
Zijn First 34.7 liep uit het roer, knalde tegen een boei en maakte water
Op zaterdagmorgen 25 augustus 2007 even voor 9.00 uur voltrok zich ‘een ramp’ aan boord van de Yacht Vison First 34.7 van de Friese schipper Harry Amsterdam.
De First 34.7 liep uit het roer en kwam hard in aanraking met een stalen boei. De schade was dusdanig groot dat de ORC 1-winnaar van 2006 moest opgeven. Daarmee ligt de favoriet uit de Delta Lloyd 24-Uurs Zeilrace 2007.
Uit de reacties van enkele schippers blijkt dat de weersvoorspellingen klopten. De teams die voor het noordelijke IJsselmeer en buitengaats kozen, hadden meer wind dan in het zuiden. Op dit moment rapporteren de deelnemers rond de windkracht drie à vier.
“Nou niet zo goed”, luidde vanochtend het teleurgestelde antwoord van Harry Amsterdam op de vraag hoe het gaat. “Het ging wel goed, maar we moeten stoppen. We zitten vlakbij Kornwerderzand bij de Kop van Noord. Ik had net het roer overgegeven. Bij het ronden van de boei kwam er een dikke vlaag overzetten en we hadden de stroming op de kont. We liepen uit het roer en dan is er ook geen houden meer aan. Vervolgens klapten we op de volgende boei. Nu ligt de punt eraf en maken we water. Dit is echt een ramp”
Op dat moment stond er ongeveer 12-13 knopen wind.
De Yacht Vision First 34.7 was op weg van Harlingen naar Kornwerderzand om daar door de sluis terug te keren naar het IJsselmeer.
Harry Amsterdam: “We hebben een heel mooi traject gevaren. We zijn in Den Oever gestart en hebben eerst wat rakken op het IJsselmeer gezeild. Daarna via Den Helder het Schulpengat uit om de Noorderhaaks, Texel en Vlieland. Ik denk dat we zo’n 70 tot 90 mijl hadden afgelegd. Dit is echt balen.”
Vorig jaar won de Yacht Vision met Postuma aan het roer de Beker van Medemblik (beste ORC-prestatie) en de ORC 1-klasse.
Het Vliegend Hart houdt druk
PlatbodemZwakke wind is niet echt gunstig voor zware platbodems, dus zocht Niek Hoek met zijn ’t Vliegend Hart het noordelijke IJsselmeer op. Hij en zijn bemanning gingen van start in Den Oever en hielden de hele nacht door druk in de enorme zeilen.
Hoek: “We zijn rond 5.60 uur het Krabbersgat ingegaan naar het zuidelijke IJsselmeer. We hadden toen heel weinig wind, maar vanaf het moment dat wij onze neus om de sluis staken, begon het 15 knopen te waaien.” De lemsteraak van schipper Hoek, voorzitter van de Raad van Bestuur van Delta Lloyd, had vanochtend rond 9.30 uur ongeveer 77 mijl afgelegd. “We lopen nu ongeveer 7,5 knoop. De Aap staat erop en misschien zetten we zo de halfwinder. Het zonnetje schijnt, dus het is helemaal super”, aldus Hoek.
Daikin Airco profiteert van snelheid
Het wedstrijdjacht de Daikin Airco, een Ker 11.3 van Frans van der Heijden, ging wel in het zuidelijke Muiden van start. Bemanningslid Ernst Steinmeier vanochtend: “Daar hebben we enkele rakken heen en weer gevaren. Met het eerste daglicht zijn we naar het noorden gegaan, waar we nog enkele boten hebben ingehaald. Het snelheidsverschil is wel grappig. Als je gemiddeld 2,5 knoop harder loopt, zorgt dat soms voor rare situaties bij de boeien. Je moet die rondingen goed inschatten.” Op het moment van contact (rond 9.00 uur vanochtend) stond de teller al op 90 mijl. Steinmeier: “We maken hier aan de oostkant van het IJsselmeer eerst alle rakken op en dan schuiven we westwaarts op. Sorry, ik moet nu even helpen met een zeilwissel.”
Op dit moment rapporteren de deelnemers overal wind, dus dat belooft wat voor het aantal mijlen dat ze in totaal zullen afleggen.
Meer informatie: 24 uurs Zeilrace