Vendée Globe: vloot geteisterd door storm in Golf van Biskaje

DCNSNa 2 dagen wedstrijd is de ravage in de Vendée Globe nauwelijks te overzien. De organisatie had wel verwacht dat de start behoorlijk zwaar ging worden, maar dit… 24 uur na de start werd de vloot gegeseld door een stormdepressie, waarvan de kern ter hoogte van Noord-Ierland lag. In de Golf van Biskaje stond er een 30 tot 35 knopen sterke zuidwester, met windstoten tot 50 knopen, felle regenbuien en zware zeegang. Roland Jourdain met VEOLIA ENVIRONNEMENT heeft ondertussen de leiding genomen in een kopgroep van 6.

Rechtsomkeer met technische problemen

De eerste uren na de start keerden reeds 2 open 60’s terug naar Les Sables d’Olonne. Dominic Wavre op TEMENOS met elektriciteitsproblemen en Bernard Stamm op CHEMINEES POUJOULAT met een gebroken boegspriet. Dit gebeurde na een aanvaring met een 80 meter lange cargo, in plaats van met een vissersloep zoals eerder vermeld. Tot overmaat van ramp bleek later ook nog de mast geschonden, waardoor Stamm maar ten vroegste woensdag zal kunnen herstarten. Wavre kon gelukkig zondagavond al terug vertrekken.

Boegspriet na aanvaring met cargoBoegspriet na aanvaring met cargoDe volgende die in de nacht van 10 november rechtsomkeer moest maken was Michel Desjoyeaux op FONCIA. Ook hij kampte met elektriciteitsproblemen als gevolg van een lek in de ballasttanks. En ook Derek Hatfield op ALGIMOUSS-SPIRIT OF CANADA kwam terug naar de pontons van Les Sables d’Olonne om een elektrische storing te laten oplossen en een gebroken mastrail te laten herstellen. Jean-Baptiste Dejeanty op MAISONNEUVE melde een grote scheur tussen dek en romp en moet ook rechtsomkeer maken om herstellingen te laten uitvoeren. MAISONNEUVE werd bij de boeg en bij de spiegel opgetild door 2 golven. Een luide knal binnen in de boot als gevolg en onmiddellijk veel water in het interieur.

Alex Thomson’s HUGO BOSS was nog net op tijd klaar geraakt na een aanvaring met een vissersboot en verscheen volledig hersteld aan de start. In de loop van maandagnamiddag merkte de onfortuinlijke schipper een barst in de rompwand, notabene aan de andere zijde dan waar de herstelling was uitgevoerd. Er sijpelde water binnen en dus moest ook hij terugkeren voor herstellingen.

Reeds 3 opgaven

En dan volgen nog 3 opgaven. Zowel Yannick Bestaven met AQUARELLE.COM, Kito de Pavant met GROUPE BEL als Marc Thiercelin met DCNS zagen hun mast breken en zien zich genoodzaakt de strijd definitief te staken. AQUARELLE.COM viel van een grote golf en door de schok bij de landing schoof de mast van zijn voet en brak in 3 stukken. Bestaven bevond zich op dat moment aan de mast om één rif uit het grootzeil te halen. Gelukkig werd de schipper niet geraakt.

Artemis in de stormArtemis in de stormGROUPE BEL werd het slachtoffer van een plotse windshift. Nog voor de Pavant goed beseft wat er gebeurt, komt de fok bak te staan waardoor de boot overstag gaat. Met de ballasttanks nu gevuld aan de verkeerde kant en ook de kiel gezwenkt aan de verkeerde zijde gaat GROUPE BEL plat. De schipper weet echter alles te herstellen en herneemt zijn koers. Tot even later de boot van een steile golf dondert en net als AQUARELLE.COM bij de landing haar mast in verschillende stukken ziet breken. Gedaan met het avontuur.

DCNS was doorheen het ergste van de storm gevaren. Als de boot in een surf versnelt plant ze haar boeg brutaal in een golf en slaat plat. Door deze hevige krachten breekt de mast op verschillende plaatsen en beschadigd bij het neerkomen ook nog eens het dek. Ook Thiercelin kan niets anders meer dan opgeven en de haven van la Coruna opzoeken.

Nog tijd tot 19 november

Merk op dat de reglementen van de Vendée Globe stellen dat je voor reparaties enkel de haven van Les Sables d’Olonne mag aandoen én dat je moet vertrokken zijn ten laatste op woensdag 19 november om 13u02. Wanneer de deelnemer later start of een andere haven opzoekt wordt hij definitief uit de wedstrijd gezet. En ondertussen is er door de Internationale Jury beslist dat Brian Thompson op BAHRAIN TEAM PINDAR een straftijd van 4 uren aan zijn zeilbroek gelapt krijgt, omdat zijn technische crew nog aan boord was op minder dan 4 minuten van de start.

Ondertussen is het vooral Mike Golding op ECOVER die gestadig in het klassement stijgt. Na zijn valse start was hij genoodzaakt om aan een inhaalrace te beginnen. En ook Dee Caffari op AVIVA doet het opmerkelijk goed. Zij is sinds de start nog niet buiten de top 10 geweest. De kopgroep heeft ondertussen kaap Finisterre achter zich gelaten en duikt in rustiger weersomstandigheden naar het zuiden.

Jourdain aan de leidingJourdain aan de leidingIn die kopgroep niets dan favorieten: Roland Jourdain (VEOLIA ENVIRONNEMENT) leidt de bende van 6. De andere 5 zijn Jean-Pierre Dick (PAPREC-VIRBAC 2), Loïck Peyron (GITANA EIGHTY), Sébastien Josse (BT), Vincent Riou (PRB) en Armel Le Cléac’h (BRIT AIR). Afstand tussen de leider en nummer 6 bedraagt slechts een kleine 13 zeemijlen. Op bijna 40 zeemijl volgt Jérémie Beyou op DELTA DORE. En dan volgt op 50 zeemijl Mike Golding op ECOVER, op de hielen gezeten door Marc Guillemot op SAFRAN.

Het volledig klassement vind je hier. En je kan de ganse vloot volgen via de race-tracker.

www.vendeeglobe.org
Foto’s: Vincent Curutchet – Jacques Vapillon – Benoit Stichelbaut – Jonny Malbon(Artemis) / DPPI / Vendée Globe

Labels

Auteur:

  • Guy C.

    Guy Clappaert is met zijn zeiljacht Fast One geen onbekende in België en Zeeland. Zijn voorkeur gaat naar CR wedstijden en hij is fervent fan van diverse winterwedstrijden circuits. Je vindt hem dan ook regelmatig terug op de Goofies en Grevelingen wintercup.  

Comments

Voor u geselecteerd: