Zeilboot verkiezingen van het jaar à gogo

zeilboot verkiezingen van het jaarMet de Hiswa zeiljachtnominaties in zicht zijn vele watersportjournalisten druk in de weer met het uitbrengen van hun voorkeuren. Dit gebeurt met behulp van een voor het publiek afgeschermde pagina op de Hiswa RAI website.

Opvallend dit jaar is dat het maandblad Zeilen zelf een heuse “Zeilen boot van het jaar verkiezing” organiseert en in haar maandblad schrijft dat ze niet willen meedoen met de Hiswa verkiezing.

Henk Bezemer van het blad Zeilen legt uit waarom ze niet willen meedoen en wij citeren letterlijk:

“Wij doen daar niet aan mee en daar hebben we redenen voor. Iedereen beoordeelt boten naar eigen criteria. Daar is niets op tegen, maar zet je de testers bij elkaar om een boot van het jaar te kiezen, dan ontstaat er een merkwaardig en oncontroleerbaar patroon. Zolang de normen van de kiezers niet eenduidig zijn, wordt de verkiezing een onduidelijk boel. Allerlei zaken die niet met de boot zelf te maken hebben, kunnen een discussie binnensluipen en het oordeel beïnvloeden.”

Volgens Zeilen spelen nationale belangen een rol

Henk vult aan: “Bij de internationale verkiezing van de Boot van het jaar spelen nationale belangen van sommige journalisten een rol. Reden genoeg om ons daarmee niet in te laten.”

Is de Zeilen boot van het jaar dan zo onafhankelijk?

In het september 2007 nummer van Zeilen vinden we op pagina 68 de waarschijnlijk erg gelukkige winnaar; de Maxi 1300, vertegenwoordigd door Nova Yachting. Geen aanval op het zeiljacht in kwestie uiteraard, maar het is wel een adverteerder in het blad Zeilen.* (Zo heeft Nova Yachting twee volle pagina's advertentieruimte gehuurd in het september nummer (pag. 18 en 155 ).)

Toeval of niet we blijven sceptisch en zoeken verder in de uitslag. Objectiviteit en commerciële belangen gaan niet samen.

Op de tweede winnaarspagina zien we een groep aardige schepen, waarschijnlijk hebben deze zeiljachten de verkiezing net niet gewonnen. Waarom kunnen we niet lezen . 3 van de 4 zeiljachten hebben evenzo advertenties in het jachtmagazine.*

De lijst van net-niet winnaars:

  • Allures 40 (advertentie van Rossinante Lauwersmeer op pag 157)
  • Breehorn 41 (geen advertentie gevonden in september nr.)
  • Southerly 35 RS (advertentie van Skiphandel Stavoren op pag. 125)
  • Southerly 42 ST (advertentie van Skiphandel Stavoren op pag. 125)
  • Najad 440 (advertentie van Najad Benelux op pag. 168

Voor een zeilmagazine worden inkomsten gecreëerd door advertenties en lijkt ons een volstrekt objectieve verkiezing een bijzonder onverenigbaar iets.

Het moet vermeld zijn dat de Hiswa haar eigen controle mechanisme heeft en dat zijn de juryleden zelf. Zij zorgen voor een natuurlijk controle op hun collega's waardoor vooroordelen beter boven water komen drijven.

De uiteindelijk genomineerde boten worden gepresenteerd op de voorjaars-HISWA in Amsterdam RAI. Op de openingsdag van de beurs maakt de juryvoorzitter de winnaars in beide categorieën (zeilboten en motorboten) bekend.

Labels

Auteur:

  • Ice

    Eddy Lekens (BEL) zeilt sinds 1979 wedstrijden met zeegaande zeiljachten, is stichter van ClubRacer en begeleidt als Digital Manager bedrijven met hun omnichannel E-commerce strategie en Marketing automatisatie. Is schipper/stuurman voor vele Verbondsbezem winnaars, werd 2x Nederlands kampioen, won 2x de Antwerp Race (IRC en Sportboten) en werd in 2004 met het ClubRacer zeilteam door het Watersportverbond verkozen tot de beste zeezeiler van Nederland.

Comments

Voor u geselecteerd: