Francis Joyon en IDEC verpulveren solo zeilrecord van Ellen MacArthur

Francis JoyonDeze nacht 20 januari 00u39 lokale tijd, passeerde Francis Joyon aan boord van IDEC de 160 jaar oude en 26 meter hoge vuurtoren Petit Minou, die de rede van Brest markeert.

Hiermee heeft hij de virtuele finishlijn overschreden, nadat hij er 57 dagen, 13 uren, 34 minuten en 6 seconden eerder was gestart. Daarmee zet hij het vorige record van Ellen MacArthur met maar liefst 14 dagen, 44 minuten en 27 sec scherper.

Waren beiden samen gestart, dan had de Britse op dit moment nog ongeveer 4'100 zeemijl af te leggen. De gemiddelde snelheid van IDEC bedroeg meer dan 19 knopen. On-ge-loof-lijk.

Francis gaat nu samen met zijn ondertussen aan boord geklommen team nog even op het water bekomen van alle emoties en heeft besloten pas rond 9 uur de rede van Brest binnen te varen. Om 10u30 zal hij zijn IDEC dan vastmaken aan de steiger van de 'Recouvrance'. En vanaf 11u30 mag de massa zijn held op het reeds opgetrokken podium verwelkomen, waar hij zijn eerste reacties publiek zal maken.

Francis Joyon, een portret

Eenvoudig, sterk, betrouwbaar, ... maar ook snel en performant. De maxi trimaran IDEC is de getrouwe weerspiegeling van haar bedenker, schipper Francis Joyon. De kleine Francis droomde er al vroeg van om koerspiloot te worden later. Van auto's weliswaar. Misschien verklaart dat voor een stuk zijn voorliefde voor de vurige rode kleur van zijn huidige zeilbolide.

Ondertussen is hij op 51-jarige leeftijd de snelste solozeiler op de Atlantische Oceaan en is hij nu ook gewoon de snelste solozeiler rond de wereld.

IDEC gecrashed in 2005IDEC gecrashed in 2005Die Atlantische oversteek in 2005, alleen op een zeilboot, 5000 kilometer lang golven afdenderen, in iets meer dan 6 dagen. Onderweg nog even het snelheidsrecord scherper stellen met 543 afgelegde zeemijlen in 24 uur, om uiteindelijk na uitgeput in slaap te zijn gedommeld zijn trimaran te parkeren op de Bretoense rotsen.

Dat is Joyon ten voeten uit, met geen enkele andere topsporter te vergelijken. Zijn vriendelijkheid en zachte blik verbergen een ongekende kracht en doorzettingsvermogen. Deze komen pas echt tot uiting eens de sympathieke Franse schipper voet aan boord van een echt carbonmonster zet en hij de zeilen hijst om ‘zijn’ record terug te pakken van Dame Ellen.

Weergaloos parcours

IDEC parcoursIDEC parcoursHij kiest een perfect weervenster om te starten, vindt de ideale weg doorheen de Doldrums, geeft plankgas op weg naar het beruchte Zuiden met huilende en brullende breedtecirkels, baant zich een snelle doch veilige weg tussen de ijsbergen, stormt langs Kaap Hoorn, blijft het gaspedaal induwen tijdens het terug 'naar boven' varen, heeft geluk bij een ongeluk, klimt tot vier maal in de mast om de best mogelijke herstelling uit te voeren, slaagt erin zijn kreupele en vermoeide drie-rompige partner op te peppen en zet een finale spurt in als hij voor de laatste maal zijn rode racebolide aanpikt aan nog maar eens een depressie.

En bij al dit geweld vergeet de zachtaardige Joyon niet om stil te staan bij de ecologische problemen waarvoor onze wereld staat. Vindt hij tijd om een ontroerende Kerstboodschap te sturen naar alle kinderen van de wereld. Laat hij niet na erop te hameren dat hij onderweg is op een milieuvriendelijk vaartuig.

Ik had altijd al een boontje voor madam Ellen. Maar ik gun monsieur Joyon van harte zijn schitterend record en denk dat iedere zeiler diep buigt voor dergelijke prestatie. Ook ik dacht altijd dat solozeilers op zijn minst goe zot moesten zijn, maar als je ook maar één blik werpt op Joyon dan besef je onmiddellijk, dit is een gedreven vakman in hart en nieren. Klakske af, Francis Joyon.

Ingekort overzicht van zijn palmares :

1988 : derde plaats in la Route de la Découverte (Cadix – San Salvador)
1992 : derde plaats in la Route du Café
1995 : tweede plaats in de Transat Jacques Vabre
1996 : vijfde plaats in het Kampioenschap der Multihulls
1998 : zesde plaats in la Route du Rhum
2000 : winnaar van la Transat Europe 1 – Newman Star in recordtijd
2001 : winnar van de 76e Fastnet – record in omzeiling van eiland van Wight
2004 : record in la Route de la Découverte solo (verbeterd door Thomas Coville)
2004 : record solo zeilend rond de wereld (verbeterd door Ellen MacArthur)
2005 : record Atlantische solo-overzeiling (New York – Cap Lizard)
2005 : record 24 uur solo
2008 : record solo zeilend rond de wereld

IDEC, een portret

IDEC trimaranIDEC trimaranEn dan IDEC, 29,70 meter lang, 16,5 meter breed, 32 m hoog, een gewicht van 11 ton, 350 m² zeil aan de wind, 520 m² zeil voor de wind Ontworpen door de meest Betroense Brit Nigel Irens en bijgestaan door Benoit Cabaret. Namen die klinken in de wereld van de multihulls. Ontwerpen zoals La Trinitaine, Fujifilm, Bayer, Sergio Tacchini en natuurlijk Castorama van Ellen MacArthur hebben voor hun naambekendheid gezorgd.

Met IDEC was dé uitdaging een ontwerp te maken met maximum waterlijnlengte dat behoorlijk performant zou zijn én handelbaar bleef voor één opvarende én in staat zou zijn het bestaande record van Ellen MacArthur nog te verbeteren. En zo kreeg IDEC originele vormen, met de lange slanke neus nog als meest in het oogspringende kenmerk. Die lange neus liet hogere snelheden toe, gaf grotere stabiliteit in de lengte en was doeltreffender bij het induiken van de golven.

De centrale romp kent 3 niveaus : de cockpit van waaruit de meeste manoeuvres worden gedirigeerd, een ‘waakpost’ van waaruit men beschut toch heel snel bij schoten en vallen kan en tenslotte de ‘navigatiepost’ met kaartentafel, elektronica en alarmen en de slaapbank.

En het werd de eerste maxi trimaran die gebouwd werd met de infusie techniek. Deze techniek levert weliswaar een iets minder stijve romp op, maar is goedkoper, makkelijker te herstellen en aan te passen.

De 32 meter hoge mast en de giek werden volledig in carbon vervaardigd.

Constructie IDECConstructie IDECOpmerkelijk is ook nog dat aan boord van de IDEC trimaran alle energie wordt gehaald uit milieuvriendelijke bronnen. Er is geen verbrandingsmotor aan boord, en aldus is er ook geen mogelijkheid om te zorgen voor verwarming of ontvochtiging.

Verder heeft Joyon geopteerd voor één stuurpost en één roer, alles zo eenvoudig mogelijk. En dat het ontwerp goed gefunctioneerd heeft, hebben we gedurende ruim 57 dagen kunnen merken.

www.trimaran-idec.com
Foto boven © Th. Martinez

Auteur:

  • Guy C.

    Guy Clappaert is met zijn zeiljacht Fast One geen onbekende in België en Zeeland. Zijn voorkeur gaat naar CR wedstijden en hij is fervent fan van diverse winterwedstrijden circuits. Je vindt hem dan ook regelmatig terug op de Goofies en Grevelingen wintercup.  

Comments

Voor u geselecteerd: