Volvo Ocean Race: Team Delta Lloyd jaagt op Russen

Delta LloydOp vrijdag 31 oktober 2008 liet wachtleider Stu Wilson (NZL) weten dat Team Delta Lloyd op de Russen jaagt. De achterstand bedroeg nog maar negen mijl, op een afstand van 1.100 mijl tot de finish in Kaapstad. Eerder deze week verspeelde de Nederlandse boot een voorsprong van ongeveer 100 mijl op Team Russia. Dat gebeurde door een conservatieve strategie ten aanzien van een naderende storm. Om de gerepareerde stuurboordzaling zoveel mogelijk te ontzien, voer de Delta Lloyd een iets andere koers en met minder zeiloppervlakte. Die keuze kwam het team duur te staan, maar de reparatie blijkt te houden en op dit moment geven de mannen plankgas. Team Delta Lloyd ligt op de zevende plek.

“We hebben nu een bootsnelheid van 19 knopen, bij 18 knopen wind”, liet Stu Wilson vrijdagmiddag weten. “We proberen in het lagedrukgebied te blijven en we pushen hard om de Russen in te halen. Ik denk dat dit vandaag gaat lukken.” De Nederlandse 70-voeter bevindt zich noordelijk van de Russen, die op dat moment een snelheid van 13 knopen klokten.

Wilson is met zijn vier eerdere deelnames de meest ervaren oceaanzeiler aan boord van de Delta Lloyd. Gezien de geringe voorbereidingstijd is Wilson tevreden over de groei die de bemanning in de afgelopen drie weken doormaakte: “Het is niet gemakkelijk geweest. We ontdekken nu hoe we de boot moeten varen, dus we zitten volop in het leerproces. We hadden daardoor niet altijd de juiste zeilen op en we gingen niet altijd de juiste kant op. Dat betekent dat er meer potentie in zit. We bouwen verder op de kennis die we van een VO 70 hebben. De zeil- en wachtwissels verlopen inmiddels al veel geleidelijker. We zijn zeker in staat om ons in een later stadium met de voorhoede te meten.”

Storm

Begin van de week berichtte schipper Ger O’Rourke dat de Delta Lloyd en het team zich grondig voorbereidden op de naderende storm. Navigator Matt Gregory (USA) voorzag 35-40 knopen wind en een shift van 100 graden. Dat betekende dat de gevreesde gijp eraan kwam en goed ingeleid moest worden. Die manoeuvre werd de grote test van de gerepareerde stuurboordzaling, aangezien het tuig over de andere boeg kwam te staan en de reparatie onder druk zette.

Om de impact van die gijp te minimaliseren, koos de bemanning ervoor om iets hoger aan de wind te varen en zeil te minderen. Gregory: “Ik had berekend dat het koufront ons woensdagmorgen rond 9 uur zou passeren. Ons plan was dat we dan al een uur over bakboord wilden varen, dus tegen 7 uur ’s ochtends begon de voorbereiding op de gijp.” Die verliep zonder problemen, dus de reparatie bleek definitief geslaagd.

Later die middag bereikte de Delta Lloyd het oog van het lagedrukgebied, waardoor de wind afzwakte. Dat werd nagelbijten, want in overleg met de mastbouwer was besloten om geen masttop spinnaker te hijsen. Die was echter wel nodig om op snelheid te blijven, dus liepen de Russen ten zuiden van de verzekeringsboot flink in. Uiteindelijk gingen ze de Delta Lloyd voorbij.

De Delta Lloyd zal naar verwachting op maandag 3 november finishen. Ericsson 4 stevent af op de overwinning.

Tussenstand op 31 oktober om 17.45 uur:

1. Ericsson 4, 549 mijl tot finish
2. Puma, 83 mijl tot leider
3. Ericsson 3, 314 mijl tot leider
4. Green Dragon, 366 mijl tot leider
5. Telefonica Blue, 452 mijl tot leider
6. Team Russia, 542 mijl tot leider
7. Delta Lloyd, 551 mijl tot leider
8. Telefonica Black, 613 mijl tot leider

Bekijk alle video's op de Volvo Ocean Race video player.

www.teamdeltalloyd.com
www.volvooceanrace.org
Foto: David Branigan/Oceansport

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: