Styles/Crawford winnen Texel Dutch Open 2007

Op vrijdag 22 juni 2007 won het Britse Fatface-team Styles/Crawford na een spannende ontknoping de Texel Dutch Open 2007. Het verschil met Heemskerk/Tentij was uiteindelijk slechts een halve punt. De F18 kopgroep bevatte nieuwe leiders, zoals de teams Huntelman/Van der Kamp en De Koning/Van Leeuwen. Door de matige zuidwestenwind lag de baan vlak onder kust en waren de races prima vanaf het strand te volgen. Zo was te zien hoe hard de catamarans in het kruisrak tegen de stroming in moesten boksen. De afweging om voor stroomvoordeel of voor meer druk te kiezen, maakte er een boeiend spel van. Bij de kleine cats bleek Hans Primowees toch te verslaan, want in de laatste race moest hij de Nacra 500 van Luke en Adam Butler voor zich dulden. Hij pakte wel de eindzege in de Open Klasse II. Heemskerk en Tentij wonnen later op de middag de TNG Short Track Races.

Race 1 – Huntelman/Van der Kamp op stoom

Direct na het eerste startschot schoot de M20 van Xander Pols en Tjiddo Veenstra er vandoor. Vanwege de sterke tegenstroming zochten de meeste teams het ondiepe water vlakbij de kust op, omdat het daar dan iets minder hard stroomt. Vincent Huntelman en Herwin van der Kamp voeren sterk met hun F18 Nacra Infusion. Ze gingen ruim als eerste F18 achter de twee M20’s om de bovenboei.

Huntelman: “We varen hier met een gesponsorde boot en de afgelopen dagen waren we zoekende naar de juiste trim. We hadden te weinig spanning op de latten, maar vandaag kregen we ‘m aan de praat. Het was ook een heel tactisch spelletje.” Bij de tweede gate kwam de TNG-boot van Huntelman/Van der Kamp opnieuw met een grote voorsprong als eerste door, gevolgd door Gummer/Burke, Heemskerk/Tentij en Styles/Crawford.

Ondertussen zeilden Pols/Veenstra met hun M20 ver vooraan hun eigen wedstrijd. In het laatste spinnakerrak richting de finish werd het nog spannend bij de F18’s. Heemskerk en Tentij kozen voor meer stroomvoordeel en gingen door het midden. De directe concurrenten zaten daaronder, dichter bij het strand. Huntelman en Van der Kamp gingen echter onbedreigd aan de leiding en pakten de zege op handicap. Heemskerk en Tentij kregen gelijk en volgden als tweede F18, met Styles/Crawford in hun kielzog.

Styles: “Het zat vandaag allemaal erg dicht bij elkaar. Er was weinig wind en veel stroming, dus het was lastig om vrije wind te krijgen. We moesten ons een weg naar voren vechten, maar we waren solide in de eerste race. We wilden zo dicht mogelijk bij Mischa blijven en dat is gelukt.”

Race 2 – Gelegenheidsduo De Koning / Van Leeuwen domineert

In de tweede race gebeurde er van alles voorin. Bij de start kozen Heemskerk/Tentij samen met de Engelsen Styles/Crawford voor de rechterkant, omdat zij een winddraaiing naar rechts verwachtten. De M20 van Dercksen en Mcintosh deed hetzelfde, terwijl het overgrote deel van de vloot naar de kust ging.

Heemskerk: “Mijn plan was om gebruik te maken van de hoogte en voorlangs te steken. Er zat alleen boot onder me te prikken en Coen was ondertussen aan de linkerzijde al gelanceerd.” Heemskerk en Tentij rondden als tweede F18 de boventon.

Coen de Koning over zijn begin van de race: “We startten als laagste boot met de meeste snelheid aan de pin end (linkerkant) van de startlijn lijn. We hebben eigenlijk vanaf dat moment de wedstrijd gedicteerd.” Om zo min mogelijk stroming tegen te hebben, voeren de meeste deelnemers opkruisend vlak langs de kust.

In het tweede kruisrak kozen Heemskerk/Tentij als enigen van de kopgroep toch voor de zee en verloren daar enkele plekken. Ze kwamen als vierde om de boei. In het laatste kruisrak gebeurde precies het omgekeerde, waardoor Huntelman/Van der Kamp er weer achter lagen.
In het daaropvolgende spinnakerrak wisten zij echter in de finale meters de strijd weer naar zich toe te trekken. In de gate lagen de twee teams nek aan nek.

Van der Kamp: “Dat was spannend. Wij hadden het voordeel van bakboord en konden zo boven Mischa klappen op weg naar de finish.”

Heemskerk en Tentij gingen vervolgens nog bijna om ook.Heemskerk: “Dat was een Boskalis-leermomentje.” De spinnakerschoot stond namelijk te strak.

De overwinning op handicap ging overtuigend naar het blauwe Yamaha-team Coen de Koning en Jeroen van Leeuwen, dat voor de gelegenheid samen vaart. Hugh Styles en Ryan Crawford eindigden op de zevende plek.

Open Klasse I - Top vijf na zes races en een aftrek:

  1. GBR – Styles/Crawford – F18 Nacra Infusion, 9,5 punten
  2. NED – Heemskerk/Tentij – F18 Nacra Infusion, 10 punten
  3. GBR – Gummer/Burke – F18 Capricorn, 26 punten
  4. NED – Huntelman/Van der Kamp – F18 Nacra Infusion, 29 punten
  5. NED – De Koning/Van Leeuwen – F18 Nacra Infusion, 31 punten

Open Klasse II - Top 3 na zes races en een aftrek:

  1. NED – Primowees – Prindle 15, 4 punten
  2. GBR – Butler/Butler - Nacra 500, 7 punten
  3. NED – Van Aart – Hobie FxOne, 13 punten

foto © Pierrick Contin

Labels

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: