
Meer dan 1000 jachten, met samen meer dan 8500 deelnemers in meer dan 40 verschillende klasse’s op een water waar de stroming alle kanten uit gaat en er teveel boeien zijn (naar mijn bescheiden mening).
Maar dat maakt het allemaal zo interessant, niet?
De Pierview zal weeral te herkennen zijn aan de massa mensen die tot op de straat hun “rummeke” staan te nuttigen.
Volkswagen Touareg King of Cowes
Op 3 augustus gaan ze weer van start op de Solent, een dag eerder dan normaal. Die dag eerder is voor de klassenwinnaars van verleden jaar. Zij zullen tegen elkaar uitkomen in de Laser SB3 klasse. 3 Races zullen er worden gevaren en diegene die als winnaar uit de bus komt wordt niet enkel de ”King of Cowes”, maar gaat ook nog eens naar huis met een nieuwe Volkswagen Touareg.
Op zaterdag 4 augustus dan begint ‘the real stuff’. Zeilers uit alle hoeken van de wereld zakken af naar dit kleine eilandje aan de Zuid kust van Engeland om het daar tegen elkaar op te nemen in de Solent. En welke Vlaams/Nederlands talige zeilers mogen we daar aan de start verwachten?
IRC 1:
De Formidable van Piet Vroon zal het in deze klasse mogen gaan opnemen tegen de TP52’s, Farr 52’s, Farr 65’s, enz… Wij wensen Piet Vroon en zijn bemanning succes in deze uitdaging.
IRC 2:
In deze klasse (19 boten) zal de strijd der 45 voeters worden afgelapt. De Bolidt (R.W. Bol) en de Checkmate (Dirk De Ridder) zullen beide in hun Swan 45 de strijd aangaan met de Swan en Farr 45’s.
IRC 3:
52 boten, yeah baby, laat maar komen. Handicaps tussen 1174 en 1076.
De hoogst genoteerde Nederlander qua rating op een 10de plek is de Eclectic van Koen Lockefeer, ze zullen hard moeten varen om die 1142 eruit te varen.
Op een 11de plek vinden we de Holmatro van Sander Speet met 1128. Zij werden nog 2de op Spi Ouest dit jaar, we zijn nieuwsgierig wat ze hier gaan presteren.
Dan krijgen we de Belgische Moana (1.121) van Francois Goubau die hier weer eens verassend uit de hoek kan komen…
8 plekjes onder Moana staat de Roark (1.112) van Kees Kaan die dit jaar nog de NSR won. Vervolgens de Allard (1.107) van Rudi Floridor die op het IRC kampioenschap nog knap 4de werd. De Futuro (1.096) van Peter Boekestijn is de enige die de kleuren van de Max Fun 35 klasse mag verdedigen in dit gezelschap.
En als laatste 2, krijgen we de Weerga (1.093) van Wessel Liezenga die voor de 7de keer deelneemt aan Cowes Week en de Phoenix (1.086) van Marc Eriks.
IRC 4:
51 boten, handicaps tussen 1.074 en 1.059. De Belgische Mumm 36 Avalanche (1.072) van Guillaume Lemoine is de enige buitenlander in deze klasse. Wij hopen dat hij geen getuige voor protesten zal moeten gaan zoeken…
IRC 5:
56 boten handicaps tussen 1.058 en 1.003. Hier vaart de Zuidfries (1.055) van Gard Moors, de Belgische Azzuro (1.039) van Dirk A. Deceuninck, de nieuwe A35 Tontin (1.031) van Wouter Borghijs en de Aquaholic (1.010) van Philippe Bergmans en Bernard Wilmet.
IRC 6:
53 boten handicaps tussen 1.002 en 0.976. De Vanilla (0.995) van Niek Spiljard, de Bolocan (0.994) van Hennie van den Boogert en de Winsome van Harry J. Heijst die vorig jaar nog zeer dominant won.
IRC 8:
36 boten en handicaps tussen 0.915 en 0.840. Mrs Jones (0.915) van Joost Van Der Bijl. Zij varen met 13 Sigma’s 33 een beetje in eenheidsklasse daar ze allemaal dezelfde rating hebben.
SB3:
98 boten en helemaal geen handicap. Hier vinden we de Nederlander Martin Lossie die zich met zijn spiksplinternieuwe SB3 Laser in deze meesterklasse heeft ingeschreven. We vragen ons af of hij weet waar hij aan begonnen is. Maar we weten nu al dat hij de tijd van zijn leven gaat meemaken.
Skandia
Diegene die nog denken dat Skandia iets met vrachtwagens te maken heeft… ziehier de naakte waarheid. Skandia is gespecialiseerd in investeringen, pensioensparen en nog wat gedoe waarbij geld verhuurd wordt. Ze zijn te vinden in 40 landen, hebben 53000 werknemers, heeft 239 biljoen pond (dat is het getalleeke plus 12 nullen) onder haar vleugels om mee te spelen en maakte eind vorig jaar iets meer dan €2 biljoen winst.
Ze zouden beter de Pierview sponsoren als je het mij vraagt…
Meer informatie: Cowes Week