Geschiedenisles in de Rolex Veteran Boat Rally

  • Author: Guy C.
    Date: vr, 14/09/2007 - 08:33

Rolex Veteran Boat RallyMet als bijvak fylosofie in de 12 Meter Series

Weliswaar niet Descartes of Sartre, maar wel de filosofie dat het verleden de moeite waard is om te respecteren en dat dat op verschillende manieren kan.

Neem nu Challenge 12. Iedere vergelijking met het zeiljacht dat in 1983 tijdens de challenger-series in Newport zeilde is verloren gegaan in metaalgoude verf en zwarte carbon. Zij heeft namelijk 2 refits ondergaan, waarbij gewichtsbesparing centraal stond.

Courageous daarentegen, die ook uitkomt in de Modern Division (12 meters gebouwd tussen 1968 en 1983), kent nog altijd hetzelfde aanblik. Alleen wat moderner touwwerk en een nieuwe laptop, de oude computer uit 1980 vervangend, verraadden de intrede in de 21e eeuw.

Swan 68 eigenaar Clayton Deutsch houdt van one-design racing, maar racen met een 12 meter blijft toch heel speciaal, en hij houdt er dan ook aan Freedom te charteren : "een van de dingen die we bij het charteren van een 12 meter altijd doen, is de avond voor de wedstrijd de bemanning een soort geschiedenis-les geven. Waar liggen de roots van de boot, welk syndicaat bezat de boot, wie waren de ontwerpers, wat is zo eigen aan deze boot, enz… Ieder bemanningslid leeft zich zo in in de herkomst van de boot. Racing met de oude dames is heel speciaal eens je de eigenlijke geschiedenis van deze boten een beetje kent. De strijd met Courageous is ook weer niet zonder geschiedenis, aangezien beide boten al sinds 1980 bij het verdedigen van de Cup verschillende duels hebben uitgevochten."

De Rolex Veteran Boat races

Maar boven alles blijven de 12 meters echte race-machienes, al dateren ze dan van een vroeger tijdperk.

Het Yacht Club Costa Smeralda Race Comitee moest op dinsdag de races aflasten en was blij woensdag drie en donderdag twee 8,4 mijls lange op en neer races in 11 tot 15 knopen sterke oostenwind te kunnen laten varen.

Modern DivisionModern DivisionIn de Modern Division won de modern-ogende Challenge 12 de 4e race, en gaf zichzelf daarmee nog een kans op de overall-overwinning. Dan moest ze wel ook nog de laatste race winnen, en dat bleek net te moeilijk. Courageous koos voor de bakboord- en Freedom voor de stuurboord-zijde van de baan, waardoor het voor Challenge 12 onmogelijk werd beide concurrenten af te dekken. Freedom, ondanks een penalty, finishte voor de Fransen en werd zo overall –winnaar.

In de Grand Prix Division (12 meters gebouwd na 1983) beleefde Bill Koch met zijn all-starr bemanning, waarvan velen nog meevaarden in 1992 te San Diego aan boord van de America 3, met een 3-3-1 score geen al te beste tweede dag. Kookaburra II, met Philippe Presti (Luna Rossa) aan de helm, vaarde gewoon een versnelling hoger dan de ‘Plastic Fantastic’ zoals ze vroeger werd genoemd (Kiwi Magic was de eerste fibreglass 12 meter die in de Cup streed), en eiste met een 2-1-2 score terecht de eerste plaats overall op. Dit betekende dat op dag drie Kookaburra II met een overwinning in de 4e race definitief eindwinnaar kon worden. Na een goede start en een foutloos parkoers en Wright or White eindigend op een 3e plaats, mochten ze zelfs laatste worden in de laatste race. Wright or White, Kiwi’s Magic zusterschip en de allereerste fibreglass 12 meter ooit gebouwd, had in race 3 op dag 2 echter pech. Ze leidden in het laatste in-de-windse rak wanneer voordekker Pablito overboord viel. Door terug te varen om hem op te pikken verloren ze 2 kostbare plaatsen.

De oudjes

Classic DivisionClassic DivisionIn de Classic Division (12 meters gebouwd voor 1968) is het Ikra die met 5 zuivere overwinningen de absoluut verdiende eindwinnar wordt. Trivia, die in 1937 werd gebouwd, zo’n 27 jaar eerder dan Ikra, nam alle tweede plaatsen. Zij was het snelste jacht onder de 12 meters in het seizoen van 1937, waarin ze onder andere de King’ Cup in Cowes Week won. Na een omzwerving in Noorwegen kwam ze terug naar Engeland in 1958, het jaar dat 12 meters voor het eerst werden ingezet in de Cup. Vanwege haar nog uitstekende snelheid werd ze ondanks haar leeftijd nog tot 1964 ingezet als sparring-partner voor de eigenlijk deelnemers van de Cup. Vanity nam alle derde plaatsen en Zinta uiteindelijk alle vierde. Zo werd eigenlijk de volgorde op basis van leeftijd omgekeerd : Ikra is gebouwd in 1964 en Zinta in 1927.

De Rolex Veteran Boat Rally 2007 wordt georganiseerd door de Yacht Club Costa Smeralda en wordt gevaren van 11 tot 15 september. De races voor de 12 meters werden gehouden van 11 tot 13 september.

Einduitslag bij de 12-meters

Grand Prix 12 Metre
1. KOOKABURRA II, Patrizio Bertelli, 2-1-2-1-(3)-6.00
2. WRIGHT ON WHITE, Roger Wright, 1-2-3-(3) -1- 7.00
3. KIWI MAGIC, Bill Koch, (3)-3-1-2-2-9.00

Modern 12 Metre
1. FREEDOM, Clayton Deutsch, (3)-1-1-2-2-6.00
2. CHALLENGE TWELVE, Edition Lariviere, 1-(3)-3-1-2 -7.00
3. COURAGEOUS, James B. Gubelmann, 2-2-2-3-(3)-9.00

Classic 12 Metre
1. IKRA, Yves-Haire Morault, 1-1-1-1-(1)-4.00
2. TRIVIA, Wilfred Beeck, 2-2-2-2-(2)-8.00
3. VANITY, Patrick Howaldt, 3-3-3-3-(3)-12.00
4. ZINITA, Leo Aarens/Konrad Meyer, 4-4-4-4-(4)-16.00

www.yccs.it

Auteur:

  • Guy C.

    Guy Clappaert is met zijn zeiljacht Fast One geen onbekende in België en Zeeland. Zijn voorkeur gaat naar CR wedstijden en hij is fervent fan van diverse winterwedstrijden circuits. Je vindt hem dan ook regelmatig terug op de Goofies en Grevelingen wintercup.  

Comments

Voor u geselecteerd: