen er terug bij zijn op vrijdag voor de laatste race van Act 13. Ik voel me ontzettend slecht voor de jongens, over wat er vandaag gebeurd is. Al die harde zware voorbereidingen, weg in enkele seconden.

Maar wij zullen niet opgeven! We zijn hier nu en we willen hier blijven. Al wat ik kan zeggen is dat de shore crew alles in het werk stelt om te redden wat er te redden valt van die mast die in de eerste 2 races zijn potentieel liet zien. Ik dank ook hierbij diegene die hun hulp hebben aangeboden.

Later in de namiddag verscheen Jesper Bank (de stuurman van de Duitse boot) op de basis van +39 om zich te verontschuldigen en zijn fout toe te geven. Vanavond zal het verdict van de jury vallen over het incident daar er meerdere boten betrokken waren.

Valencia Louis Vuitton Act 13 tussenstand na 3 flights:

1. Alinghi (SUI 91) - 33
2. BMW Oracle Racing (USA 87) - 27
3. Emirates Team New Zealand (NZL 84) - 27
4. Desafio Espanol 2007 (ESP 97) - 26
5. Luna Rossa Challenge (ITA 94) - 25
6. Mascalzone Latino-Capitalia Team (ITA 99) - 25
7. Team Shosholoza (RSA 83) - 19
8. AREVA Challenge (FRA 93) - 12
9. United Internet Team Germany (GER 89) - 11
10. Victory Challenge (SWE 96) - 10
11. +39 Challenge (ITA 85) - 9
12. China Team (CHN 95) - 7

Foto © Gilles Martin-Raget

www.americascup.com

Labels

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: