ONK Zeezeilen scoort voor het eerst in ORC-Club (UPDATE)

IRC krijgt schaduw-klassement

Dit jaar wordt volgens het zopas ontvangen persbericht voor het eerst het officieel kampioenschap Zeezeilen verzeild in de ORC-Club klassen. Daarmee wordt volgens de organisatie het ONK Zeezeilen dit jaar groter dan ooit.

Voorheen stond het evenement alleen open voor de IMS, Pion en X-35 klasse.

De handicapklassen starten per klasse samen in één vloot, dus IRC en ORC-Club gezamenlijk, wat voor grote velden moet zorgen. Het officiële Nederlands Kampioenschap wordt gescoord in ORC-Club triple-number.

Schaduw-klassement in IRC

Nadat bijna alle prominente wedstrijden van Nederland zoals de Y-Toren race, Van Uden Reco Cup en NSR ervoor gekozen hebben de top boten in het IRC meetsysteem te laten varen, zwemt hier het ONK Zeezeilen tegen de stroom in.

In de klassen met minimaal vijf IRC deelnemers, wordt een IRC klassement opgemaakt. Er wordt op twee banen gevaren.

Pion en X-35

De handicapklassen en de PION varen twee dagen korte baanwedstrijden en één dag een middellange baan. De X-35 klasse vaart drie dagen korte baanwedstrijden.

Ab Pasman aan het woord

“We doen er alles aan om de deelnemers een goed georganiseerd, maar ook gezellig evenement te bezorgen” zegt Ab Pasman, voorzitter van de Noordzee Club. “Zo is het dagelijkse gratis steigerbier al een bekende traditie en kunnen de zeilers tegen elkaar strijden met een maatje kleinere boten in de ‘eenheidsklasse’ Micro Magic”. Zowel vrijdag als zaterdagavond is er een zeilersbuffet, met zaterdag aansluitend een feestavond. Zondag om 16.30 uur is de prijsuitreiking.

UPDATE: Eerste reactie

Er werd mij gevraagd om het volgende bericht op ClubRacer.be te publiceren:

Beste Ice,

Middels dit schrijven reageer ik op jouw laatste artikel waarin de IRC propaganda machine weer op volle toeren draait.

Als medeorganisator van de Y-toren race wil ik graag hetvolgende recht te zetten:
De Y-torenrace is dit jaar onder ORC gevaren en niet onder IRC.
Wel is er een IRC schaduwuitslag gedraaid waar maarliefst zes van de 31 ingeschreven boten in ORC 1 aan mee deden ?1?

Voor wat betreft het IRC hier enkele bedenkingen van mijn kant:

Een Handicapsysteem wat bedacht wordt door een 'triootje van wijze mannen' achter gesloten deuren die wel zullen bepalen welke boot harder moet dan de ander vind ik principieel niet passen in een moderne tijd als deze. Verder is een single number systeem per definitie slechter dan een triple nummer systeem, want het is nu eenmaal onmogelijk de performance van een boot in 1 getal te vangen. IMS had dan mischien zijn nukken maar bij IRC kunnen ze er ook wat van: Het laten varen van boten met een klein pestfokje die daar niet voor ontworpen zijn, met chagarijnige eigenaren die roepen dat het weer niet de benodigde 14 knopen gewaaid heeft, heeft volgens mij niets met lekker wedstrijdzeilen te maken. En tenslotte als je dan optimaal mee wilt varen in IRC dan kun je eerst een topschijf in je mast laten zetten, twee masttopspi's kopen, een light 3 aanschaffen, je mooie overlapping voorzeilen in de mottenballen leggen en als ik jouw eigen site mag geloven ook nog een andere kielconfiguratie onder je boot laten schroeven.

En wat levert dit nu allemaal op: Bij de Y toren Race en de NSR hebben in ORC (1 en 2) en IRC (1-2) dezelfde boten in beide klassen gewonnen.

De winst in een wedstrijd wordt bepaald door talent, middelen en inzet en degene die deze drie zaken het beste in lijn krijgt wint de cup wint, ongeacht welk handicapsysteem. Vervolgens is er een grote groep mensen die gefrustreerd overblijven die vinden dat hun rating niet klopt terwijl je ze nooit over een hun groene onderwaterschip hoort, een boeironding uitgevoerd als een oceanstoomschip of een spi-set regelrecht uit het bejaardentehuis.

ORC triple number is een prima systeem waarmee op dit moment grote velden gegenereerd worden. Hier maak ik uit op dat er kennelijk voldoende tevreden scheepseigenaren zijn over dit handicapsysteem. Het aantal gemeten Nederlandse IRC boten daarentegen is op dit moment nog een fractie van de ORC vloot.

Ice, ik wil je dan ook vragen op te houden met de stemmingsmakerij ingegeven door de commercie en een handjevol scheepseigenaren die denken binnen de klasse organisatie wel even hun zin door te kunen drijven.

Tenslotte wil ik je vragen om mijn reactie op jouw site te plaatsen, zodat je met recht kan spreken van een objectief medium Van zeilers Voor zeilers.

Met vriendelijke watersportgroeten,

Bas Boer

Heb jij ook een reactie? Via het ClubRacer forum natuurlijk!

Labels

Auteur:

  • Ice

    Eddy Lekens, Ice voor de zeilvrienden, is stichter van ClubRacer en begeleidt als Digital Manager bedrijven met hun Omnichannel e-commerce strategie en Marketing automation. Sinds 1979 is hij wedstrijdzeiler met een niet onbesproken zeil palmares: Winnaar Verbondsbezem, 2x Nederlands kampioen, 2x winnaar Antwerp Race (IRC en Sportboten) en met het ClubRacer zeilteam verkozen tot de beste zeezeiler van Nederland.

Comments