Mike Golding krijgt een CCA award voor de redding in 2006 van Alex Thomson

Mike GoldingDe Britse zeiler en oceaan zeiler Mike Golding werd geselecteerd door de Cruising Club of America om de 2007 Rod Stephens Trophy for Outstanding Seamanship te ontvangen.

Hij kreeg deze onderscheiding voor zijn heroïsche redding van Alex Thomson in de Zuidelijke Oceaan tijdens de Velux 5 Oceans Race in 2006.

De trofee werd gisteren overhandigd tijdens het jaarlijkse Awards Dinner in de New York Yacht Club te Manhattan. Maureen Davis van ECOVER Inc. ontving hem in naam van Golding uit de handen van CCA Commodore Ross Sherbrooke uit Boston.

De Rod Stehpens Trophy beloont een daad van zeemanschap die bijdroeg tot de veiligheid van een jacht of diens opvarenden op zee.

Mike Golding was opgetogen over de prijs : “De redding van Alex Thomson op Hugo Boss was een ongelooflijke ervaring voor ons allebei. Al denk ik dat iedereen in mijn situatie hetzelfde zou hebben gedaan. Wij zeilden op dat moment diep in de Zuidelijke Oceaan, en namen deel aan de Velux 5 Oceans Race, een rond de wereld solo zeilwedstrijd. Iedereen die aan dergelijke wedstrijd deelneemt kent ook de gevaren en risico’s die hiermee gepaard gaan. We weten ook dat de grootste kans om gered te worden komt van onze concurrenten in de race. En al neem je deel aan een uiterst competitieve en professionele wedstrijd, op dat moment primeert het menselijk welzijn van onze collega zeiler.”

Het relaas van het drama van toen

Het drama begon op 26 november 2006, 1000 zeemijl ten zuidoosten van Kaapstad. ECOVER zeilde in zwaar weer en leidde voor Thomson’s boot HUGO BOSS. Golding had opgemerkt dat de snelheid van zijn naaste rivaal was teruggelopen van 19 naar zowat 8 knopen. Onmiddellijk vermoedde hij een probleem aan boord van HUGO BOSS en ging hij zelf op de rem staan.

Even later kreeg hij van de wedstrijdleiding de informatie dat de kantelkiel van HUGO BOSS was gebroken en los onder de boot hing. ECOVER bevond zich op dat moment 90 zeemijl ruimwinds van zijn collega en de duisternis was al aan het intreden. Golding maakte rechtsomkeer en moest nu in de wind, die zo’n 35 tot 40 knopen sterk was, en in hoge golven op zoek gaan naar HUGO BOSS’ positie.

Via satelliet telefoon werd door beide schippers besproken op welke manier Thomson best van boord zou kunnen worden gehaald. Eens dicht genoeg genaderd ontstak Thomson vuurpijlen tot Golding het strobe masttop licht van HUGO BOSS kon onderscheiden.

Door de de uiterst oncomfortabele condities werd gewacht tot bij dageraad om de reddingsoperatie uit te voeren. De nacht werd gebruikt om te rusten, te eten en door Golding om zijn motor te reparen, zodat die meer betrouwbaar zou zijn later. Het plan was dat Thomson in zijn reddingsvlot zou kruipen, de lijn met zijn boot zou doorknippen om vervolgens een lijn naar ECOVER te schieten met een ‘line gun’.

Aankomst te KaapstadAankomst te KaapstadMaar liefst 4 pogingen waren nodig. Het lijn pistool weigerde dienst, de motor weigerde dienst, de motor gashendel blokkeerde, … uiteindelijk moest Thomson zich toch losmaken van zijn jacht om meer ruimte te geven aan Golding om te kunnen manoeuvreren, maar het lukte. Thomson werd aan boord van ECOVER gehesen en moest lijdzaam afscheid nemen van zijn jacht dat hij nooit meer zou terugzien.

Maar amper 6 uur na de moeilijke reddingsoperatie brak om onbekende reden de carbon mast aan boord van ECOVER, net boven de onderste zaling. Beide schippers konden alles vrijmaken en een noodtuig oprichten. Gezien de nog steeds heel zware ijzige condities een moeilijk klus, die ironisch genoeg Golding waarschijnlijk nooit in zijn eentje had kunnen klaren. Na een week bereikten ze al zeilend Kaapstad en stapte ook Golding uit de race.

Auteur:

  • Guy C.

    Guy Clappaert is met zijn zeiljacht Fast One geen onbekende in België en Zeeland. Zijn voorkeur gaat naar CR wedstijden en hij is fervent fan van diverse winterwedstrijden circuits. Je vindt hem dan ook regelmatig terug op de Goofies en Grevelingen wintercup.  

Comments

Voor u geselecteerd: