Rondje IJsselmeer 2007

Wedstrijdleider houdt open cats aan de wal

Traditioneel vond in het weekeinde van 12-13 mei voor de 6de achtereenvolgende keer het zeilevenement ‘Rondje IJsselmeer’ plaats. De lange baan wedstrijd wordt normaliter gevaren door zowel open cats vanaf 17 foot als kajuitmultihulls.

De laatste groep start als eerste en wordt gaandeweg na ruim 50 mijl ingehaald door de open boten. Dit jaar bleken de weersomstandigheden spelbreker voor de open cats. Een zware beslissing voor de organisatie, maar de te zeilen afstand van ongeveer 100 km staat, mede omdat het vroeg in het seizoen plaatsvindt, bekend als één van de zwaarst te varen wedstrijden. In tal van opzichten zelfs zwaarder dan de Ronde van Texel.

Van de deelnemers wordt verwacht dat zij niet alleen de kunst van snel zeilen beheersen, maar zich ook goed voorbereiden. Bekendheid zijn met het noordelijk deel van het IJsselmeer of over voldoende navigatievaardigheden beschikken is van belang. De deelnemers krijgen een geplastificeerde kaart mee, waarop o.a. veilige strandigsplaatsen voor de open cats staan gemarkeerd.

De beslissing, om afhankelijk van de weersomstandigheden, de wedstrijd door te laten gaan, aan te passen, of af te blazen is soms moeilijk. Dit jaar gooide de wisselvallige weersomstandigheden roet in het eten. De voorspelde west tot zuid westen wind van 17-22 knopen vormde niet het probleem, wel de later op de dag voorspelde uitschieters tot boven de 30 knopen vooral in het oosten van het Land.

Besloten werd de start voor de kajuitboten uit te stellen tot men er zeker van was dat de ontwikkeling van mogelijke buien over het startgebied heen zou zijn. Voor de open boten werd een alternatieve verkleinde driehoek aangelegd aan hoger wal (Medemblik-Andijk-Oude Zeug), om bij verslechtering van de omstandigheden de veiligheid van de zeilers te kunnen borgen.

De kajuitboten startte met een vertraging van bijna een uur, voor hen wel de volledige ronde (Medemblik-Enkhuizen-Stavoren-makkum-Den Oever-Medemblik).
Voor de open cats kwam het niet zover. Nog voor de start met slechts enkele cats op het water, mat men op het gateschip in Andijk uitschieters tot 24 knopen (windkracht 6). Vanwege de instabiele weersomstandigheden en de wetenschap dat de open boten niet kunnen reven besloot de wedstrijdleider niet te starten. De enkele waaghalzen die op eigen risico op het water bleven ontdekte al snel dat ook zij de windstoten niet de baas konden blijven.

Gecoördineerd vanuit het communicatiecentrum op de wal werd de vloot van kajuitboten gevolgd door de ribs van de eigen rescue en de KNRM.

Holmatro Extreme 40 breekt giek

Uitzondering op de vloot was de open supercat, (extreme 40) van het team Holmatro. Op het rak Enkhuizen-Makkum ontwikkelde de boot een snelheden tot ongeveer 50 km p/uur. Haar eigen volgboot bleek over onvoldoende brandstof te beschikken en moest de begeleiding opgeven. Juist na de passage van de gate bij Makkum ontstonden er problemen voor de supercat. Hoog opkruisend richting den Oever met een dubbel gereefd grootzeil liep de druk op de giek zover op dat deze in twee-en brak. Het ontstane moment in de giek bij de verschuiving van het aangrijpingspunt van het grootzeil naar voren t.o.v. de grootschoot bleek groter dan de breeksterkte van het materiaal. Ongerust vanwege het vlak onder de wal zijn, nam Carolijn Brouwer via het noodnummer contact op met het crisisteam. Begrijpelijk ongerust want zonder voortstuwing aan lager wal vertoeven, de boot heeft geen eigen motor, is een weinig benijdenswaardige positie. De coördinaten werden doorgegeven, waardoor de boot snel getraceerd kon worden door het rescueteam van de organisatie en schipbreuk aan lager wal werd vermeden. Wat later meerde de KNRM boot van makkum de cat veilig in de haven af.

Inmiddels meldde verschillende andere kajuitboten zich af voor de wedstrijd, zij weken uit naar nabij liggende havens of voeren rustig terug naar Medemblik.

Mastbreuk en gewonde

Er volgde een nieuwe oproep door het team van Wouter van de Hoek. De relatief lichte catamaran meldde mastbreuk en een gewonde aan boord. Gevreesd werd voor een heup of bovenbeenfractuur. In samenwerking met de KNRM werd ook deze boot getraceerd. Afhandeling werd gecoördineerd vanuit de kustwacht. Het gewonde bemanningslid werd van boord gehaald en de boot werd geborgen in Hindelopen.

Line Honeurs voor de Simon

Door de inmiddels sterk uitgedunde vloot werd de wedstrijd scherp uitgevochten. Line honors ging naar het team van Robbert Rodenburg met een trimaran van het ontwerp grainger 32+ onder de naam Simon, vernoemt naar de multihullbouwer Simon Rhebergen. Met een snelheid van 23 knopen scheerde de boot over de finishlijn. Een gezeilde tijd van 4 uur 55 min 22 sec is bijzonder, behalve het kruisrak haalde de boot op alle rakken snelheden boven de 20 knopen. Ook op de gecorrigeerde tijd (4:47:01) werd het team eerste, direct gevolgd door het team van Renzo van der Plas met een 24 foots trimaran ontwerp Farier, gezeilde tijd 6:06:32 en gecorrigeerd (4:48:37). Derde werd het team van Cees van Dongen met een 27 foots Corsair, gezeilde tijd 5:55:41 en gecorrigeerd 4:56:24. Opvallend is dat de eerste 8 plaatsen in de uitslag allemaal trimarans zijn en dat de grotere kajuitboten ook bij zwaardere weersomstandigheden niet persé in het voordeel zijn.

Korte baan wedstrijden

Zondag volgde de korte baan wedstrijden (up-wind, down-wind) voor de F18 klasse. De temperatuur was aangenaam en de wind zelfs mak. Voordeel was dat de omstandigheden de mogelijkheid boden om 4 i.p.v. de geplande 3 wedstrijden te varen, waardoor het verlies van de dag ervoor werd gecompenseerd. Het team van Wouter Samama (winnaar van het rondje IJsselmeer in 2004) klasseerde zich met 5 punten als eerste, gevolgd door het team van Coen de Koning met 10 punten en als derde het team van Elke Delnooz met 21 punten.

Labels

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments