Alweer roerproblemen voor Hugo Boss, Paprec-Virbac 2 lijkt definitief ontsnapt

Paprec-Virbac 2Sinds dinsdag 22 januari, of na 73 wedstrijddagen, vaart de ganse vloot in de Barcelona World Race terug in Atlantische wateren. In dezelfde oceaan, maar wel in verschillende condities.

De raceleider profiteert volop van de passaatwinden en telt nu meer dan 800 zeemijlen voorsprong op HUGO BOSS. De tandem Dick/Foxall is aan boord van PAPREC-VIRBAC 2 op weg naar de evenaar met gevreesde doldrums, de volgende hindernis in de wedstrijd. Zij beginnen stilaan de Catalaanse havenstal te ruiken.

Alweer problemen aan boord Hugo Boss

De tweede in de race had weerom te kampen met roerproblemen. Eerst bleek het bakboord roerblad voor de helft afgebroken, waarschijnlijk na een aanvaring met een onbekend voorwerp.

Roerbreuk bij Hugo BossRoerbreuk bij Hugo BossMaar nog erger is dat beide roerbladen alweer speling aan het krijgen zijn in hun ophanging, waardoor de roerpennen aan het slijten zijn. Hetzelfde probleem als waarvoor Alex Thomson en Andrew Cape destijds Wellington zijn binnengevaren.

Nu echter varen ze door en hopen ze dat hun stuursysteem stand houdt. Ondertussen staat HUGO BOSS op het punt ook de passaatwinden te bereiken en aldus over hetzelfde weersysteem te beschikken als de leider waar ze nog steeds op jagen.

Al lijkt het een echte chasse patat te gaan worden en voelen ze stilaan de hete adem van de twee kemphanen achter hen, die strijden voor de laatste podiumplaats. Herstelling van het gebroken roerblad en een oplossing voor de slecht functionerende ophanging dringen zich op, teneinde hun tweede plaats veilig te kunnen stellen.

Strijd om derde plaats blijft spannend

Die strijd voor de derde plaats blijft ondertussen de spannendste. TEMENOS II en MUTUA MADRILENA varen nu al dagen op minder dan 200 zeemijlen afstand van elkaar. Zij hebben ondertussen de Braziliaanse kustwateren bereikt.

Hier liggen talrijke mini depressies, omringd door kleine hoge luchtdrukbellen. Met andere woorden een zeer moeilijk te doorvaren gebied, waarbij een juiste positionering heel belangrijk zal zijn. TEMENOS II telde bij het laatste positierapport nog slechts 48 zeemijlen voorsprong op haar Spaanse rivale.

En uiteindelijk rondden dinsdag 22 januari Servane Escoffier en Albert Bargués aan boord van EDUCACION SIN FRONTERAS als laatste Kaap Hoorn. Zij krijgen na de woeste zuidelijke zeeën nu af te rekenen met het hoog van Sainte-Hélène, en moeten op zoek naar voldoende wind langsheen de Argentijnse kust.

Posities donderdag 24 januari om 18u00 GMT :
1. Paprec – Virbac 2 DTF 3’349 Nm
2. Hugo Boss +836
3. Temenos II + 1’798
4. Mutua Madrilena + 1’846
5. Educacion sin Fronteras +3’118

www.barcelonaworldrace.com

Auteur:

  • Guy C.

    Guy Clappaert is met zijn zeiljacht Fast One geen onbekende in België en Zeeland. Zijn voorkeur gaat naar CR wedstijden en hij is fervent fan van diverse winterwedstrijden circuits. Je vindt hem dan ook regelmatig terug op de Goofies en Grevelingen wintercup.  

Comments

Voor u geselecteerd: