Naderend front veroorzaakt uitstel Transat 6.50

Naderend front veroorzaakt uitstel Transat 6.50Op de late zaterdagmiddag 15 september 2007 kregen de 89 deelnemers aan de Transat 6.50 te horen dat de start is uitgesteld.

Ondanks de zomerse temperaturen in het Franse La Rochelle, is er zwaar weer op komst. Er koerst vanuit Ierland een lagedrukgebied richting de Golf van Biskaje.

Indien de vloot op zondag op het geplande tijdstip van 11.00 uur vertrekt, zullen de solozeilers bij Finistère windkracht 7/8 met vlagen tot 9 om de oren krijgen. Dat in combinatie met hoge golven deed de organisatie doen besluiten om de start uit te stellen tot uiterlijk woensdag 19 september.

De drie Nederlandse schippers zullen dus nog even geduld moeten hebben om hun 6,5 meter jachten de Oceaan over te navigeren. Hoewel er als troost morgen wel een proloog zal plaatsvinden, waarbij twee opstappers mee aan boord mogen.

Zaterdagmiddag sprak Jelmer Bouw al zijn twijfels uit over de start: “Er wordt over uitstel gesproken. Er zijn drie maritieme autoriteiten die niet blij waren met de beslissing om eind juli de Transgascogne door te laten gaan. In Frankrijk is de racedirecteur hoofdelijk aansprakelijk, dus de discussie is nu groter dan normaal.” Flying Dutchman Koen van Esch reageerde begripvol: “Dit is erg jammer, maar wel terecht denk ik. De kans is reëel dat de condities inderdaad zo heftig worden. Dan is het verstandig om de vloot niet daarheen te jagen.”

Opnieuw opladen

Laatste voorebereidingenLaatste voorebereidingenDe hele zaterdag stond in het teken van de laatste klusjes aan de boot verrichten, interviews geven en de mentale voorbereiding. De spanning op de steiger was voelbaar. Het publiek genoot ondertussen van het schouwspel en de zomerse zon. Schoolkinderen moedigden hun helden zingend aan. De schippers werden feestelijk voorgesteld. De stemming was dus opperbest. En dan komt ineens de mededeling dat de spanning nog even vastgehouden moet worden. Dat is lastig.

Na de stormachtige Transgascogne van eind juli, waarbij vier deelnemers gered moesten worden, is de organisatie nu extra voorzichtig. De discussie over veiligheid draait op volle toeren, dus valt deze beslissing in de lijn der verwachting. Lucas Schröder zittend in de kuip van zijn T-Mobile One: “Ze zien de combinatie van de harde wind en hoge golven niet zitten. De weerkaarten zien er ook echt niet goed uit, maar het is niet fijn om nu die spanning vast te moeten houden. De reacties waren ook gemengd. Het plan is dat we waarschijnlijk op dinsdag vertrekken, maar zeker op woensdag.” De komende dagen zullen de mannen gebruiken om zich opnieuw op te laden voor de start.

Over Koen van Esch

Koen van Esch (40) is een ervaren, allround wedstrijdzeiler. De afgelopen jaren werkte hij als trainer/ coach bij Team Heiner. Nu vaart hij wedstrijden in het Mini 6,50-circuit. Dit circuit bestaat uit lange afstandraces op kleine, maar snelle oceaanracers.
Meer weten? Kijk op http://www.koenvanesch.nl/.

Over Jelmer Bouw

Jelmer Bouw is een zeiler met een brede basis. Zijn opleiding als scheepsbouwkundig ingenieur en zijn technische werkzaamheden bij Sailcenter geven hem de ideale achtergrond voor een Transat 6,50 project.
Meer weten? Kijk op http://www.jelmerbouw.nl/

Over Lucas Schröder

Schröder’s werkgever T-Mobile is hoofdsponsor van de wedstrijdzeiler en ondersteunt hem in zijn voorbereidingen op de Mini Transat Solo 2007.
Voor meer informatie, kijk op http://www.ocean-challenge.nl/.

Meer informatie over de race vindt u op Transat 6.50

Foto's © Diana Bogaards

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: