Louis Vuitton Cup: Emirates Team New Zealand op kop

FLIGHT 11

Na een spannende pre start waar BMW Oracle er voortdurend mee dreigde om de Nieuw Zeelanders op te loeven, maar dat nooit deed namen beide teams een perfecte start zij aan zij.

Kort na de start brak Dean Barker af en koos voor rechts terwijl Chris Dickson naar links bleef gaan. Op het moment dat beide boten terug over dezelfde boeg vaarden was het laterale verschil enorm (wat betekend dat de Kiwi’s eigenlijk een groot risico namen). Op dit moment lag Oracle zo een 2 à 3 bootlengtes voor. Maar dan kwam de rechtse shift die de situatie in het voordeel van NZL 92 veranderde.

In een paar minuten tijd kwam Team New Zealand meer dan 250m voor Oracle te liggen. Van daaruit had Oracle geen schijn van kans meer om terug in de race te komen. De Kiwi’s legden de rest van het parcours af met een soortgelijke voorsprong (en zelfs een sneetje in de spi) en finishten voor Oracle met 1:34sec verschil.

In het gevecht voor de 7de plaats overall vochten Shosholoza en Areva Challenge het uit met Sébastien Col in een controlerende positie tijdens de start. De Zuid Afrikanen hadden net iets meer bootspeed en ronden de bovenwindse ton 13sec voor de Fransen. Die afstand bleef gelijk gedurende het voordewindse rak, maar in het volgende kruisrak kwamen de Fransen terug opzetten tot ze zelfs in het laatste spi rak naar de finish slechts 2 bootlengtes van Shosholoza verwijderd waren. Col probeerde Shosholoza nog op het verkeerde been te brengen door weg te gijpen, maar daar trapten de Zuid Afrikanen niet in, ze finishten 14sec voor Areva met de armen in de lucht en “high five’s” als teken van overwinning.

Victory Challenge en Mascalzone Latino kampten tegen elkaar enkel voor de eer. De Italianen namen de beste start en Victory klapte weg vlak na de start. Mascalzone volgde en nam de leiding van ongeveer 1 bootlengte. Na een paar aftastende overstagjes, sloegen de Italianen erin om voor de boeg van de Zweden te kruisen en de rechtse kant van de baan op te eisen. Mascalzone ging 17sec voor Victory rond de eerste boei en controleerde de rest van de match om te finishen met 38sec. Juist voor de finish “peelden” ze naar een spi met de volgende boodschap: : "Thank you Italy , thank you Naples ".

James Spithill van Luna Rossa kon Jesper Radich op Desafio Espanol vastpinnen achter de comité boot op het moment dat het startschot knalde (voor iemand die niet zeilt moet dit een rare zin zijn…). Luna Rossa duckte terug, rond de boot en vrij van de Spanjaarden. Van daaruit kozen de Italianen voor de favoriete kant van de baan en liepen eerst rond de bovenboei. Het probleem van de Spanjaarden was nog niet uit de wereld toen hun spi bij de hoist de boei raakte, wat resulteerde in een penalty. Luna Rossa zeilde de rest van de match zorgloos om 3de te eindigen op het score bord.

United Internet Team Germany nam de leiding tijdens de start in haar match tegen +39 Challenge die een kleine aanvaring had met een “foto boot” in de pre start. Het incident had blijkbaar geen effect op de uitslag van deze race daar de Italianen de bovenboei als eersten rond gingen. Van daaruit kon Ian Percy naar zijn derde overwinning zeilen.

De Louis Vuitton Ranking na Round Robin 2:

  1. Emirates Team New Zealand (NZL 92) met 38pts
  2. BMW ORACLE Racing (USA 98) met 37pts
  3. Luna Rossa Challenge (ITA 94) met 35pts
  4. Desafío Español 2007 (ESP 97) met 29pts
  5. Victory Challenge (SWE 96) met 26pts
  6. Mascalzone Latino-Capitalia (ITA 99) met 22pts
  7. Team Shosholoza (RSA 83) met 20pts
  8. Areva Challenge (FRA 93) met 17pts
  9. +39 Challenge (ITA 85) met 10pts
  10. United Internet Team Germany (GER 89) met 5pts
  11. China Team (CHN 95) met 3pts

Foto © Gilles Martin-Raget

Labels

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: