AZAB 2007

Nog 3 keer slapen…

Voor de 49 deelnemers aan de 9de AZAB zeilrace tikt de klok nu steeds sneller naarmate de start dichterbij komt. Er moet vaak ook nog zoveel gebeuren en de laatste taken van de ellenlange todo lijst geschrapt. En er rest nog zo weinig tijd.

Onze Belgische deelnemers GENERAL TAPIOCA (overbekende halftonner, vaart in klasse 3) en de SAIL-ON (gloednieuwe Pogo 40, in klasse 1) is dat niet anders. Vorige maandag arriveerden Philippe Pilate en Laurent Vancutsem met een bestelwagen vol nog te installeren en te testen materiaal in Falmouth, waar hun rode zeilschip al enkele dagen op hen lag te wachten n aeen intense delivery door ‘de vrienden’.

Het mag gezegd, de eisen die de organisatoren van deze AZAB aan de deelnemers stellen, zijn niet van de poes. De deelnemers zijn dan ook maandenlang bezig met het correct uitrusten van hun boot (satelliettelefoon, Epirbs, checklists, veiligheidsmateriaal, veiligheidsstages, GMDSS-examens, ...) en het plannen van de verplichte kwalificatietocht. Nog geen 3 weken geleden waren er nog steeds deelnemers die hun kwalificatieparcours van 500 zeemijl moesten varen...

Maar nu zaterdag 2 juni, om 12u00 UTC (da’s om 14u00 onze tijd), dan klinkt het lang verwachte startschot van de 9de uitgave van de AZAB, een race die double- en singlehanded amateurbemanningen vanuit het Zuidbritse Falmouth naar het 1200 mijl verder gelegen Ponta Delgada op de Azoren brengt. Op 19 juni vertrekt vanuit de Azoren dan de terufgrace naar Engeland. Op het wedstrijdpalmares vinden we enkele bekende Belgen terug, zoals Staf Versluys en Michel Kleinjans.

Niet kansloos?

GENERAL TAPIOCA vaart mee in de doublehanded klasse 3, de op één na grootste klasse. Met haar 30 voetjes is het schip de kleinste deelnemer in deze klasse. Maar haar IRC-rating van 0.955 zorgt er nu voor dat ze zich mag meten met schepen als de Swan 37 en 38, een Sigma 36, een Sweden Yachts 38, en zelfs een J-105. Stuk voor stuk schepen die in de ogen van de kenners veel beter opgewassen zijn tegen het zwaardere oceaanwerk dan de 2,75 ton ‘zware’ halftonner. Maar onderschat onze landgenoten niet: ze vatten in principe geen wedstrijd aan zonder van hun eigen kansen overtuigd te zijn. Met hun nieuwe Nordic carbon-mast, vers geplakte UK-Halsey zeilen (inclusief Code 0), foutloos getunede NKE-electronika en jaren ervaring zijn ze te duchten concurrenten in deze klasse. Zolang de wind maar niet te veel en te hard uit het zuidwesten waait...

De wedstrijd volgen via uw pc

U kan hun belevenissen regelmatig volgen via Clubracer (vaneigens!) en dagelijks via hun (Franstalige) blog op: http://generaltapiocaauxacores.lalibreblogs.be. Onze beide heren hebben beloofd om via hun iridiumtelefoon (cadeautje van Radio Holland Yachting) elke dag 2 keer wat berichten door te sturen, zodat wij méér weten dan wat de organisatoren via hun website laten doorschemeren.

Hoewel, in groot contrast tot voorgaande jaren heeft de organisatie er deze keer voor gezorgd dat er een heuse tracking op de AZAB-website te zien is. Afwachten of het allemaal wel werkt.

http://www.azab.co.uk

Labels

Auteur:

  • entityone

Comments

Voor u geselecteerd: