Paprec-Virbac 2 finisht waarschijnlijk maandagavond in Barcelona

Paprec-Virbac 2Co-schippers Jean-Pierre Dick en Damian Foxall hebben afgelopen dagen hun voorsprong zien smelten als sneeuw voor de zon, maar dat zal hun worst wezen.

Na 91 racedagen en op minder dan 247 zeemijl van Barcelona, met meer dan 300 zeemijl voorsprong op nummer twee HUGO BOSS, lijkt niets nog Paprec-Virbac 2 in de weg te staan voor de overwinning in de eerste Barcelona World Race. Niet dat hun laatste zeemijlen een zondagse cruise zijn geweest.

Zaterdag voeren ze ter hoogte van Malaga nog in een aan de windse koers met windvlagen uit het oosten tot 40 knopen. Het was notabene de eerste keer dat de stormfok boven dek kwam op PAPREC-VIRBAC 2. Met witschuimende golftoppen rondom waren ze toch even bezorgd over de mast en de kiel. De boot moet na al die mijlen immers wel vermoeid zijn en een breuk aan de vitale delen betekent zelfs zo dicht bij de finish een vroegtijdig einde.

Even vrees voor de mast

De open 60’s zijn breekbaar, dat is al genoeg gebleken in deze race, en even zag het er helemaal niet goed uit toen het Solent stag brak en aldus de mast dreigde over boord te gaan. Gelukkig was het staysail stag geplaatst en kon Damian de rondvliegende roltrommel van de Solent zekeren vooraleer deze schade kon aanrichten.

Verder zijn er nog de zorgen om de innerlijke mens, immers het eten aan boord is nu wel zo goed als op. En hoe vermoeid de schippers nu wel zijn, dat hun aandacht niet mag verslappen bewees ook de ontmoeting met een enorm CGM cargo schip ter hoogte van Gibraltar. De Barcelona World Race leiders moesten overstag om een aanvaring te vermijden.

Nog een laatste windstille zone voor de boeg

En dan is er nog een laatste meteorologisch vraagstuk dat ze moeten oplossen. Ter hoogte van Ibiza is er niet al teveel wind en de vraag is hoe het laatste eiland op hun weg naar de finish best moet worden gerond. Hun tijd van aankomst ligt rond maandagnamiddag 11 februari, al is Jean-Pierre Dick de eerste om te zeggen dat het omwille van Ibiza net zo goed de dag nadien zou kunnen zijn.

Tweede in de race is dus nog altijd HUGO BOSS, zowat 326 zeemijl achter op de leider. Alex Thomson en Andrew Cape hebben heel wat mijlen goed gemaakt de laatste dagen, maar het lijkt allemaal net een beetje te weinig te laat. Ook zij moeten immers nu aan de wind gaan zeilen en de kloof met PAPREC-VIRBAC 2 lijkt aldus weer stabiel.

Laatste podiumplaats nog niet beslist

Temenos II in de noordatlantische oceaanTemenos II in den noordatlantiekWie derde wordt in Barcelona is nog steeds de vraag. Het Spaanse team op MUTUA MADRILENA ligt dan wel 253 zeemijl achter op TEMENOS II, hen resten nog wel meer dan 1000 zeemijl tot de finish. En op dergelijke afstand kan er echt nog van alles gebeuren.
Dominique Wavre en Michele Paret doen er dan ook alles aan om de kloof met het duo Sanso - Rivero zo groot mogelijk te maken. Immers, de Middellandse Zee kan best nog verraderlijk zijn.

Hekkensluiter EDUCACION SIN FRONTERAS is net Fernando de Noronha en poort nummer 7 gepasseerd. Hen resten nog ruim 2700 zeemijl vooraleer ze Catalaanse bodem gaan beroeren. En dat staat volgens de laatste berekeningen rond de 26e februari te gebeuren.

Posities op 10 februari om 18u00 GMT :
1. Paprec-Virbac 2 247 Nm DTF
2. Hugo Boss +326
3. Temenos II + 1’152
4. Mutua Madrilena +1’405
5. Educacion sin Fronteras +2’710

Paprec-Virbac 2 aan de wind :
http://link.brightcove.com/services/link/bcpid1272014264/bclid140658901…

bron : www.barcelonaworldrace.com

Auteur:

  • Guy C.

    Guy Clappaert is met zijn zeiljacht Fast One geen onbekende in België en Zeeland. Zijn voorkeur gaat naar CR wedstijden en hij is fervent fan van diverse winterwedstrijden circuits. Je vindt hem dan ook regelmatig terug op de Goofies en Grevelingen wintercup.  

Comments

Voor u geselecteerd: