Transat 6.50 - Quotes van de Benelux zeilers

Transat 6.50Peter Laureyssens voorziet een snelle race naar de stopover op Funchal

Gisteren startte de zeilwedstrijd Transat 6.50. De start van zondag werd uitgesteld omdat de organisatoren een front verwachtten met veel wind. Met een reef in het zeil is de vloot vertrokken onder een veel gunstiger 15 knopen noordnoordoostenwind.

“Niet gemakkelijk, maar wel ideaal”, zo vatte Peter Laureyssens (BEL) zijn visie op de eerste etappe samen, net voor de start. “Als ik de windvoorspellingen volg, vaar ik een rechte lijn naar Funchal, Madeira, met een knikje omheen Kaap Finisterre. Het wordt wel bezuiden de kortste lijn blijven om de Golf van Biskaje over te steken, onder de Spaanse kust zal de meeste wind komen. Na de ronding van Finisterre gaat er vrijwel altijd wind uit de noordelijke sectoren staan. Dat is de allure waarin de Ecover 650 het beste loopt. Voor de wind weg. Dat betekent wel zeer weinig slapen, want het meeste haal ik er uit door zelf, manueel te sturen. Dat er na de start een paar luwtes lonken maakt het ook niet minder stresserend. We zullen moeten zoeken naar wind en daar heb je je volle aandacht voor nodig.”

In vergelijking met de voorgaande race, waar Peter Laureyssens de etappe won in de seriebotenklasse, ziet het er nu ook weer naar uit dat de race snel gaat verlopen. “Niet zo snel, maar zoals het er nu uitziet, op een paar uur voor de start, haan we het hele traject weer wind mee hebben. De snelweg ligt open. Het zal van de windsterkte afhangen of we recordtijden gaan neerzetten.”

Peter is anders wel voorbereid op koude nachten. Hij heeft nu wél een gasvuurtje mee en een keteltje om water te koken. Ook dat was voorgaande keer anders omdat hij toen geen gevriesdroogde gerechten aan boord had en deze dus niet hoefde op te warmen.

Technische storingen bij Koen van Esch (NED)

Flying DutchmanFlying DutchmanKoen van Esch kampte maandag met enkele technische storingen, ondermeer van de automatische piloot. “Ik ben blij dat ik die problemen niet halverwege de Golf van Biskaje tegenkom”, reageerde hij laconiek. “Hoewel dat natuurlijk altijd kan gebeuren, maar dan los ik het wel op.”

De laatste weersvoorspellingen lijken prima voor de KLM - Flying Dutchman: “De zeilen die we ontwikkeld hebben, zijn precies voor deze weersomstandigheden gemaakt.” Dat sterkt hem in zijn vertrouwen: “Net als in de Transgascogne lijkt ook dit keer de barometer een belangrijke rol te gaan spelen om een hogedrukgebied te omzeilen. In de Transgascogne lukte dat goed en werd ik tweede. Hopelijk werkt de truc deze keer weer!” De Brabantse Fries had geen moeite om zich opnieuw op te laden voor de start: “Ik was zondagavond al scherper en ik heb er zin in. Het mag wel gebeuren.” De KLM blauwe Flying Dutchman van Van Esch vertrekt als favoriet voor de podiumplaatsen. Hij staat momenteel tweede overall op de jaarranglijst van de Mini-serieklasse.

Gas erop bij Jelmer Bouw (NED)

Van Uden LogicVan Uden LogicJelmer Bouw moest even omschakelen toen hij maandagmiddag hoorde dat hij de volgende dag moest starten. “We hadden zondag die Proloog gehad. We waren daarvoor de hele dag op pad, maar er gebeurde eigenlijk niets. Maandag heb ik kantoorzaken afgehandeld en dan komt ineens dat nieuws. Daarna gaat het hard met briefings en bootje voorbereiden. Nu gaat het gas erop. Gewoon gaan.”

Ook Bouw stortte zich gisteravond op de meteo: “Aan de hand daarvan bepaal ik mijn strategie. Morgen krijg ik de laatste meteo. Het weer lijkt nu wat stabieler. Het belooft een mooie etappe te worden.” Jelmer Bouw hoopt met zijn van Uden Logic bij de eerste vijftien te eindigen: “Daarmee zou ik erg tevreden zijn, want het niveau is hoog. Toptien zou helemaal mooi zijn.”

Meer weten: Transat 6.50

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: