Vendée Globe: Yann Eliès aan boord Generali ernstig geblesseerd

Yann ElièsDeze donderdagochtend bereikte de wedstrijdleiding van de Vendée Globe het nieuws dat Yann Eliès, schipper aan boord van GENERALI, zich ernstig heeft gekwetst. Eliès ging op het voordek een zeilwissel uitvoeren, toen zijn open 60 voeter zich brutaal in een golf plantte. De Franse solozeiler, op dat moment steunend tegen de preekstoel, brak daarbij het dijbeen. Ondanks hevige pijnen is hij er in geslaagd al kruipend de kajuit te bereiken, vanwaar hij zijn walploeg kon verwittigen. Marc Guillemot op SAFRAN bevond zich op een honderdtal zeemijlen van GENERALI en is gevraagd hulp te verlenen.

Het was koersdokter Jean-Yves Chauve die telefonisch de eerste diagnose stelde, breuk van het heupbeen dus. GENERALI bevindt zich op 800 zeemijlen ten zuiden van Australië in de Indische Oceaan. De Australische reddingsdiensten zijn onmiddellijk gewaarschuwd en samen met de koersorganisatie en het team van Yann Eliès wordt nu bestudeerd wat de beste opties zijn om Yann zo snel mogelijk te evacueren. Naast Marc Guillemot werd ook aan Samantha Davies op ROXY gevraagd om de koers te verleggen om assistentie te verlenen aan hun onfortuinlijke collega.

Een ware afvalrace

De onfortuinlijke Mike GoldingDe onfortuinlijke Mike GoldingVan de koersdokter Jean-Yves Chuave kreeg Yann Eliès het advies om zoveel mogelijk geïmmobiliseerd te blijven liggen in de kajuit en indien mogelijk zelf al een spalk aan te leggen. Verder moet hij genoeg eten en drinken en eventueel pijnstillers slikken. En afwachten hoe zijn team zijn evacuatie zal aanpakken. De Indische Oceaan is dus bijzonder hard voor de Vendée Globe deelnemers. Eerder deze week verloor Mike Golding de mast op ECOVER. Golding, maar net enkele uren aan de leiding, werd ook bij de topfavorieten op de eindoverwinning gerekend. Gelukkig bevond de Brit zich onderdeks toen een luide knal hem duidelijk maakte dat er iets goed mis ging aan boord. Hij is daarmee de 5e deelnemer die het zonder mast moet stellen.

En ook de stuurinrichtingen, meer bepaald de roerinstallaties, krijgen hun deel van de averij. Zo moest ook Jean-Pierre Dick op het moment dat hij met PAPREC-VIRBAC2 de leiding had genomen de voet van het gaspedaal halen vanwege een breuk van de roerinstallatie aan stuurboord. De Franse schipper gaat wel proberen de averij te herstellen en vervolgt zijn koers. Op MAISONNEUVE kende Baptiste Dejeanty verplichtte problemen met de automatische piloot en met de vallen hem tot opgave.

De professor geeft gas

Ondertussen duikt de vloot verder naar het zuiden en is de beruchte 50e breedtegraad overschreden. Volgend objectief is de 2e Australische poort, die zich ten zuidwesten van Tasmanië bevindt. De snelheden liggen weer ruim boven het gemiddelde. Het 24-uur record solo met een Open 60 voeter op naam van Alex Thomson uit 2003 komt ondertussen in gevaar. Michel Desjoyeaux met FONCIA bleef er afgelopen dinsdag met 464,3 zeemijlen slechts 4,4 zeemijlen van verwijderd. De professor klokte daarmee een gemiddelde snelheid van 19,3 knopen!

Le Cléac'h blijft het bijzonder goed doenLe Cléac'h blijft het bijzonder goed doenDesjoyeaux heeft nu ook resoluut de leiding genomen en duldt nog enkel Roland Jourdain op VEOLIA ENVIRONNEMENT in zijn buurt, al is dat toch ook al op 46 zeemijlen afstand. Na dit duo moeten we al 128,1 zeemijlen afpassen om het volgende duo tegen te komen. Daar telt Jean Le Cam op VM MATERIAUX 8,6 zeemijlen voorsprong op Sébastien Josse met BT. En dan gaapt er een kloof van maar liefst 364,7 zeemijlen, de afstand die Armel Le Cléac’h met BRIT AIR telt op de leider. Een 5e stek is wel een heel knappe prestatie voor deze ex – Figarist. De kloof lijkt geslagen, al weet men in deze uithoudingswedstrijd nooit.

De top 10 op 18/12/2008 om 20u00 GMT

1. Michel Desjoyeaux – Foncia – op 12’821,9 Nm van de finish
2. Roland Jourdain – Veolia Environnement – op 46,0 Nm van de leider
3. Jean Le Cam – VM Materiaux – op 128,1 Nm
4. Sébastien Josse – BT – op 136,7 Nm
5. Armel Le Cléac’h – Brit Air – op 364,7 Nm
6. Vincent Riou – PRB – op 399,1 Nm
7. Jean-Pierre Dick – Paprec-Virbac2 – op 602,2 Nm
8. Marc Guillemot – Safran – 611,2 Nm
9. Yann Eliès – Generali – op 633,2 Nm
10. Samantha Davies – Roxy – op 1’019,1 Nm

Bekijk een filmke met een overzicht.

Volg de Vendée Globe via de racetracker.

www.vendeeglobe.org
Foto’s: Gilles Martin-Raget/Generali – Mike Golding/Ecover – Brit Air/DPPI

Labels

Auteur:

  • Guy C.

    Guy Clappaert is met zijn zeiljacht Fast One geen onbekende in België en Zeeland. Zijn voorkeur gaat naar CR wedstijden en hij is fervent fan van diverse winterwedstrijden circuits. Je vindt hem dan ook regelmatig terug op de Goofies en Grevelingen wintercup.  

Comments

Voor u geselecteerd: