Alinghi onderneemt stappen om 33e America’s Cup terug op de rails te krijgen

AC AlinghiAmerica’s Cup Defender Alinghi, de verdedigende yachtclub Société Nautique de Genève (SNG) en hun organiserende vereniging AC Management (ACM) ondernemen de nodige stappen om de 33e America’s Cup terug op gang te trekken. Zij doen dit in samenwerking met de Challenger of Record, Club Nautico Espanol de Vela (CNEV), en alle uitdagers die bereid zijn om terug aan de competitie te beginnen.

Gedurende de laatste weken hebben Ernesto Bertarelli, voorzitter van het Alinghi team, en schipper Brad Butterworth vergadert met uitdagers om de toekomst van de 33e America’s Cup te bespreken. Hierbij hadden ze maar één doel voor ogen, de wedstrijd zo snel mogelijk terug op het water krijgen, en dit onder voorwaarden die zullen besproken en aanvaard worden door alle deelnemers.

“Wij denken dat er een mogelijkheid is om door te gaan met de competitie”, zei Brad Butterworth. “De teams, de zeilers en de ganse America’s Cup gemeenschap zijn er op gebrand om terug te gaan zeilen. Wij willen de wedstrijd terug op gang krijgen en wensen dat de uitdagers constructief daaraan meewerken. Zowel GGYC als RNZYS is uitgenodigd om hun rechterlijke procedures te stoppen en mee te doen aan de competitie.”

Heropening inschrijvingen tot 15 december

ACM heropent vanaf nu de inschrijvingen voor een multi-challenger 33e America’s Cup tot de 15e december 2008. Het is de bedoeling een wedstrijd te kunnen houden in 2010 in een nieuwe en moderne klasse van racejachten, met preregatta’s in 2009 in de bestaande America’s Cup Class Versie 5 jachten.

De teams die zich reeds inschreven onder het 33e Protocol samen met nieuwe inschrijvingen zullen deelnemen aan een consultatieproces de komende weken. In een uiteindelijke overeenkomst met de Spaanse autoriteiten, zal de 33e America’s Cup plaatsvinden in Valencia.

In het huidige economische klimaat zal het kostenplaatje prioritair zijn voor alle deelnemers. Vandaar dat de 33e America’s Cup een één-boot campagne voor alle teams moet worden, ook voor de Defender. Daarom moet Alinghi mee kunnen doen aan de Challenger Selection Series om de kans te krijgen evenveel te testen in competitieverband als de andere deelnemers.

Nieuwe AC boot tegen 2010

De nieuwe klasse bepalingen, te definiëren door de ingeschreven teams, voorzien in een snelle krachtige monohull met uitstekende aan de windse eigenschappen en een groot zeiloppervlak voor opwindende ruime windse snelheden. De nieuwe boot zou zowel voor match racing moeten geschikt zijn, als voor vlootwedstrijden en zou zo moeten ontworpen worden dat het ook kan ingezet worden in andere wedstrijden.

“De discussie met alle deelnemers moet uiteindelijk leiden tot een boot die sneller is en spectaculairder zeilt dan de oude V5 ACC, maar tegelijkertijd ook goedkoper is dan de AC90 die destijds in 2007 onder andere economische omstandigheden werd voorgesteld”, aldus nog Butterworth.

Als volgend jaar de Hooggerechtshof van New York in beroep beslist dat CNEV niet de geldige Challenger of Record is, kan SNG verplicht worden om een duel uit te vechten met de Golden Gate Yacht Club in een wedstrijd bepaald door de Deed of Gift. In dat geval is het de intentie van het ACM om door te gaan met de regatta series in Valencia die geprogrammeerd staan voor 2009 en 2010, onafhankelijk van de Deed of Gift wedstrijd.

Wordt zeker nog vervolgd!

Bron: Alinghi Media/ www.alinghi.com
Foto: Ivo Rovira/Alinghi

Labels

Auteur:

  • Guy C.

    Guy Clappaert is met zijn zeiljacht Fast One geen onbekende in België en Zeeland. Zijn voorkeur gaat naar CR wedstijden en hij is fervent fan van diverse winterwedstrijden circuits. Je vindt hem dan ook regelmatig terug op de Goofies en Grevelingen wintercup.  

Comments

Voor u geselecteerd: