Louis Vuitton Cup: Victory Challenge nog steeds in the running

Gisteren zagen we dat Victory Challenge haar nog te varen matchen alle 3 moet winnen om kans te maken op een plaats in de semi finale. Dat zijn er nu nog maar 2 geworden door winst tegen het thuisland.

Emirates Team New Zealand blijft jagen op de top van het klassement. Vandaag droogden ze Luna Rossa af waardoor BMW Oracle Racing nog maar 1 puntje boven de Kiwi’s staat. Op de laatste dag zullen beide giganten het tegen elkaar opnemen met de eerste plaats als inzet.

Flight 9

Karol Jablonski, stuurman op Desafio Espanol wou kost wat kost de rechtse kant voor zich winnen en deed er alles aan om die kant te verdedigen. Victory Challenge echter nam een iets snellere start naar links en wanneer ze terug klapten lagen ze een neuslengte voor.

Magnus Holmberg ging met een lichte voorsprong rond de bovenboei en verlengde die voor de wind. Sommige gijpen van de Zweden waren stress gijpjes en gingen minder vlot dan die van de Spaanse concurrent. Bij het droppen van de spi leek het alsof deze nogal laat was ingezet, want bij de lijdrop ging de spi even het water in. Met Desafío slechts seconden achter Victory wiens spi over het water flapperde was er maar een kleine opening tussen de spi en de boei. Maar de Zweden bleven hun voordeel met succes verdedigen aan de wind. Op het laatste voordewindse stuk gijpten de Zweden nogal laat voor de finish waardoor het leek alsof ze de deur hadden geopend voor de snellere Spaanse boot. Maar Victory Challenge ging eerst over de finish met 7sec verschil.

+39 won knap en onverwacht van Team Shosholoza met 50 seconden. En de race tussen BMW Oracle en Mascalzone Latino was een duel tussen de 2 beste starters in deze branche. De Italianen gingen echter 2sec te vroeg over de lijn en op het moment dat Mascalzone terug gedraaid was en herstart waren de Amerikanen al niet meer te zien. Oracle won met 57 seconden.

Zowel Emirates Team New Zealand als Luna Rossa haalden alles uit de kast om controle over de andere te winnen en smeten daarbij zelfs 33 overstag manouvers naar elkaar. De Kiwi’s hadden iets meer snelheidsvoordeel in de 13kn wind en bij de bovenboei konden ze dat voordeel benutten door de Italianen voorbij de stuurboord layline te duwen. Van daaruit controleerden ze de rest van de match tot een winst met 36 seconden.

Areva en China Team hadden beide een goede start, maar het snelheidsverschil was te groot om voor een echte match race te zorgen. Areva won met 3:03seconden.

De Louis Vuitton Cup rankings:

  1. BMW ORACLE Racing (USA 98) met 35pts
  2. Emirates Team New Zealand (NZL 92) met 34pts
  3. Luna Rossa Challenge (ITA 94) met 31pts
  4. Desafío Español 2007 (ESP 97) met 29pts
  5. Victory Challenge (SWE 96) met 26pts
  6. Mascalzone Latino-Capitalia (ITA 99) met 20pts
  7. Team Shosholoza (RSA 83) met 18pts
  8. Areva Challenge (FRA 93) met 15pts
  9. +39 Challenge (ITA 85) met 8pts
  10. United Internet Team Germany (GER 89) met 5pts
  11. China Team (CHN 95) met 3pts

Foto © Gilles Martin-Raget

Labels

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Voor u geselecteerd: