Vendée Globe: les Sables d’Olonne maakt zich op voor zinderende start zondag

steiger Sables d'OlonneMet 30 verschijnen ze aan de start zondag, de echte helden van de zee. In hun dooie eentje aan boord van een open 60 voeter. Zonder hulp van buitenaf, zonder tussenstop de wereld rond. Vanuit les Sables d’Olonne door de golf van Gascogne waar hen een 20 tot 25 knopen sterke zuidwester wacht in de eerste nacht. Deze zal later gaan afnemen in kracht. De eerste echte keuzes zullen moeten gemaakt worden ter hoogte van kaap Finisterre, waar een hoog de solisten voor een eerste mini meteorologische keuze dreigt te stellen. Na de Canarische eilanden volgen dan de grote weersystemen.

Het traject

Eerst zakken de zeilers de Atlantische Oceaan af. Dit deel van het traject kent als voornaamste obstakel de doldrums. Via het hoog van St. Héléne passeert men de eerste echte kaap, kaap de Goede Hoop. De eerste 7000 zeemijlen zitten erop. In andere zeilwedstrijden rond de wereld mogen ze al rusten, de mietjes. Maar niet de Vendée Globe strijders.Ter hoogte van de 40e breedtegraad pikken de deelnemers hun wagonnetje liefst zo snel mogelijk aan een trein van depressies. Wie daar de eerste trein mist, is aangewezen op achtervolgen en kan daar al de wedstrijd verliezen.

Op die manier zijn ze dan aangekomen in de Indische Oceaan, gekenmerkt door de overgang van zonnig warm weer naar grijze stormachtige koude. De eerste albatrossen. Daar krijgen ze de ene depressie na de andere op hun dak. Ze surfen tegen top snelheden van de hoge lange golftoppen af en worden verleid om het gashendeltje volledig open te draaien. Maar opgepast voor wie net iets te veel zeil heeft opgetrokken, want die kan een dure prijs betalen.

Bostik (solocean) in Roaring FortiesBostik (solocean) in Roaring FortiesEn dan volgt misschien wel het meest mythische deel van deze wereldomzeiling, de Zuidzee rond Antarctica. Permanent gevaar. Het traject naar Kaap Hoorn is bezaaid met ijsbergen en felle stormen. De Roaring Forties gaan over in de Furieus Fifties. En net daar is men ver weg van alle hulp en is men bovenalles aangewezen op zich zelf. Hier ligt de echte Mount Everest van het zeilen. Om een beetje extra veiligheid in te bouwen liggen er nu 8 poorten op het ganse traject, passage verplicht. Met het ronden van Kaap Hoorn laat je alles achter je, maar is het nog lang niet gedaan.

Nu begint de remonte van de Atlantische Oceaan. Nog 7000 zeemijlen te gaan. De zeiler is vermoeid, maar ook het schip. Van zodra de condities verkalmen wordt een grote bootinspectie gehouden. Hopen dat nog alles heel is en nog alles optimaal werkt. En dan het lange enerverende traject terug, weer door de windstille zones. Wie hier een voorsprong heeft weten uit te bouwen maakt veel kans op de eindoverwinning, maar zeker ben je nooit tot de mooie Franse havenstad in de Vendée streek je als eerste terug in haar armen sluit.

De strijd om het hoogste schavotje beloofd bikkelhard te gaan worden. 8 jaar terug lagen er 24 uren tussen Michel Desjoyeaux en Ellen MacArthur. In de vorige editie telde Vincent Riou welgeteld 6 uurtjes voorsprong op Jean Le Cam. Iedereen verwacht, zeker met het grote én talentrijke deelnemersveld, dat de verschillen nu nog kleiner gaan zijn. Immers, er gaan maar liefst 18 spiksplinternieuwe prototypes speciaal ontworpen voor deze wedstrijd deelnemen. Twee andere boten dateren van 2005 en nog 3 andere zijn geboren in 2003.

De innovaties

Zo zijn we meteen bij de opmerkelijke innovaties in deze Vendée Globe aangekomen. De zeilgarderobe kenmerkt zich door meer, groter. Alle grootzeilen zijn extreem uitgebouwd, met een toplat van 3 meter lang aan de top van de mast. Spinnakers worden ingeruild voor gennakers en ook aandewind worden de voorzeilen groter. Ook de masten worden langer. Zo vindt men op de Pindar een mast van ruim 32 meter lang, voor een romplengte van 18,24 meter! Ook de vorm van de mast is geëvolueerd naar een meer aerodynamisch model en bij sommige zijn de ‘outriggers’ (soort zalingen aan dek) nog groter geworden.

Safran met knikspantSafran met knikspantBij de rompvormen kiezen de architecten meer en meer voor een soort knikspant. Dit zou een hogere stabiliteit te weeg brengen aan de wind en meer zeiloppervlak toelaten. Ook de boegsectie is bij sommige hertekent, om het duiken van de neus in de golven te beperken. De ene kiest voor een soort ‘trimtabs’, een ander kiest voor ‘strakes’, een soort snor. Hierdoor zou men beter op koers blijven varen. Om dezelfde reden hebben de meesten nu ook steekzwaarden aan boord.

Voor de energie gewinning aan boord doet men steeds meer beroep op ‘groene’ energie. Vooral windgenerators zijn geliefd, maar daarnaast doen ook de zonnepanelen hun intrede. Zo bespaart men op brandstof en is men minder afhankelijk van eventuele mechanische mankementen.

Massale belangstelling

Zondag aanstaande worden zowat 300’000 (!) toeschouwers verwacht om niets van de start van deze Vendée Globe 2008-2009 te missen. Ze worden door de organisatie aangeraden om van op de wal alles te volgen en niet op het water te verschijnen. De verwachte gespierde weercondities zullen zo al voor genoeg problemen zorgen bij de 30 solo starters. De schippers beginnen stilaan de laatste details af te werken voor de start. Voor de ene is dat het bestuderen van de weerkaarten, een ander is nog volop bezig zijn zwarte Hugo Boss te onderwerpen aan de laatste testen op het water.

De deelnemerslijst

De 30 zeeheldenDe 30 zeeheldenMet Michel Desjoyeaux (2000) en Vincent Riou (2004) verschijnen 2 oudwinnaars aan de start. Naast hen een rits zeilers die reeds rond de aarde hebben gezeild, waarbij Dominique Wavre de kroon spant met 7 omzeilingen. Daar tellen we nog 7 zeilers bij die voorheen al eens meestreden in eerdere edities, zijnde Loïck Peyron (1989), Jean Le Cam (2004), Marc Thiercelin (1996, 2001), Roland Jourdain (2001), Mike Golding (2004), Sébastien Josse (2004), Jean-Pierre Dick (2004) en Raphaël Dinelli (2004). En er zijn er ook nog die wel zijn gestart, maar niet gefinisht: Bernard Stamm (2000), Norbert Sedlacek (2000) en Alex Thomson (2004).

Schippers die al eens in zuidelijke wateren vertoefden zijn Marc Guillemot, Brian Thompson, Jonny Malbon, Dee Caffari, Yann Eliès, Rich Wilson, Derek Hatfield en Unai Basurko. En tot slot vermelden we nog de brookies, waarvan men vermoedt dat deze youngsters al blij gaan zijn dat ze finishen. We tellen Samantha Davies, Jean-Baptiste Dejeanty, Arnaud Boissières, Yannick Bestaven, Kito de Pavant, Armel Le Cléac’h, Jérémie Beyou en Steve White er nog bij.

Vertrek dus nu zondag om 13u00 lokale tijd (live te volgen op tv via France 3 en live streaming via de website van de organisatie). Aankomst ergens rond de 80 dagen, geef of neem een dag of 3. Philéas Fogg en Passepartout zouden hun ogen uitwrijven!

www.vendeeglobe.org
Foto’s: JM Liot en Vincent Curutchet/DPPI

Labels

Auteur:

  • Guy C.

    Guy Clappaert is met zijn zeiljacht Fast One geen onbekende in België en Zeeland. Zijn voorkeur gaat naar CR wedstijden en hij is fervent fan van diverse winterwedstrijden circuits. Je vindt hem dan ook regelmatig terug op de Goofies en Grevelingen wintercup.  

Comments

Voor u geselecteerd: