Volvo Ocean Race: Team Delta Lloyd 6e na bloedstollende finish

Team Delta LloydDe tweede etappe naar Cochin (IND) kende een bloedstollende finish met vier gegadigden voor de vierde plek. Om 18.29 uur lokale tijd zeilde Team Delta Lloyd met de jarige Morgan White (AUS, 24) aan het roer als zesde door de finish. Dat was slechts 29 minuten later dan Telefonica Black in vierde positie en zeven minuten na Puma. De strijd werd pas op de zestiende en laatste dag beslist, wat de gemoederen aardig bezighield. Team Delta Lloyd neemt nu een zevende plek overall in.

De overgebleven vloot tikten de finale mijlen tergend langzaam weg. De 70-voeters waren de speelbal van de lichte bries. Dagenlang knokten ze in het zicht van elkaar. Dan schoof die in een vlaag naar voren en dan weer die. Uiteindelijk pakte Telefonica Black zijn winst onder de kust en streden Puma en Delta Lloyd in de laatste uren nek aan nek.

Schipper Roberto Bérmudez de Castro (ESP) toonde zich na binnenkomst tevreden: “Ik kwam een week voor vertrek binnen het team. Vanwege het slechte weer hadden we geen tijd om te trainen. Het was dus een interessante etappe voor mij. We hebben goed gezeild, maar we kunnen beter. Het team is sterk en denkt altijd in termen van de volgende stap.”

‘Even wennen’

Concurrenten dicht bij elkaar tot finishConcurrenten dicht bij elkaar tot finishPeter van Niekerk monsterde eveneens in Kaapstad aan en moest naar eigen zeggen de eerste drie dagen wennen: “Het ging ontzettend hard en de VO70 is zo nat. Ik dacht dat die gewoon kapot zou gaan. Ik was niet bang, maar ik had de week ervoor nog die veiligheidscursus gedaan en zag ons al in het vlot zitten. Na een week went dat wel en ga je harder pushen. Op weg naar het noorden was het echt waanzinnig. Ik heb nog nooit op zo’n natte boot gevaren. Niet normaal meer. Dat hele voordek lag onder water en je ziet niets. We hadden wel helmen, maar ik was op een gegeven moment bang dat ik in de Chinees zou gaan. Ik bleef maar afvallen omdat ik niets zag.

Dat hebben we overleefd, waarna we een goede comeback konden maken en bij de vloot kwamen. De laatste vier tot vijf dagen was er heel weinig wind. Dat ging goed. Vanochtend konden we alle vier nog vierde worden. Chuny is daar behoorlijk handig in en agressief in zijn tactiek. We hadden uiteindelijk iets eerder overstag moeten gaan om de finale klap naar hier te maken. Daarnaast hadden we nog een beetje pech met de gennakerschoot die uit de Code Zero scheurde, maar anders had Puma ons ook wel ingehaald.”

'Honderd procent beter'

De Nederlandse voordekker Gerd-Jan Poortman toonde zich uiterst positief over de progressie van het team: “Dit was echt honderd procent beter. We mogen meedoen in het spelletje. De laatste week hebben we continu dichtbij andere boten gevaren. Niet alleen de schipper maakt het verschil, maar iedereen voor zich. Gedurende de eerste etappe hebben we kunnen leren wat de boot kon en hebben we de juiste mensen op de juiste plekken kunnen zetten. Gevolgd door een paar wissels. In Kaapstad zijn we vol gas van start gegaan. Het was zwaar, maar ik heb met veel plezier gevaren. Het was vooral in het begin afzien met al dat water over het dek en de wind. Het hield maar niet op. Toen de Doldrums en het lichte weer. En maar blijven pushen omdat je zo dichtbij elkaar ligt. Ik ben helemaal kapot.”

‘Ik werd helemaal gek’

Vlak voor de start van de tweede etappe kreeg Ed van Lierde (NED) te horen dat hij van het voor- naar het achterdek zou verhuizen: “Ik was een van de stuurmannen en dat beviel wel. De eerste week in de Zuidelijke Oceaan was echt niet meer normaal. Ik ben ook erg blij met de schipper. Die vent zit er bovenop. Hij is ongelofelijk fanatiek en fijn om voor te werken. Hij motiveert je en brengt het op zo’n manier dat je er nog harder voor gaat knokken.”

Dat kwam zeker in de laatste windloze dagen van pas. Van Lierde: “Het was enorm frustrerend. Geen bries en wachten. Ik werd helemaal gek. Ik heb liever wind en dan maar twee weken onder water.” Over de zesde plek zei hij: “Ik ben heel tevreden. We hebben laten zien dat we erbij zitten en dit is nog maar de tweede etappe.”

Naast titelsponsor Delta Lloyd wordt het Nederlandse syndicaat tevens ondersteund door Chieftain Group, Tommy Hilfiger, OHRA Verzekeringen, Discovery Channel, Port of Rotterdam, Weather News en Hemels van der Hart.

Bekijk alle video’s op de Volvo Ocean Race video player.

Volg de posities met de racetracker.

www.teamdeltalloyd.com
www.volvooceanrace.org
Foto’s: David Branigaan/Oceansport

Auteur:

• Een correspondent

Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.