
Ik citeer de wedstrijdaankondiging: “De Nieuwpoort Channel Race is een nieuwe wedstrijd, waarmee de KYCN aanknoopt met haar roemrucht verleden van wedstrijdorganisator”. Mijn haren rezen toen al ten berge, alsof de KYCN dat de laatste jaren niet meer gedaan had. De Half Ton Cup 2003 zijn ze blijkbaar al vergeten, nou nou...
En we gaan verder: “Van 13 tot 21 juli staan er 540 zeemijl op het programma en krijgen de deelnemers af te rekenen met de sterke stromingen in het Kanaal. De wedstrijd staat open voor Class 40, Mini 6,50 en IRC gemeten schepen. Het parcours leidt de zeilers eerst richting Oostende, waar ze aan de boei voor het Casino koers zetten naar het Eiland Wight. De schippers mogen kiezen in welke richting zij dit eiland ronden. Zij verlaten de Solent en gaan dan richting de Normandische Anglos”.
Hier moeten we even halt houden en in de haren krabben. Richting de wat? Na even nadenken vinden we het : eigenlijk bedoelen ze “les Anglo-Normandes”, bij ons beter belend als de kanaaleilanden Jersey, Guernesey en anderen. Een draak van een vertaalfout naar het Nederlands dus, haha. Vermoedelijk zoekt menig Vlaamse zeiler nog naar die Normandische Anglos op zijn zeekaarten...
Streefdoel was 30 deelnemers
De aankondiging ging nog even verder: “met als doel Sark aan bakboord te laten. Daarna de Raz de Blanchard, via Cap Griz en Cap Blanc Nez weer naar de aankomstlijn in Nieuwpoort. Streefdoel is een 30-tal deelnemers.”
Nou, een nieuwe wedstrijd, dat verdient alle aandacht en de nodige aanmoediging. Clubracer publiceert op 15 februari een eerste artikel: Eerste Nieuwpoort Channel Race, en wacht dan vol spanning op de eerste persberichten, ... maar niets.
Dan nemen we nu maar het heft in eigen handen. Op de wedstrijdwebsite noteren we dat er uiteindelijk 9 deelnemers opdagen (iets minder dan de verhoopte 30): geen enkele Class 40, geen enkele mini 650. Enkel 8 IRC gemeten schepen en een stokoude Open 60 RED SAPPHIRE (ex-FUJICOLOR van Loick Peyron) die blijkbaar ook een IRC rating heeft gekregen. Ik kan me de ontgoocheling van de organisatoren voorstellen.
De wedstrijd: veel-geen-teveel wind
Op 14 juli viel het startschot. Enkele dagen later bereiken de eerste berichten het thuisfront: geen wind meer bij Wight, een gescheurde genua op de DESTRESS, het positiebaken op de LUCKY DUCK werkt niet, op de TONTIN (nieuwe A35) leren schipper en bemanningslid de boot kennen.
Op 17 juli geeft DESTRESS er de brui aan (zeil herstellen duurt te lang), en breekt de mast van de BAYER DC/FORCE DOUCE (een JOD35). Zij varen op motor verder naar Cherbourg. De harde wind van 6-7 Bft strooit verder roet in het eten van de overige deelnemers: eerst geen wind, nu weer teveel... Er wordt druk gepraat over rantsoenering van de beschikbare voedselvoorraden.
Op 18 juli ’s ochtendsvroeg finisht de RED SAPPHIRE (die oude Open 60) na 85u 59m 53s varen. Minder goed nieuws die dag van de FLICKA en de TONTIN, waar de bemanningen totaal uitgeput zijn door het continue beuken tegen de harde wind: beide schepen geven op, zoeken een haven op om uit te rusten, en zeilen dan rustig verder naar Nieuwpoort.
Op 19 juli tenslotte finishen achtereenvolgens RACKAM, WHITE SAPPHIRE en LUCKY DUCK.
Komt er een vervolg op de Nieuwpoort Channel Race?
Deze Nieuwpoort Channel Race heeft beslist geen eenvoudig parcours: er zijn veel hindernissen (stromingen, getijden, erg druk scheepvaartverkeer, ...) die voor de nodige navigatiekopbrekens kunnen zorgen. En dat 540-mijl lang,... toch een uitdaging voor eenieder die zich wil bekwamen in het iets langere wedstrijdzeilwerk op zee.
Laat ons daarom het erg beperkte deelnemersveld maar wijten aan ‘onbekend is onbemind’, en hopen dat er bij de volgende editie meer schippers gemotiveerd kunnen worden om hun vakantie even uit te stellen.