
Hoe je dus een zeilwedstrijd niet organiseert!
Eerst een stukje geschiedenis want ter ere van wie wordt de Challenge Albert Jonnart georganiseerd:
Albert Jonnart kwam om het leven op 19/9/87 bij een vliegtuigongeval in Limoges. Tijdens zijn militaire dienst zeilde hij op de Ares, het wedstrijdjacht van het Ministerie van Landsverdediging. In deze periode zeilde Albert een mooie palmares bijeen met als voornaamste overwinningen de Round Brittain Race, 2 x Belgisch Kampioen en een 2de pl. in het RORC (Royal Ocean Racing Club) kampioenschap. En Marc Lafère wiens lichaam onlangs werd terug gevonden nadat zijn boot onbemand op automatische piloot tegen het staketsel was gevaren.
De wedstrijd
Ze voorspelden nog geen 10kn wind de eerste dag van dit weekendje hier in Nieuwpoort, maar op zondag zou er betere druk staan. Het zonnetje was meestal van de partij en er werd competitief gevaren in alle 3 de classes (IRC 1, 2 en 3).
Zaterdag werd er om 14u gestart, we mochten niet aan de bakboord zijde van de pier komen want daar deed het Belgisch leger (of wat er van rest…?) schiet oefeningen. Dit is misschien ook de reden dat ze ons een witte vlag als klasse vlag gaven?
Het Starschip, pin end en de eerste boei in lijn met elkaar
De startlijn lag een beetje schuin, allé het is te zeggen, het startschip, de pin end en de eerste boei lagen bijna in lijn met elkaar.
We starten onder Genua en peelen al vrij snel naar de code 0. Oxygen volgt ons voorbeeld en de X (X-41 van Eddy Verbinnen) trekt asymmetrische spi wat een betere beslissing bleek want zij kwamen eerst aan de eerste boei.
Voor de rest is het allemaal eigenlijk een beetje achter elkaar varen zonder dat er een echt kruisrak inzit.
Hoogte punt van de dag was de toeter van de startboot
De race duurt net geen 2u en het hoogte punt van de dag was een verandering van een boei die we niet moesten (of mochten?) ronden. Er lag daar zo’n bootje te toeteren en de mensen daar aan boord bekeken ons met een lach tot achter hun oren met de vingers in die zelfde oren. De X die geen C vlag aan de vorige boei had gezien zette koers naar de volgende boei niet wetend waarom dat bootje met lachende mensen daar zo lag te toeteren?
Eenmaal rond de boei namen ze het zekere voor het onzekere en zijn dan ook nog maar rond dat bootje gegaan. Dit gaf ons de kans om terug wat in de buurt van hen te komen. De X ging in protest tegen het comité wat blijkbaar helemaal niet nodig was want ze hadden toch gewonnen.
Om alles even duidelijk te maken bij een verandering in de baan, hier nog even wat er dan wel moet gebeuren: C vlag bij het laatste merkteken voor de verandering en indien je een boot gebruikt als nieuw merkteken hoort deze de M vlag te laten wapperen (maar ik geloof dat die er wel hing).
- Baan is veranderd: C-vlag
- Merkteken is weg, volg mij / rond mij. M-vlag
Op zondag krijgen we een vergelijkende baan als de dag ervoor. Jammer dat op de Oxygen de spi en de voorstag niet zo goed overeen kwamen, zodat ze niet kunnen starten.
Het werd in IRC1 dus een match race tussen de X en de Allard. De Allard was de sterkere op zondag, al was het maar met 20sec in reële tijd en 1:10 berekend. De 3de boot ‘Alegria’ liep 8 min na nr 1 & 2 over de finishlijn. 1-1 dus in het duel tussen Allard en de X, volgend weekend zal er in Oostende tijdens het Belgisch Kampioenschap IRC verder gestreden worden.
Het overall klassement van dit weekend wordt gewonnen door de Allard van Rudi Floridor, de X van Eddy Verbinnen wordt 2de en de Alegria van Carl Sabbe wordt 3de.
IRC 2: Hier werd dominant gevaren door de Lucky Duck van Vincent Willemart die werd versterkt door de familie Lefebvre. 2de werd de Aquaholic van Bernard Willmet en het brons was voor de Flicka van Alain Jacques.
IRC 3: Frans Maas laat met zijn Capella zien dat hij aan deze kant van de Belgische kust ook kan zeilen en schrijft dit weekend mee als overwinning op z’n CV. De Wave Rider van Julien Pilate en Yoshi Nishio wordt knap 2de voor de General Tapioca van vader Pilat (wat is er nu mooier dan je eigen vader af te drogen in de sport die hij je heeft aangeleerd?).
We kijken al uit naar komend weekend in Oostende waar we niet alleen de IMX 40 Oxygen terug aan de start gaan zien, maar ook de X-35 (Liesl Krefima Arenda) van Bertrand Stuyts het ons moeilijk zal gaan maken. Hopelijk komen er ook nog wat Nederlandse boten mee in de pap roeren.
Ik hoop dat organiserende clubs (W.S.K.Lu.M. en K.Y.C.N.) de tijd nemen om dit bericht grondig te lezen en hier lessen uit trekken, nvdr.
Lees ook deze discussie op het ClubRacer forum.