First 31.7 cAp verliest mast op Noordzee

Om 16u50 zaterdag positie 51°22'021N en 02°57'182''E verliest de First 31.7 cAp zijn mast

Vlak bij de dekdoorvoer breekt de mast in twee en valt deze schuin achterover op de boot. Door hevige schommelingen en kans op grotere schade aan de romp, werd per direct besloten de lijnen en verstagingen door te knippen.

Binnen 20 minuten lag de mast, giek, grootzeil, genua en spinnaker op de zeebodem. Onmiddellijk werd door de bemanning een veiligheidsbericht verzonden via de handmarifoon om de scheepvaart te waarschuwen gezien ze in de shipping line lagen.

Later arriveerde de reddingsdienst van Blankenberge om hen uit de shipping line te begeleiden. Op eigen kracht werd de kust van Zeeland aangedaan. Er zijn geen gewonden gevallen en de schade aan de boot zelf is zeer beperkt gebleven. De oorzaak van het breken van de mast is nog niet onbekend.

Alle verstagingen waren nog aanwezig en waarschijnlijk heeft de eerste 24 uur van de dual handed wedstrijd Solent- Santander onzichtbare maar toch destructieve schade aan de mast veroorzaakt. Het feit dat iedereen uit onze klasse vluchthavens heeft opgezocht zegt genoeg over de zware condities.

Getuigenissen van andere deelnemers:

Crewman David Reynolds on the Dehler 41, Corinthian Spirit, one the yachts to retire, and put into Plymouth, described conditions in the Channel as "horrendous."

Andy Hill and Frenchman Matthew Lathoud were first in to the Real Club Maritimo de Santander on Tuesday evening with their J105 Only Just at the end of one of the toughest voyages ever in the race and which saw them in danger of sinking on at least two occasions.

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: