
Een Atlantisch koffiekransje
Op zaterdag en zondag 3 en 4 november vertrekt vanuit het Franse Le Havre een vloot mono- en multihulls, richting Salvador de Bahia voor de 8ste editie van de Transat Jacques Vabre. De Minitransatters achterna, zou je zeggen. Le Havre ligt op amper 5 uur rijden van de meeste Belgische steden, we kunnen elkaar daar in grote getalen tegen te komen...
Bij de 60-voets IMOCA monohulls zijn er momenteel 16 schepen ingeschreven, want niet iedereen doet mee aan de Barcelona Round the world Race. De topfavorieten in deze klasse? Kies vrij uit het kransje gloednieuwe schepen: ECOVER (Mike Golding en Bruno North Sails Dubois), GENERALI (Yann Elies), GITANA EIGHTY (van oude rot Loick Peyron) en de FONCIA van Michel Desjoyeaux. Allemaal zeilers met een palmares om ‘U’ tegen te zeggen. Outsiders? Misschien de nagelnieuwe GROUPE BEL of de SAFRAN, zonder de grondig vernieuwde VM MATERIAUX van Jean Le Cam te vergeten...
Belgen in de Class 40
Ook de in Frankrijk immens populaire Class 40 (meer dan 30 inschrijvingen!) is present in Le Havre. De grote favoriet Dominic Vittet kwalificeerde zich reeds vroeg met zijn ATAO AUDIO SYSTEM. Onder de andere reeds gekwalificeerde deelnemers in deze klasse vinden we de Belgische vlag van MERENA terug, de Pogo 40 van Brusselaars Alexis Guillaume en Bernard Falleur. Op een andere Franse Class 40 treffen we zowaar nog een Belgische inbreng aan in de vorm van co-skipper Maria van Lierde. Maar zij moet samen met haar schipper het kwalificatieparcours nog varen.
De ORMA 60-voets multihulls is een klasse die op sterven na dood is. Slechts 5 schepen schreven in, waaronder de topfavoriet GROUPAMA 2. Als de weergoden in de eerste uren voor paniek en averij aan boord zorgen, dan is het meer dan waarschijnlijk gedaan met deze klasse. Het beschikbare sponsorgeld vloeit immers meer en meer naar de ‘veiligere’ en vooral minder breekbare monohulls.
Nieuwe klasse
Op dit ogenblik is er zich in Frankrijk een nieuwe klasse multihulls aan het profileren, met voorzichtifge stappen naar een eigen circuit: de 50-voets multis moeten qua snelheid niet veel onderdoen voor hun grote 60-voets broers, maar zijn vooral (op dit moment toch) veel goedkoper om in de vaart te brengen en te houden. In deze klasse is er immers nog geen sprake van heuse teams, iets wat de kosten natuurlijk helpt te drukken.
De grote favoriet in deze klasse is de CREPES WHAOU (de sponsor maakt & verkoopt voorgebakken pannenkoeken...) van Franck-Yves Escoffier, die deze keer vergeze(i)ld wordt door Karine Fauconnier, ex-skipper uit het grote ORMA-circus met haar SERGIO TACCHINI...
Het wedstrijdprogramma voorziet in een soort proloog op 27 en 28 oktober, op zaterdag 3 november vertrekken dan de monohulls, een dag later gevolgd door de multis, telkens om 13u.