
Spannende strijd tijdens Yeoman Challenge Trophy
Op zaterdag 26 mei 2007 leverden de deelnemers aan de ABN AMRO North Sea Regatta op alle vijf de wedstrijdbanen een spannende strijd. De noordenwind was matig kracht 4 bij een flinke golfslag, dus de eerste aanvaringen met schade zijn ook een feit.
In de X-35, X-99, ORC en IRC-klassen begonnen de teams vandaag aan de twee dagen durende Yeoman Challenge Trophy. De rest van de zeilers gingen verder met hun wedstrijdserie.
X-35
In de X-35 nam de Quantum Sails van Nic Bol de leiding over.
ORC-Club 1 en IRC 1 – Roark en Connect Lesonal leiden
In de ORC 1 en IRC 1 hadden ze er zin in deze ochtend. Pas na drie algehele terugroepen was de vloot netjes weg. “Dat was een beetje vervelend, want bij de vierde keer waren we nogal voorzichtig”, aldus Roark-schipper Kees Kaan. “De laatste twee races hebben we drie in plaats van twee rondes gevaren. Dat is in ons voordeel ten opzichte van de lichtere boten als Connect Lesonal.” Op handicap moet de Grand Soleil 43 van Kaan namelijk een redelijk grote voorsprong hebben op de Sinergia 40 van Connect Lesonal. Die is makkelijker op te bouwen naarmate de race langer duurt. Dat was terug te zien in de uitslagen, want de Roark begon vandaag met een vierde plek en eindigde met weemaal winst. Daarmee gaan ze in de Yeoman Challenge Trophy aan de leiding in de IRC 1, gevolgd door de Holmatro.
Kaan: “De boothandeling gaat gesmeerd, de snelheid is goed en tactisch maken we vrijwel geen fouten. We hebben voor deze regatta ook een hotspot aan boord.” Oud Withbread-zeiler van de Brunel Sunergy, Arend van Bergeijk, stapte voor de gelegenheid op. Kaan: “Dat is net dat kleine beetje extra. De strijd is echt spannend. Er zijn vijf of zes boten die potentieel eerste kunnen worden.”
De Connect Lesonal (Synergia 40) van schipper De Zeeuw staat op de derde plek in de IRC 1 en leidt het ORC-Club 1-klassement. Bemanningslid Tom Stoutenburg: “Lichtweer is gunstiger voor ons. De Synergia is van origine een eenheidsklasse, die op de Middellandse Zee actief is.” De strijd is echter nog lang niet beslist, want de top vijf ligt dicht bij elkaar.
Er rijst enige twijfel over de origine van de Synergia 40 en we stellen de vraag aan Ice van ClubRacer.be: "De Synergia 40 is geen eenheidsklasse maar een IMS 600 medium-speed cruiser-racer, ontworpen 'just for the rule' door Bottin & Carkeek, later bleek dat de boot het met een zwaardere kiel het ook goed doet in IRC".
IRC en ORC 2
De Rosetta from the Rocks, een Dehler 36, heerste van het begin tot het einde op de tweede dag van de ABN AMRO North Sea Regatta. “We hebben zes eentjes gevaren in drie races”, jubelde tacticus Henk Gorter. Hij doelde op de overwinningen in zowel de IRC 2 als de ORC 2. Dit jaar mogen de teams zich voor beide klassen inschrijven om ze nader kennis te laten maken met het in Nederland ingevoerde IRC-meetsysteem.
Max Fun 25 – Bredere top
“Ik denk dat we met de 18+ redelijk bovenaan zitten, dus het is erg spannend”, zei Walter Geurts van de Max Solution eenmaal terug op de wal. “De strijd is nog lang niet beslist, want enkele teams hebben ongeveer evenveel punten en we hebben uiteindelijk twee aftrekraces.” De Max Fun 25-klasse is met achttien boten van de partij, waaronder vier teams van de Koninklijke Roei- & en Zeilvereeniging de Maas. Na vijf gevaren wedstrijden gaat niet tweevoudig winnaar Walter Geurts aan de leiding, maar de 18+.
De 18+ mannen begonnen de dag met een tweetje, gevolgd door een zege. Bemanningslid Bastiaan van Nunen: “De snelheid zit er goed in, maar we hebben van de winter ook hard getraind op de Braassem. Dat deden we met vijf tot acht boten. De top was altijd smal, maar is nu echt breder geworden.” Geurts en zijn bemanning behaalden vandaag een vierde, derde en eerste plek.
Geurts: “Ik vaar dit jaar met nieuwe mensen, maar het gaat steeds beter. Het was ook perfect zeilweer. Door de stroom was het bij de boei soms boeiend om te zien wat er gebeurde.” Van Nunen blikt terug op een memorabel moment: “Onze mooiste actie was de tweede finish. We kwamen met zijn drieën onder gennaker op de lijn af. Wij zijn vlak voor de streep gegijpt en zo over stuurboord voor iedereen langs gegaan. Die overwinning zullen we niet snel vergeten.”
Discussieren over de North Sea Regatta doen we via het ClubRacer forum natuurlijk.
Foto door Richard de Jonge