
De derde editie van de Half Ton Classics Cup zit er weer op. De zeilen zijn opgeborgen, de prijzen uitgereikt, de boten en zeilers weer huiswaarts. Tijd om even terug te blikken.
HENRI-LLOYD HARMONY, de winnaar in IRC en in het ‘scratch’-klassement, is een ontwerp van Rob Humpreys uit 1980, dat in 1987 een grondige renovatie doormaakte en zowel in 2003 als 2005 aan de Half Ton Classics Cup meedeed. Begin dit jaar werd ze door de Ier Tino Hyland gekocht, die met de plannen naar Mark Mills stapte, met de vraag er een IRC-winnaar van te maken.
“Money doesn’t matter”
Deze Mark Mills, een lokale architect die meerdere succesnummers tekende zoals de FIDESSA FASTWAVE, de MANDRAKE, de TIAMAT en de QUAMTUM RACING, kweet zich goed van zijn taak: nieuwe IRC kiel onder de boot met bijpassend nieuw roer, het oude 7/8ste tuig maakt plaats voor een modern nieuw 9/10de tuigage met dubbele naar achter gepijlde zalingen (geen bakstagen meer!), een compleet nieuwe zeilgarderobe met 110% genua’s en vooral een (naar halftonner-normen) enorme topspinnaker... het mocht blijkbaar een cent kosten.
De IRC-rating steeg van 0,930 naar 0,947, maar de snelheid van de machine is exponentieel toegenomen, met het gekende resultaat: 10 opeenvolgende eerste plaatsen in IRC, winnaars van zowel het scratch-klassement als op handicap. Er was echt geen kruid tegen gewassen. Zaterdag zelf gezien hoe de boot na het eerste indewindse rak bij10 knopen wind en 20 minuten varen al een dikke minuut voorsprong had uitgebouwd. En dat met slechts de halve crew aan boord, aangevuld met de vrouw en dochter van de schipper. De rest van de bemanning was geveld door een overdaad aan Guiness en ander vocht na een zoveelste bemanningsfeestje...
Jeugd krijgt staande ovatie
Er is maar één boot die hen een overwinning (in reële tijd) heeft kunnen afsnoepen de voorbije week: op vrijdag wist onze eigenste GENERAL TAPIOCA in de lange inshore meer dan 2 minuten voor de HARMONY te blijven. Spijtig kwamen onze jongens (de jeugd van de WAVERIDER aangevuld met good old Jacques Lemaire) 24 seconden tekort om ook de IRC-overwinning op zak te steken.
Bij hun aankomst in de haven, moe en uitgeregend (zoals elke dag van de voorbije week in Dublin...), kregen ze een warm applaus van vele teams, iets wat HARMONY nooit is overkomen. Tijdens de algemene prijsuitreiking kregen de jongens (naast weerom een staande ovatie) een prachtige 100-jaar oude zilveren trofee cadeau voor hun exploot. Je moest ze daar zien staan, de jonkies, apetrots met hun trofee. En verdiend.
Door hun consistente uitslagen, en een tikkeltje geluk in de laatste manche op zaterdag, sloop de GENERAL TAPIOCA zelfs de top-3 binnen van de beide klassementen. En dat met een OCS als aftrekwedstrijd. Als... als... als...
Regen, hagel, regen, mist
Op vrijdag werd, na enkele uren uitstel, eindelijk de lange inshore op weg geschoten. De 24 aanwezige halftonners en bemanningen, allen al drijfnat, begonnen aan het 40 mijl lange parcours. De windcondities varieerden van weinig tot veel (in ieder geval genoeg om de masten van de CHERUBINO en de THE BIG PICTURE tot schroot te herleiden). De weerscondities verbeterden er niet op: er kwam mist opzetten, het heeft gehageld, en vooral: véééél regen.
Aan de kop van het veld was het voor de Belgen op GENERAL TAPIOCA werken geblazen om in het spoor van de HARMONY te blijven. “Het was niet gemakkelijk om de boeien van het parcours terug te vinden,” vertelt Bart Struyven, wiens puike navigatie zeker bijdroeg tot het goede resultaat: “ze zijn allen erg klein en zwart en lijken net hetzelfde. Op een gegeven moment zien we HARMONY naar een boei varen, en we deden alsof we hen volgden, maar we wisten goed genoeg dat het de volgende boei was. Op het moment dat ze op HARMONY beseften dat ze de verkeerde boei hadden, lagen ze achter en konden wij er als eerste rond.
Dat is dan wat later nog eens gebeurd, zodat we bij de laatste boei, met nog 5 mijl naar de finish, een goede 2 minuten voor lagen. In de laatste rechte lijn naar de finish bij de haveningang werd het nog spannend, want de wind viel wat weg, van 20 knopen naar 17, dan 15, dan nog minder tot 10 en zelfs 8 knopen. De HARMONY kroop stiekem dichterbij. We hebben dan voor de laatste mijl nog een grotere genua bijgezet, zodat we toch eerste bleven.”
“Toen we in de haven lagen, kwamen de andere halftonners één na één voorbij, en werd er geapplaudisseerd. Dat hebben ze voo rde HARMONY nooit gedaan. Raar gevoel, maar het is wel fijn dat ze je zo waarderen,” besluit Bart.
Half Ton Classics Cup 2009: Nieuwpoort!
De andere Belgische boten SKIPPY’s TON en FANTASY zetten naarmate de wedstrijdreeks vorderde betere resultaten neer. Dankzij een erg goede lange inshore en laatste wedstrijd kroop FANTASY op het laatste ogenblik nog voorbij de SKIPPY’S TON. Een half puntje weliswaar, maar goed genoeg vooe een tweede en derde plaats in de ‘Silver Fleet’. Niets dan glunderende gezichten op het podium.
Op het einde van de prijsuitreiking werd ook bekend gemaakt dat in 2009 de halftonners terug in Nieuwpoort worden verwacht. En dat kreeg de nodige bijval. Zeker na de aankondiging dat de prijs van een pint in België maar 1,5 euro is, in plaats van de 5 euro in Ierland.
Half Ton Classics Cup 2007 overall results
- HENRI-LLOYD HARMONY 9,5 pts
- MISJIF 40 pts
- GENERAL TAPIOCA 48 pts
- MISS WHIPLASH 48,5 pts
- PER ELISA 55,5 pts
- HAKUNA MATATA 56 pts
- BLUE BERRET PI 69,5 pts
- CHIA CHIA 86,5 pts
- KING ONE 101,5 pts
- MOONLIGHTER 102 pts
Meer informatie: Half Ton Classics Cup