Nachtelijke windstilte drukt aankomsttijden Vuurschepenrace

Daikin Airco verliest opnieuw roer

De nachtelijke windstilte drukte uiteindelijk de aankomsttijden van de deelnemers aan de Vuurschepenrace 2007. Na een voortvarende start dobberde de vloot urenlang op open zee richting Harwich. Deze passage kostte de VO 70 Mean Machine het record. Schipper Peter de Ridder en zijn mannen kwamen twaalf minuten tekort.

In de voorlopige uitslagen gaat de Roark van Kees Kaan aan de leiding in de IRC 1-klasse. Hij was lang in gevecht met de Holmatro van Sander Speet en de Daikin Airco van Frans van der Heijden. Dit duurde totdat de Daikin zijn roer verloor en een sleep van de Holmatro kreeg. De wedstrijdorganisatie wacht nog op de vijf laatste boten, die inmiddels tegen de stroming in moeten boksen.

Gedurende de eerste 60 mijl lag de 70-voeter op schema voor een recordtijd. Met een gemiddelde snelheid van 14-15 knopen was er geen vuiltje aan de lucht. Totdat de wind dus afnam en de Mean Machine moest opkruisen. Team Captain Dirk de Ridder: “Dat duurde ongeveer dertig mijl, waarin we slechts 7 tot 8 knopen liepen. We moesten ook nog een paar zeilwissels doen.” Het laatste stuk naar de finish was weer bezeild met een bries van circa 12 knopen. De Ridder: “Het is jammer dat we die windstilte hebben gehad, want anders hadden we een snellere tijd kunnen klokken.” De voormalige Pirates of the Caribbean gleed vanochtend om 6.19 uur Nederlandse tijd na bijna 11 uur zeilen over de eindstreep in Harwich. In de voorlopige resultaten staat de Mean Machine op de vijftiende plek.

Roark – Geduld is een schone zaak

“We hadden eigenlijk een slechte start”, blikte Roark-schipper Kees Kaan terug. Toch eindigden hij en zijn bemanning op de voorlopige eerste plaats in de IRC 1. “We zaten een beetje klem bij de startboot en moesten daarom wegklappen naar rechts en achter de andere langs. Bij de eerste boei lagen we er weer redelijk bij en daarna zijn we onder het veld gaan varen.” Door een shift moesten de voorgangers wat wegdraaien van de wind om de volgende boei te halen, terwijl Roark zijn weg kon vervolgen en zo aansluiting vond. Kaan: “Vervolgens kwam de wind opzetten en begon het donker te worden. We wisten echter dat die bries weg ging vallen en dan vanuit het noordwesten zou terugkomen. Wij besloten dus zo lang mogelijk rechts te blijven. De Holmatro deed hetzelfde en wij kregen daardoor als eerste de nieuwe wind.”

Intussen werd het lichter en mengde de Daikin Airco zich ook in de strijd. Kaan: “De Daikin en de Holmatro waren met elkaar in gevecht en ineens zagen we de Daikin een rare draai maken. De zeilen gingen omlaag en ook bij de Holmatro. Toen hebben we over de marifoon contact gezocht met Sander Speet. Hij vertelde ons dat de Daikin zijn roer had verloren.” Dat is niet de eerste keer, want met de oude boot overkwam het team vorig jaar exact hetzelfde. De Holmatro nam de onfortuinlijke zeilers en boot op sleeptouw. Roark kwam als vijfde binnen. Kaan: “Jammer dat ze zijn uitgevallen, want dat maakt onze overwinning iets minder elegant.” Schipper Sander Speet heeft inmiddels redress aangevraagd bij de organisatie. Speet: “Natuurlijk is het zonde, want we lagen goed. Aan de andere kant moet je natuurlijk altijd helpen. Iedereen is blij dat we dat hebben gedaan, dus ik heb er een goed gevoel over.”

In de ORC 3 staat de IMS B-winnaar van de onstuimige Vuurschepenrace van 2006 wederom bovenaan. Schipper Atse Blei gaat met zijn Pinta-M aan de leiding van het voorlopige klassement. Volgens het IRC 3 klassement staat hij slechts derde. Blei: “We zijn vannacht na een winddraaiing te lang doorgevaren. We hadden eerder overstag moeten gaan. Het was een bewuste keuze, maar die bleek dus niet goed te zijn. Daar hebben we die twee plekken laten liggen”, aldus de schipper. Morgen genieten de deelnemers van een rustdag.

foto: de Mascotte - ABN AMRO North Sea Regatta 2007

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: