Spannend einde van de Rolex Middle Sea Race 2008

AlegreWoensdag 22 oktober, iets over 20 over 7 in de morgen, claimde Andres Soriano met zijn Mills 68 ‘Alegre’ de line honours in de 29e editie van de Rolex Middle Sea Race. Hij overschreed als eerste de finishlijn ter hoogte van de Marsamxett Harbour. ‘Alegre’ had voor het 607 zeemijlen lange traject 3 dagen 19 uren 20 minuten en 16 seconden nodig, ruim 44 uren buiten het record op naam van George David’s ‘Rambler’. Deze Amerikaan deed er in 2007 slechts 1 dag 23 uren 55 minuten en 3 seconden over.

De wedstrijd begon in zeer licht weer, wat de strijd om de line honours volledig open liet. Het eindigde echter als een ware thriller, met alarmerende berichten over net geen aanvaringen met cargo’s en ontmoetingen met een verschrikkelijke squall, die verschillende jachten met mast- want-en zeil–problemen tot opgave dwongen.

Moneypenny finishte als 2eMoneypenny finishte als 2eHet 68 voet lange ‘Alegre’ toerde over de finishlijn en werd op traditionele wijze ontvangen door de Royal Malta Yacht Club, met een kakofonie van toeters, applaus en felicitatiekreten. ‘Alegre’ had gekozen voor een route dichtbij de kust, om zo het laatste beetje stroom mee te pikken, waarin ze ook lukten. Jim Swartz’s STP65 ‘Moneypenny’ eindigde als tweede na een hevige strijd met ‘Rosebud’. Roger Sturgeon’s boot verloor het pleit nadat het in de laatste nacht recht in een windstille zone was gevaren in de baai van Castellammare, waardoor ze terugzakten naar de derde stek.

Tactiek !

Nogmaals bleek tactisch inzicht o zo belangrijk te zijn bij lichtweer condities. Soriano koos als enige voor de kust en hij legt uit waarom: “Vanaf Stromboli tot Trapani was het moeilijk zeilen. Het kwam er op aan zijn zenuwen te bedwingen en zich aan het vooropgestelde plan te houden. We kwamen in duel met ‘Moneypenny’ en ondertussen gleed ‘Rosebud’ ons aan de buitenkant voorbij. Nochtans waren we waar we wilden zijn, de noordkust van Sicilië."
Rosebud koos teveel open zeeRosebud koos teveel open zee
"Ter hoogte van Stromboli lagen we nog op een offshore koers. Maar die nacht beslisten we onze koers te verleggen naar de kustlijn. Daar werd een zwakke landwind verwacht in de nacht en we konden ons geluk niet op toen bleek dat dit uiteindelijk een lichte bries bleek te zijn. Zij die voor de offshore route hadden gekozen lagen nu te dobberen."

"En dan was er nog een tweede reden, de stroom. We hadden geen enkele reden om naar offshore te gijpen, aangezien de stroming ons net daar bracht waar we wilden zijn. Op die manier raakten we rond Capo San Vito, was de kloof gemaakt en vandaar af bleven we gewoon gaan!”

Van geen wind naar storm

Net als de eerst gearriveerden hun boot hadden vastgemaakt aan de kades van de Grand Harbour Marina en genoten van een frisse pint, kwamen de eerste onheilspellende berichten binnen. Het grote merendeel van de vloot bevond zich nog ten noorden van Sicilië in geen wind. Ter hoogte van Pantelleria aangekomen werden ze verrast door een heuse squall. Berichten van ontmastingen, kapotte wanten en gescheurde zeilen liepen binnen. Er werden windstoten boven de 40 knopen genoteerd. Aan boord van ‘Gyrate’ noteerden ze zelfs 55 knopen en sloeg de bliksem in. Regen kwam met bakken naar beneden. Van de 77 starters hadden er al 9 opgegeven.

Spirit of Ad Hoc wint op gecorrigeerde tijd

De First 40.7 bleek uiteindelijk de snelsteDe First 40.7 bleek uiteindelijk de snelsteOndertussen was er een hevige strijd losgebarsten om de overall overwinning. ‘Alegre’ hield naast de line honours ook de overwinning op gecorrigeerde tijd lang vast. Tot ‘Chestress 2’, een J-133, donderdagmorgen als eerste de gecorrigeerde tijd verbeterde. Even na de middag liep onder spinaker vervolgens het Franse ‘Spirit of Ad Hoc’, een Bénéteau First 40.7, over de finishlijn en verbeterde de gecorrigeerde tijd van ‘Chestress 2’ met een half uur. Nog later op de dag greep ‘Elusive Medbank’, een First 45F5 van Arthur Podesta, met 10 minuten net naast de eerste gecorrigeerde plaats.

Uiteindelijk zouden niet minder dan 13 jachten de strijd voortijdig staken. Gelukkig vielen er geen slachtoffers.

www.rolexmiddlesearace.com
Foto’s: Royal Malta Yacht Club

Labels

Auteur:

  • Guy C.

    Guy Clappaert is met zijn zeiljacht Fast One geen onbekende in België en Zeeland. Zijn voorkeur gaat naar CR wedstijden en hij is fervent fan van diverse winterwedstrijden circuits. Je vindt hem dan ook regelmatig terug op de Goofies en Grevelingen wintercup.  

Comments

Voor u geselecteerd: