IJspegel 7 december 2008, een dag vol besluiten

IJspegel decemberDe zon komt op en kleurt de hemel rood. Het is 9.00 uur, voor de laatste IJspegel in 2008 vaart de Albatros de haven van Scheveningen uit. Er wordt koers gezet naar de Noord. Voor de wandelpier gaat het anker erin. Zo kan er worden geanticipeerd op Noordenwind, Westenwind en zelfs een Zuidenwindje. De zee deint nog van de NW wind van de afgelopen nacht, maar het Noordenwindje heeft niet veel kracht meer. Met de nieuwe botenbaas Hans van Duijn gaat de bovenboei erin op 330 graden, afstand 1,1 nm. De startprocedure begint en de wind gaat om. Tijdens de Foxtrot vlag verschuift de bovenboei naar 300 graden. De wind neemt weer af en de boten glijden langs de Albatros.

Om 11 uur gaat de IRC klasse (Tango) van start. Op het startschot vertrekt de Moshulu van Hans de Graaf als eerste naar de bovenboei. Hot Flash dreigde het meest tegen de lijn, Triple P zat weer bij de pin end en Daikin gaat tenslotte met de meeste snelheid. Veel wind staat er niet en de stroom neemt toe.

Vijf minuten later is de start van de ORC klasse ( Uniform). We zien de Mumma Duck en Elixer in het startschot van de ORC vallen. Deze IRC’s zijn wat verlaat, maar laten de ORC’s het nakijken. Geen van deze boten gelukt het nog over de startlijn te geraken. De IJsvogel is in conflict met de Nada en de Antares blijkt op stroom en weinig wind helemaal niet meer de besturen. Na dit allemaal eens te hebben aangezien besluit de wedstrijdleider de ORC af te breken en de IRC door te laten gaan. Deze klasse waaiert helemaal uit over de baan. Op het startschip wordt er gegokt wie als eerste de bovenboei zal ronden. Waar is de Daikin en is het nou de Visione of de Hot Flash daar dicht bij de bovenboei? De Flying Tiger is redelijk herkenbaar en alle vier zitten ze dicht bij de boei. Tenslotte wint de Daikin, gaat de wind weer aan de wandel en wordt er besloten bij boei 3 af te korten.

Voor de ORC klasse is er een nieuwe baan ingelegd. Een oranje boei met de Mike fungeert als nieuwe bovenboei op 250 graden. Om geen ruzie met de verkeerscentrale te krijgen wordt de bovenboei niet verder dan 0,9 nm gelegd. Terwijl de IRC’s nog finishen worden de ORC’s weggestart. Deze kruipen nu dichter naar de lijn. De IJsvogel en Lucifer zitten er zeer dicht tegen aan en lukt het met iets meer wind en iets minder stroom deze klasse naar boven te krijgen.

Als de Elixer bij IRC is gefinisht kan boei drie naar een betere plek en gaan de IRC’s voor de tweede keer weer voor twee rondes van start. Mooi verdeeld over de lijn beginnen deze schepen aan hun tweede race van deze laatste IJspegel in 2008.

De ORC’s komen naar beneden, met de Windveer voorop. Wederom is de wedstrijdleider in dilemma. Afkorten deze race en proberen een tweede race eruit te persen, of komen we dan in de problemen met de tijdslimiet. Tenslotte is het de dag van het convenant en mag er na 14.30 uur niet meer worden gefinisht. Bovendien zit de Nada ver achter in het veld. Er wordt geschat dat zij er zeker 20 minuten langer over zal doen dan de nummer 1in dit ORC veld. Verder is de Windveer nog maar 35 minuten onderweg. Besloten wordt deze race uit te laten zeilen. Dat betekent echter wel dat er geen tweede race voor de ORC klasse gevaren zal worden.

Al met al wordt er nog een lekker potje gezeild op een mooie dag op de Noordzee. De zon schijnt en de mutsen kunnen af en komt er wat kleur op de witte wangen. Bij de IRC zien we Daikin iets meer afstand nemen van zijn directe concurrent de Rosetta. Achteraf genoeg ruimte van de Rosetta, maar niet genoeg van de FRD van John van der Starre die de tweede race Daikin en Rosetta verslaat en eerste wordt.

In het eindklassement van de dag blijken Daikin, Rosetta en Flying Tiger alle drie vijf punten te hebben. Rosetta wint tenslotte omdat zij in de eerste race een eentje hebben gevaren.

Bij de ORC wint de Esxape en wordt de Windveer tweede.

De prijsuitreiking bij Raar, samen met het tekenen van het convenant tussen gemeente Den Haag en KNWV, wordt door Frans Sluijters weer professioneel aan elkaar gepraat. Na een gezellig samen zijn met zeilers en diverse genodigden is het weer tijd om huiswaarts te keren. Een dag vol besluiten zit er weer op.

Aly Anink-van Driel

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: