Volvo Ocean Race: Team Delta Lloyd in gevecht met Zuidelijke Oceaan

Delta LloydTeam Delta Lloyd is momenteel in gevecht met de brute Zuidelijke Oceaan. Er staat windkracht acht op de teller met flinke uitschieters en metershoge golven. Dit is ‘life at the extreme’ en dus afzien. Op dit moment ligt de Delta Lloyd in achtste positie met nog 3.506 mijl te gaan. De vloot van acht VO 70’s bevindt zich in een koudefront met 30-40 knopen wind uit het zuidwesten. De 70-voeters denderen rechtstreeks op de eerste scoring gate af, waar de eerste boten morgennacht of donderdagmorgen worden verwacht.

In deze ruige condities tijdens de tweede etappe naar Kochi (IND), gebeurde waarvoor iedere oceaanzeiler vreest. De Delta Lloyd klapte tijdens een zeilwissel op een walvis. Na de botsing liep de snelheidsmeter van dertien knopen terug naar nul. Volgens mediaman Sander Pluijm waren de mannen echt even van slag. “We hebben een walvis geraakt”, riep Ed van Lierde direct na het incident. “Ik kan wel janken. Dit is zo zielig, arm beest!” Gerd-Jan Poortman keek het onfortuinlijke dier recht in de ogen. “Ik stond op voordek en zag het allemaal gebeuren. Ik keek hem aan en zag gewoon dat ie pijn had…vreselijk.” De kiel lijkt nog in tact en de Delta Lloyd vaart weer op volle kracht.

Delta Lloyd na de start in KaapstadDelta Lloyd na de start in KaapstadVooral in de eerste dagen na de start stond de Delta Lloyd dankzij zijn noordelijke route hoog op het scoreboord. Toen de zuidelijke gelukszoekers de Roaring Forties bereikten en de sterke westenwinden oppikten, viel de verzekeringsboot terug in het klassement. Het veld is inmiddels opgedeeld in twee groepen. In het noorden varen de Telefonica Black en Blue (ESP), Puma en de Delta Lloyd. De Ericsson tweeling, Green Dragon en Team Russia zitten 105 mijl zuidelijker. De Delta Lloyd heeft de R1 (een voorzeil voor halvewindse koersen of bij veel wind) opstaan en scheert met een snelheid van 19 knopen over zo’n acht meter hoge golven. De eerste scoring gate ligt langs de meridiaan van 58 graden oost en moet ten zuiden van de 20 graden zuiderbreedte worden gepasseerd.

Testen versus jagen

Schipper Roberto Bérmudez de Castro (ESP) introduceerde een nieuw strijdplan. In plaats van aanvallen, blijft de Delta Lloyd deze etappe meer in de buurt van de concurrentie. Op die manier kan de eigen prestatie worden gemeten, om daar vervolgens van te leren. Deze tactiek zorgt soms wel voor een dilemma, zo bleek uit de blog van navigator Matt Gregory (USA). Hij had graag naar het zuiden willen klappen om te jagen, maar de wil om te testen was doorslaggevend. Plan is plan, dus de Delta Lloyd-mannen houden zich daar zoveel mogelijk aan.

Op maandag voer de Nederlandse 70-voeter mooi op met de twee Spaanse telefonieboten. Die waren continu in zicht. Totdat de wind toenam en de A4 maststop spinnaker plaats moest maken voor de fractional A6 (reikt niet tot in de masttop). Tot grote frustratie van de bemanning werd het gat groter en verdwenen de Spanjaarden achter de horizon. Gelukkig bracht een aanstormend koudefront verlichting, want dat luidde de volgende zeilwissel in. Die ging niet zonder slag of stoot. Gregory: “Voor de wind hebben we vrijwel altijd de furling jib 4 staan, die oprolbaar is. Tijdens de wissel brak de pin van de furling unit, waarmee de jib 4 aan het dek wordt bevestigd. Daardoor klapperde de halshoek met een drie kilo wegende unit eraan vast hard in de rondte. En dat terwijl het dertig knopen waaide.” De voordekkers losten het probleem zonder kleerscheuren op en inmiddels staat de R1.

Punten scoren of etappewinst

Aangezien de scoring gate een meridiaan is, is het mogelijk om te kiezen tussen een zuidelijke en noordelijke route. Dat betekent tegelijkertijd een keuze tussen snel bij de gate zijn en dus een hoge score halen of minder punten en dichterbij de finish zijn (noordelijke route). De Delta Lloyd lijkt voor die tweede optie te gaan. Volgens Gregory krijgen ze ter hoogte van de gate te maken met een nieuwe lagedrukgebied van de Atlantische Oceaan. De wind draait dan naar het noordwesten, waardoor ze in noordoostelijke richting kunnen varen. Hij verwacht die koers ongeveer anderhalve dag aan te houden. Dan bereiken ze de oostelijke passaatwind die hun naar de Doldrums brengt.

Naast titelsponsor Delta Lloyd wordt het Nederlandse syndicaat tevens ondersteund door Chieftain Group, Tommy Hilfiger, OHRA Verzekeringen, Discovery Channel, Port of Rotterdam, Weather News en Hemels van der Hart.

Bekijk alle video’s op de Volvo Ocean Race video player.

Volg de posities met de racetracker.

www.teamdeltalloyd.com
www.volvooceanrace.org
Foto’s: David Branigaan/Oceansport.

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: