Lucas Schröder vijfde serieboot in eerste etappe Transat 650

Lucas SchröderOp dinsdagmorgen 25 september 2007 gleed de T-Mobile One van Lucas Schröder als vijfde serieboot over de finish van de eerste etappe in de Transat 650. Daarmee haalde de Amsterdammer precies zijn persoonlijke doelstelling van top vijf.

De eindfase was uiterst spannend met wisselende weerbeelden en posities. Schröder schommelde tussen de vierde en zevende plek, maar kon met de eindstreep in zicht nog twee concurrenten pakken. Vanochtend om 02:29:14 uur Nederlandse tijd kon hij opgelucht ademhalen. Na zes dagen, 13 uur, 51 minuten en 14 seconden zette hij voet aan wal op het eiland Madeira.

Ongeveer acht uur later kwam Jelmer Bouw als dertiende binnen. Bij Koen van Esch sloeg dinsdag opnieuw het noodlot toe. Voor de tweede keer brak het roer van zijn KLM - Flying Dutchman af. Desondanks vaart hij de race op eigen kracht uit. De tweede etappe van deze trans-Atlantische solorace gaat op zaterdag 6 oktober van start.

“Ik ben hier super blij mee”, jubelde Schröder dinsdagmiddag. “Voor mij is deze Transat eigenlijk al geslaagd. Je werkt knetterhard naar iets toe en dan is dit resultaat een grote stap. Het is de groei die ik voor ogen had en dat is gelukt.” Even dacht de oranjezeiler zelfs nog op het podium te eindigen: “Ik lag gisteren vierde en ik wist dat ik ver in het westen zat. Ik rekende namelijk op een winddraaiing naar het noordoosten, waarmee ik goed zou uitkomen. Daarom had ik me de afgelopen twee dagen in het westen gepositioneerd. Alleen bleef die shift lang uit en besloot ik te consolideren. Top vijf was immers mijn doel.” Schröder gijpte tot twee keer toe met een shift mee naar het oosten. “Dat had ik achteraf gezien niet moeten doen, want anders was ik inderdaad derde geworden. Toen de shift uiteindelijk kwam, ben ik weer naar het westen gegaan.”

Bizarre finish

Bij het eiland Madeira kreeg Schröder nog even 35 knopen wind om de oren: “Ik moest daar gijpen en dat was erg spannend. Het ging gelukkig goed en vervolgens was het gekkenhuis onder de zuidkust van Madeira. Ik denk dat ik bij 25 knopen wel zes of zeven keer plat ben gegaan. Ik kon net een keer de marifoon grijpen om de organisatie te laten weten dat ik eraan kwam.” Met een snelheid van 13 knopen zeilde de T-Mobile One op de eindstreep af, maar daar wachtte de laatste verrassing: “Ik zag ineens David Krizek en Hervé Piveteau op me afkomen. Ik dacht dat zij al binnen waren, maar ze lagen op zo’n 600 of 700 meter voor de finish stil. Zij waren daarom iets naar buiten gevaren op zoek naar druk. Ik koos bewust voor een andere optie om aan te vallen. Ik ben binnendoor gegaan en heb op vlaagjes gezeild, dus dat betekende spinnaker op en omlaag. Dat duurde zeker een uur. Ik wilde me tussen hen en de lijn manoeuvreren. David ontglipte uiteindelijk, maar Hervé had ik. De finish was een heel bijzonder moment. Toen dacht ik nog dat ik derde was, maar met de vijfde plek ben ik ook enorm blij.”

Jelmer Bouw dertiende

Jelmer Bouw eindigde met zijn Van Uden Sailcenter als dertiende serieboot. Bouw: 'Een hartstikke mooi resultaat, misschien had er nog iets meer ingezeten. Bij de start zat ik in de kopgroeperbij. De eerste nacht was er een hoop te doen met de sterk wisselende weersomstandigheden. Ik hebtoen iets te veel geslapen om er optimaal van te profiteren; zeker de vermoeidheid van alle laatste voorbereidingen voor de start. Daarna maakte ik een mooie opmars. Het was een geweldige etappe. Spectaculair zeilen, goede bootsnelheid, gewoon super! De boot heeft zich goed gehouden. Ik heb eigenlijk geen problemen gehad. Constant water op het dek was zwaar, maar mijn kleding hield zich prima. Helaas bleken mijn laarzen lek te zijn. Dus metmijn voeten gaat het wat minder. Maar dat is voor de start van de tweede etappe wel weer in orde. Ik heb er nu al zin in!' Voor meer informatie over zijn campagne, zie http://www.jelmerbouw.nl/.

Fikse tegenslag voor Flying Dutchman

Koen van EschKoen van EschVoor Koen van Esch sloeg afgelopen weekend het noodlot toe. De KLM – Flying Dutchman brak een roer voor de kust van Spanje. Van Esch, die in de Transat 6,50 als één van de favorieten voor het podium van start ging, probeerde in eerste instantie met het overgebleven roer verder richting Madeira te varen. Hij staakte die poging toen verder zeilen niet veilig bleek. Zaterdagochtend vroeg kwam hij in het Spaanse Baiona aan, waar in allerijl een reserveroer naartoe werd gevlogen.

Van Esch terug in wedstrijd

Ondanks de fikse tegenslag sloot de KLM – Flying Dutchman zaterdagnacht weer aan bij de staart van het wedstrijdveld. Hijwas bezig met een inhaalrace toen opnieuw het noodlot toesloeg: nog een gebroken roer. Via de begeleidende boot liet hij de wedstrijdleiding weten dat hijmet éénroerop eigen kracht de etappe uit zal varen. Voor het laatste nieuws over Van Esch, zie ook http://www.koenvanesch.nl/.

Meer informatie Transat 6.50

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: