
De leider in de Barcelona World Race, PAPREC-VIRBAC 2, is op minder dan 500 zeemijl genaderd van Kaap Hoorn. Voor iedere wereldomzeiler een belangrijke plek en in deze race is het ook de volgende ‘poort’ waar punten worden gescoord. Na deze derde en laatste kaap kunnen schippers Jean Pierre Dick en Damian Foxall eindelijk terug een noordelijke koers uitzetten richting de Catalaanse hoofdstad.
In de Zuidelijke zeeën hadden ze nog Russische roulette gespeeld met de hun omringende ijsbergen. Bij nacht en in de mist was een zenuwslopende radarwacht heel belangrijk geweest. Maar alles verliep vlot, en bovendien was hun naaste concurrent in een onwaarschijnlijke windstilte verzeild geraakt.
Afgelopen maandag was een zonnige, warme, windstille dag aan boord van HUGO BOSS, en de snelheidsmeter kwam die dag niet hoger dan 5 knopen. En dat in de ‘Furious Fifties’! Terwijl een goeie 800 zeemijl verder de leider een depressie had opgepikt en in regen en windvlagen met windsnelheden tot 35 knopen steeds verder wegliep. Het hoeft niet gezegd dat tijdens de videoboodschap Alex Thomson bij het tonen van een mooie zonnige blauwe lucht en een kalme vlakke zee, redelijk gefrustreerd leek te zijn.
Druk in Wellington
Kielprobleem bij Temenos IIBij de andere achtervolgers was het alleen een beetje spannend voor TEMENOS II geweest. Hun pitstop moest immers uitsluitsel geven of de race op een verantwoorde manier kon worden verder gezet of dat het kielprobleem te ernstig was en opgave zich opdrong. Een echografie toonde echter geen dieper gelegen breuk of ernstige barsten in de kiel. Het metaal vertoonde wel een roestvlek maar de corrosie was alleen oppervlakkig.
Na eenvoudige reparatie konden Dominique Wavre en Michèle Paret hun race verder zetten op de derde plaats. Daarbij verloren ze niets van hun voorsprong ten opzichte van de vierde boot in de wedstrijd, aangezien MUTUA MADRILENA in laatste instantie ook had beslist om halt te houden in Wellington.
Schipper Javier Sanso vertelde dat er een veelvoud aan kleine problemen moest worden opgelost. Een eerder tactische stop dus, die hen zou toelaten het tweede deel van de Zuidelijke Oceaan op een optimale en veilige manier aan te vangen.
En zo is het eigenlijk hekkensluiter EDUCACION SIN FRONTERAS zonder veel moeite gelukt om terug aansluiting te vinden bij de achtervolgende ‘vloot’.
Posities op dinsdag 08/01 om 18:00 GMT :
1. PAPREC-VIRBAC 2 7’381 Nm DTF
2. HUGO BOSS +1031
3. TEMENOS II +2897
4. MUTUA MADRILENA +3026
5. EDUCACION SIN FRONTERAS +3473