Volvo Ocean Race: ‘Life at the extreme’ niet zomaar een slogan

PumaDag 4 van de 2e etappe in de Volvo Ocean Race is er eentje om in te kaderen. Terwijl de Roaring Forty van onzen Michel rustig ligt aangemeerd in Kaapstad, ondervinden de Open Volvo Racers wat de echte Roaring Forties kunnen betekenen: nattigheid, wind, zware zeeën,… En het gevolg van dit alles zijn spectaculaire broaches, Chinese gijpen, gescheurde zeilen, beschadigde boten en zieke zeilers. Een korte schets van wat 8 tot 10 meter hoge golven geserveerd met een sausje van +40 knopen wind zoal vermag.

De zuidelijke oceaan toont zich niet meteen van zijn meest gastvrije kant. De boten gaan weliswaar snel, maar velen betalen hoge prijzen op de passage naar India. Puma leidt het meest noordelijk gepositioneerd pak van 4. Het team van Ken Read wist zich snel te herstellen van een opgeblazen spinaker en heeft een voorsprong op Ericsson 3 van enkele luttele zeemijlen. Read sprak in zijn ochtendrapport van “een nacht die enkel interessant was voor zeilmakers en bootleveranciers.”

Veel bubbels, geen champagneVeel bubbels, geen champagne“We denderden van een grote zwarte golf en door de versnelling weet je al wat het volgende is dat staat te gebeuren. En inderdaad, we boorden onze boeg met spriet en spinaker en al de golf voor ons in. Een gescheurde spinaker als gevolg. Een tijdje later vonden we nog een schitterende golf om af te surfen. Van deze katapulteerden we gewoon af, de lucht in. De smak bij de landing was zodanig heftig dat er verschillende scheurtjes in het lengteframe van de boegsectie zitten.”

Team Russia

Team Russia kreeg dan weer haar eerste volwassen broach te verwerken. “We plantten onze boot tot aan de mast in het water, waardoor we zo goed als volledig stil kwamen te liggen. Daarna was het net vertraagde film. Heel langzaam begon de boot te draaien, helde ze naar de verkeerde kant met de giek in de lucht wijzend tot deze met een klap overkwam. Ondertussen vloog de gennaker rond het voorstag naar de nieuwe lijzijde. Dat alles met een windje van zowat 35 knopen. Ik wist nog het verticale dek op te klimmen en de gennaker los te gooien. Elliott en Joubert konden de kiel naar de andere kant kantelen. En weer weg waren we”, aldus schipper Andreas Hanakamp.

Telefonica Blue

Op Telefonica Blue bliezen ze ook al een spinaker op, maar daar had de ganse bemanning vooral af te rekenen met geïnfecteerd water, waardoor zowat iedereen aan boord een zware indigestie opliep. Het herstellen van de spinaker onderdeks moest daardoor gewoon worden uitgesteld. Bouwe Bekking rapporteerde dat zijn bemanning getuigde van “een sterk karakter”.

Gebroken giek

Green Dragon kreeg het echter nog het zwaarst te verduren. In een 50 knopen sterke squall brak deze morgen de giek in stukken. Gisteren hadden ze nog spectaculaire Chinese gijp overleefd. Gelukkig is iedereen aan boord ongedeerd. Met 1500 zeemijlen te varen naar Mauritius zeilen ze verder met ruime wind onder noodtuig en lijkt de situatie onder controle.

Dus geen ‘champagnezeilen’ richting het oosten. In de plaats is het afzien en overleven in helse omstandigheden. Waarlijk, Life at the extreme.

Volvo Ocean Race laatste posities:

1. PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) DTF 3435 Nm
2. Ericsson 3 SWE (Anders Lewander/SWE) +5
3. Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +11
4. Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) +18
5. Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) +21
6. Green Dragon IRL/CHN (Ian Walker/GBR) +38
7. Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT +79) +79
8. Delta Lloyd IRL (Roberto Bermudez/ESP) +81

Bekijk alle video’s op de Volvo Ocean Race video player.

Volg de posities met de racetracker.

www.volvooceanrace.com
Foto’s: Sally Collison en Rick Deppe/Puma Ocean Racing

Auteur:

  • Guy C.

    Guy Clappaert is met zijn zeiljacht Fast One geen onbekende in België en Zeeland. Zijn voorkeur gaat naar CR wedstijden en hij is fervent fan van diverse winterwedstrijden circuits. Je vindt hem dan ook regelmatig terug op de Goofies en Grevelingen wintercup.  

Comments

Voor u geselecteerd: