Peter Laureyssens een van de vier favorieten in Pornichet

De Ecover 6,50 start vandaag in de Select 6,50 race

Na de tweede plaats in de in de Mini Pavoisrace van vorige week is de Ecover 6,50 weer helemaal klaar voor de volgende proef op de kalender van de 6,50 klasse: de Select 6,50. Dit is een solorace die een achtvormige parcours volgt rond de eilanden Belle Ile, Yeu, een boei voor Port Bourgenay en Ile de Groix, ten zuiden van Bretagne. De confrontatie met de beste zeilers uit de klasse noemt Laureyssens deze race langs de rotsen ‘best spannend’.

Laureyssens is voorgaande week druk in de weer geweest met kleine herstellingen aan zijn boot. In de eerste nacht van de Mini Pavois is er nogal wat stuk gegaan. “De zeilen zijn terug naar de zeilmaker geweest. Toen mijn Ecover 6,50 plat op de golven is geslagen, hebben de zeillatten de zakjes losgescheurd waarmee ze aan het zeil zitten. Ik heb toen een uur of twee de latten zonder zakjes aan de zeilen zitten naaien om die zeilen toch maar hun vleugelvorm terug te geven. Vooral boven in de top van het grootzeil is dat belangrijk, want daar houden de latten de achterkant van het zeil werkelijk helemaal open.”

Het is de slijtageslag van de Mini Pavois die ook aardig wat zeilers van deze Select 6,50 hebben doen afzien, waardoor de Ecover 6,50 alsnog kan deelnemen.

Laureyssens is beducht voor deze tweede uithoudingsproef: 300 zeemijlen non-stop solo is niet niks, maar het verloopt wel in de meest verraderlijke wateren die je rond Bretagne kan vinden. “Er staat heel veel eb en vloedstroming, die raast langsheen de rotsen. De hoge eilanden dekken de wind soms af, dus moet je goed opletten hoe je je koers uitzet.” vindt Laureyssens.

Frits Buyl, de meteo adviseur, voorspelt aanvankelijk niet zo veel wind, maar tegen de finish op maandag kan het wel eens heel erg gaan stormen. Dat betekent ook massaal veel golfslag. Ook de terugweg, bij de tweede ronding van Belle Ile, houdt een strategisch risico in. De alternatieve route, tussen het eiland en de vaste wal, kan tot in wasmachine veranderen vooral wanneer de wind tegen de stroming van het water inraast, krijg je schuimende golven. En dat op het moment dat de vermoeidheid haar hoogste tol begint te eisen. “Met wat discipline ga ik m’n slaapritme meer verdelen in plaats van de in het begin ononderbroken door te gaan” zegt Laureyssens. “Ik moet fris zijn als er tactische keuzes moeten gemaakt worden”

Gevraagd naar zijn pronostiek reageert Peter gevat: “We zijn met zijn vieren voor de top: Isabelle Joschke (Synergie Degremont) moet haar puike prestatie van de Mini Pavois –die ze won- bevestigen. Yves Le Blevec (Actual) en Adrien Hardy (Brossard) staan vast heel erg scherp. Yves heeft in de Mini Pavois moeten opgeven wegens schade, dat was de eerste keer in zijn lange carrière. En Adrien, (waarmee Peter samen de winter door heeft getraind) viel buiten de numerus clausus van die eerste race en moet dus nu scoren. Jaja, het wordt spannend.”

Die andere Belg in de race…

…is deze keer Jonas Gerckens, een vriend van Peter Laureyssens. Jonas vaart met de Oufti, de oudste boot in de race. Het is de voormalige Huysman waarmee Peter de Smedt de Transat 650 in 2004 heeft gevaren.

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: