
Vrijdagnacht 24 oktober 2008 klom Team Delta Lloyd, inmiddels op het zuidelijk halfrond aangekomen, op naar de zesde plek door Ericsson 3 te passeren. Donderdagavond 23 oktober om 23.52 uur UTC ging de Delta Lloyd als zevende door de scoring gate bij het eiland Fernando de Noronha. Vrijdagmiddag bedroeg de achterstand op de leider 40 mijl, met nog 3.282 mijl voor de boeg. Daarmee is Team Delta Lloyd weer helemaal terug in de race van de eerste etappe naar Kaapstad (RSA). De Telefonica Black (ESP) gaat nipt aan de leiding.
Na de gate zette de Delta Lloyd koers richting het zuiden om zo de lichte wind van het St. Helena Hoog te omzeilen. Dat betekent dat ze het hogedrukgebied op de Atlantische Oceaan aan de westkant langs de Braziliaanse kust voorbij gaan. Ze leggen dus meer mijlen af dan wanneer ze er in een rechte lijn naar Kaapstad dwars doorheen zouden varen. Walnavigator Frits Koek: “Het is beter om iets zuidelijker te zitten, dus richting de Roaring Forties met meer druk. Vanuit daar kunnen ze dan de westenwind oppikken om naar Kaapstad te koersen.”
Moeizame week
In de afgelopen week zeilde de Delta Lloyd als meest oostelijke en linker boot van het veld naar het eiland voor de Braziliaanse kust. Navigator Matthew Gregory (USA) speculeerde op nieuwe wind uit het oosten en een lift naar de gate. De westelijke kant bleek uiteindelijk gunstiger, dus verloor het enige Nederlandse syndicaat kostbare mijlen ten opzichte van de concurrentie.
Bovendien was de snelheid er tijdelijk uit vanwege de reparatiewerkzaamheden aan de zondagnacht gebroken verbinding tussen een stuurboordzaling en de mast. Gerd-Jan Poortman (NED) en Martin Watts (GBR) gebruikten al hun creativiteit en kennis voor het vervaardigen van een alternatieve mastvoet. Het duo slaagde in die poging en voorkwam daarmee een pitstop met de daarbij behorende straftijd van twaalf uur. De Delta Lloyd zakte echter wel terug naar de laatste plaats.
The heat is on op Delta LloydNa het bezoek van Koning Neptunes op de evenaar en de passage van de roemruchte Doldrums, pikte de Delta Lloyd de zuidoostpassaat op. Dankzij de oostelijke positie voer de verzekeringsboot onder een betere hoek (iets lager en dus sneller) naar Fernando, waardoor de Russen teruggepakt konden worden. Het Nederlandse syndicaat pakte in de scoring gate een punt en staat daarmee nog altijd zesde in het voorlopige klassement van de Volvo Ocean Race 2008-09.
Tussenstand op 24 oktober om 15.45 uur:
Telefonica Black, 3.242 mijl tot finish
Green Dragon, 2 mijl tot leider
Puma, 3 mijl tot leider
Ericsson 4, 8 mijl tot leider
Telefonica Blue, 24 mijl tot leider
Delta Lloyd, 40 mijl tot leider
Ericsson 3, 42 mijl tot leider
Team Russia, 87 mijl tot leider
Naast titelsponsor Delta Lloyd wordt het Nederlandse syndicaat tevens ondersteund door Chieftain Group, Tommy Hilfiger, OHRA Verzekeringen, Discovery Channel, Port of Rotterdam, Weather News en Hemels van der Hart.
Bekijk alle video's op de Volvo Ocean Race video player.
Teamwebsite: www.teamdeltalloyd.com
VOR-website: www.volvooceanrace.org
Foto’s: Rick Tomlinson/Volvo Ocean Race - Sander Pluijm (onboard)