Rondje NAM tijdens derde IJspegel 2008-2009

3e IJspegelDe wind is 6 Beaufort en komt uit w-zw richting als de Albatros om 11 uur de haven van Scheveningen verlaat. Vandaag staat een rondje vaste tonnen op het programma. De Fransen spreken dan van een côtier, maar in Nederland moet hier nog een mooie naam voor worden verzonnen. Om 12 uur is de enige start van de dag. Alle klassen zullen tegelijk voor de wind richting NAM 22 vertrekken. Deze ton ligt ongeveer 5,5 nm ten NO van de Verkenningston, waar de Albatros zich gaande houdt om als startschip voor deze IJspegelrace te fungeren.

De golven zijn behoorlijk en we rollen aardig heen en weer. Dirk, de schipper van de Albatros maakt hele toeren om het schip redelijk op de golven te houden. We glijden van links en rechts en hebben zeker 1 handje nodig om ons vast te houden. De zeilers komen aangestormd, de meesten met een gereefd grootzeil. Bij de start is het stroom en wind mee naar de NAM 22. De Triple P zit bij de pinend. Rosetta en FRD liggen dwars voor de lijn om er niet overheen te geraken en bij de start stormt iedereen weg. Het is een heel spektakel en de speed zit er direct in.

Flying Tiger doet voor het eerst mee en vliegt aan de stuurboordzijde van de Albatros voorbij. Zij doet me aan een vlieger denken die van de één naar de andere kant duikelt. De Albatros wil achter het veld aan om in opdracht van de grote baas, Ton, foto’s te maken van diepe kuilen met zeilende bootjes. Het wachten is op Flying Tiger die weer terug komt en waarvan het niet duidelijk is of zij nog reglementair willen starten. Tenslotte zien we ze richting haven varen.

Het veld is dan al niet meer in te halen. We zien hier en daar een spi en op een bepaald moment komt Daikin naar beneden. Gelukkig is de wind wat naar de zuid gekropen en moeten er door de zeilers een paar klappen gemaakt worden om weer bij de Verkenningston te geraken. De Albatros maakt rechts omkeer. Dirk, de schipper, houdt een wat zig zag achtige koers aan en we moeten nog een tandje bij zetten om op tijd, voordat Daikin arriveert, bij de ton te zijn. In dit geval wint de Albatros, staat de blauwe vlag fier te klapperen en zit het comité met klok, opschrijfpapier en fluitje gereed om alle zeilers te finishen. En gelukkig doet iedereen dat reglementair goed.

Tenslotte schijnt de zon, zijn we getuige van schitterende wolkpartijen en licht de zee groen op. Ondertussen is er helaas een melding van de Happy dat zij hun mast overboord hebben gevaren. De rubberboot wordt erop afgestuurd. Vanuit de Verkeerscentrale, die waarschijnlijk mee luistert op 72, wordt medegedeeld dat de Kitty Roosmale Nepveu naar buiten komt voor een oefening en even een kijkje zal nemen bij de onfortuinlijke Happy.

Na afloop van de finish stoomt ook de Albatros op naar de plek des onheil. Daar zien we een stevig team, dat de mast al heeft geborgen, nog een laatste hand legt aan de zeilen en dan zelfstandig naar de haven tuft. Een stukje zeemanschap wordt hier maar weer vertoond. De rubber was al huiswaarts, de Kitty vaart nog wat door en de Albatros begeleidt de Happy om om half vier af te meren in de tweede haven.

Dan is er nog een prijsuitreiking in Raar. In groep 1 wint de Daikin en in groep 2 de Windveer. Een dagje uitwaaien op de Noordzee zit er weer op.

Aly Anink-van Driel

www.ijspegel.com
Foto: Leo Eggink

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: