Open Nederlands Kampioenschap Blokarten 6 & 7 oktober op Terschelling

BlokartOp zes en zeven oktober vindt het Volvo ONK Blokarten plaats op Terschelling. 57 deelnemers uit alle hoeken van de wereld hebben zich ingeschreven. Naast Nederland zijn ook Engeland, België, Nieuw Zeeland en Japan vertegenwoordigd.

Het gaat erom wie de grootste afstand aflegt in de gegeven tijd. Vorig jaar waren dat Nicolas Boel (België), Jerome Cottet (Frankrijk) en Richard Chardet (Nederland). Boel en Chardet racen ook dit jaar weer mee.

Alle deelnemers rijden met een transponder voor een correcte tijdregistratie. Casper Bouman, wereldkampioen windsurfen 2006, zal op zeven oktober ook deelnemen aan de wedstrijden. Als Olympisch surftalent zal hij voor het eerst deze vorm van ‘strandzeilen’ uitproberen.

Om iedereen een eerlijke kans te geven wordt er gestart volgens het Morel startrooster. Dit betekent dat er drie rijen van elk circa 20 rijders worden opgesteld. In de te rijden manches krijgen de deelnemers verschillende startposities toegewezen. Soms kan ook gekozen worden voor een ‘vliegende start’. Hier starten alle rijders tegelijk vanuit een door hun zelf gekozen start opstelling. Ongeveer 60 blokarts die tegelijk van start gaan is een spectaculair gezicht.

Zoals elke sport is Blokarten ook onderhevig aan technische ontwikkelingen. Hoe kunnen we lichter en sneller over het strand? Het kampioenschap is verdeeld in twee klassen; production en performance. In de laatstgenoemde behoren de ‘gepimpte’ blokarts met onder andere carbon masten en diverse tuning onderdelen. Standaard blokarts zijn allemaal technisch hetzelfde en behoren in de production klasse. Beide klassen zijn verdeeld in een lichte en zware categorie.

Ondanks de recente populariteit van blokarten bestaat de sport al eeuwen. Er zijn resten van ‘zeilwagens’ gevonden in de grafkamer van de Egyptische farao Amenemhet III (1844-1797 voor Christus!). In Nederland werd in 1600 de eerste zeilwagen gemaakt voor prins Maurits van Nassau. Het was een grote zeilwagen met houten wielen. De wagen kon ongeveer 30 passagiers vervoeren. Met een gunstige wind werd een ongelooflijke snelheid van 35 kilometer per uur gehaald! Men zeilde met deze wagen van Scheveningen naar Petten. De ontwerper Simon Stevin patenteerde dit ontwerp en doordoor werd deze zeilwagen het eerste gepatenteerde ontwerp ooit.

Tegenwoordig worden de zeilwagens geïmporteerd uit Nieuw Zeeland. Op het eiland van de eerste strandzeilschool in Nederland, de Terschellinger Zeilwagen Vereniging Brandaris,(1995) zullen bijna 60 van deze moderne exemplaren op zes en zeven oktober racen voor een eerste plaats.

www.strandzeilen-terschelling.nl

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: