ABN AMRO North Sea Regatta van start

Meer dan 329 deelnemers

Op vrijdag 25 mei 2007 ging de ABN AMRO North Sea Regatta rustig van start met circa vijf knopen wind. Op de vijf wedstrijdbanen voor de Scheveningse kust leverden de in totaal 392 deelnemers een pitte strijd. Bij de eenheidsklassen had de Laser Radial-klasse met 39 inschrijvingen de grootste opkomst, gevolgd door de Formule 18 catamarans met 38 teams.

De totale IRC- en ORC-vloot telt 121 jachten. Na de twee dagraces werd de nieuwe Swan 45 No Limits onder grote belangstelling gedoopt. Dat gebeurde na de woorden van oceaanzeiler Bouwe Bekking, oud-schipper van de Movistar in de Volvo Ocean Race 2005-06.

IRC en ORC-Club: Checkmate en Holmatro op dreef

In het IRC 1-veld met zeventien boten had de Holmatro (Grand Soleil 44) een goede eerste dag met een eentje en tweetje als openingsscore. Schipper Sander Speet: “In de eerste race hadden we van de start tot aan de finish alles onder controle. De No Limits ging over stuurboord weg en kwam voor ons binnen, maar op handicap wonnen wij.” Bij de start van de tweede wedstrijd ontstond er drukte bij de pin-end (linkerzijde van de startlijn) en kwam het jonge team niet echt goed weg. Speet: “We konden toen toch over stuurboord voor het veld langsgaan. Alleen de No Limits zette door. We hebben de hele tijd achter de twee Swan’s gezeten, die steeds van een andere kant aankwamen. No Limits koos elke keer voor links en Checkmate voor rechts. Wij zaten een beetje rechts. In de eerste ronde gingen we aan de leiding op handicap, maar daarna maakten we een paar schoonheidsfoutjes en werden we door de Checkmate ingehaald.” De Checkmate van Peter de Ridder deed goede zaken in zowel de IRC 1 als ORC 1, waarin het op de tweede plaats staat.

Dubbele handicap uitslagen zorgen voor verwarring

ORC-Club en IRC zijn verschillende meetsystemen voor de handicapberekening en deelnemers kunnen zich voor beide klassen inschrijven. In de ORC-Club 1 gaat Connect Lesonal (Sinergia) van schipper D.A. de Zeeuw aan de leiding. (begrijpen wie begrijpen kan, nvdr.)

J22 – Gelijke punten

Er verschenen dit keer 27 J22’s aan de start. De Jabulani van Edgar Westerhuys en Team Branche Bureau van Jeroen de Boer eindigden de dag met ieder zes punten. Beide crews haalden een vijfde en eerste plaats. De Boer won de laatste race en voert daarom het klassement aan. De Boer: “In de laatste race gingen we naar rechts en was het een kwestie van doorvaren.” Volgens Gideon Mastenbroek van de Jabulani verspeelden zij een paar seconden voor de eindstreep de vierde plaats: “We hadden in het tweede kruisrak ook een beetje pech met de Laser sportboten, waarmee we tegelijk uitkwamen bij de onderboei.” Francois Claeijs en zijn bemanning staan derde.

X-35 – ‘Top vier zit elkaar op de hielen’

De X-35-klasse is na haar debuutjaar in 2006 duidelijk groeiende. Niet alleen in aantallen, maar ook in kwaliteit. Er doen nu 24 teams mee, waarvan vijf Engelse en een Belgische. Alwin van Daelen van de Who’s Next staat met een tweetje en drietje bovenaan.

Van Daelen: “In de eerste race lagen we dik één, maar bij de laatste benedenboei ontstond er verwarring over het wel of niet ronden van de spreaderboei. Wij besloten er omheen te gaan en de nummer twee volgde, maar de derde boot viel gelijk af. Wij zijn direct meegegaan en konden uiteindelijk nog tweede worden. In de tweede wedstrijd waren we slecht weg, maar konden we toch weer als eerste de boventon ronden.” In het tweede kruisrak gaven ze enkele plekken weg, zodat het een derde plaats werd. Just 4 Fun van Albert Kooijman staat tweede, gevolgd door Perfect Ten van P. Martin.

Discussieren over de North Sea Regatta doen we via het ClubRacer forum natuurlijk.

Foto door Richard de Jonge

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments