
Eerder wist Clubracer te melden dat een nieuwe Formule 18 catamaran het levenslicht zal gaan zien. Veel informatie wordt er door de bouwers niet vrijgegeven. Is de nieuwe boot sneller dan de directe concurrentie? Is de boot moderner dan de andere boten? Dit zijn slechts enkele vragen die met regelmaat gesteld werden. Niet alleen door de catamaranzeilers, maar ook door de importeurs. Uniek was dan ook dat alle Hobie Cat dealers wereldwijd, een aantal weken geleden bijeen geroepen werden in Madagaskar. Niet om de nieuwe boot te kunnen aanschouwen, maar om weer een stukje van de puzzel bekend te maken.
Voor de buitenstaander lijkt dit alles op een ‘spannend verhaal’, voor de catamaranzeilers is het een bloedserieuze aangelegenheid. Hobie Cat Holland heeft zich voorgenomen zoveel mogelijk nieuwe informatie met de catamaranzeilers te delen. Sander de Boer is deze week op de pijnbank gelegd om zoveel mogelijk informatie te ontfutselen, en met succes.
Een nieuwe hull
Opvallende vormgeving nieuwe hullDe nieuwe hull is uniek in de ‘catamaranwereld’. De opvallende inkepingen aan weerszijden geven de romp een betere afstroming aan de wind. In het spinakerrak genereert het meer opwaartse druk waardoor de boot makkelijker te besturen is. In de huidige Volvo Ocean Race zijn er al een paar Open Volvo 70’s uitgerust met dergelijke ribben aan de voorzijde. De functionaliteit van de romp is getest in de tank van de franse trimaran Groupama. Hier zijn de voordelen van deze ribben duidelijk naar voren gekomen. De performance van de boot zal Hobie Cat Holland laten toetsen door haar beste wedstrijdzeilers. Nederlands beste F18 duo, Mischa Heemskerk en Bastiaan Tentij, zullen als eerste deze nieuwe boot aan een aantal intensieve tests onderwerpen.
Foto: Hobie Cat Europe