
De rechter van het hooggerechtshof te New York, Herman Cahn, heeft de nieuwe argumenten aangebracht door Alinghi van tafel geveegd, en zijn uitspraak van november vorig jaar bevestigd. Hiermee wordt BMW Oracle de Officiële Challenger. Alinghi heeft de beslissing aanvaard en gezegd niet meer in beroep te zullen gaan. Hierdoor is een tête à tête tussen het Zwitserse en het Amerikaanse syndicaat een feit. De America’s Cup zal dus in 2009 gevaren worden tussen twee teams, en alleen tussen die twee teams, en dat op een multihull.
Eindelijk lijkt een maandenlang dispuut nu aan zijn einde gekomen, en is er weer enige helderheid aan de America’s Cup hemel waar te nemen. Rechter Cahn behield dus de mening dat de Spaanse Club Nautico Espanol de Vela geen Challenger of Record kon zijn, aangezien het geen jaarlijkse zee regatta organiseerde.
Ook het bezwaar van de Société Nautique de Geneve, dat de beschrijving van het zeiljacht, waarmee men de strijd zou moeten aangaan, verwarrend was, werd niet aanvaard. Een 90 voet op 90 voet ‘kieljacht’. Echter, de rechter oordeelde dat deze omschrijving al bij de eerste hoorzitting was gegeven, en toen heeft SNG niet gereageerd. Verder vond de rechter dat het woord ‘kiel’ niet verder moest worden uitgelegd en dat Alinghi zegsman Hamish Ross destijds zelf had gesteld dat de GGYC Challenge alleen maar een multihull kon zijn.
Rechtstreeks duel in de maak
BMW Oracle catamaranDe 33e editie van ’s werelds oudste sport trofee zal dus een rechtstreeks duel worden tussen twee teams. In 2009 zal Alinghi het opnemen tegen BMW Oracle, en onder hun beiden zal worden beslist wie nu eigenlijk de Defender zal worden. Deze club zal dan de organisatie van de 34e America’s Cup op zich mogen nemen.
Dat beide teams het echt wel menen blijkt uit het feit dat beiden al volop aan het trainen zijn op 40 voet catamarans en zich laten bijstaan door mulithull specialisten. Alle andere uitdagers zullen moeten wachten tot 2011, om dan deel te nemen aan opnieuw een ‘normale’ America’s Cup.
Geschiedenis herhaalt zich
Nooit gezien? Toch wel. In 1988 was er een gelijkaardig dispuut, en toen is het Nieuw Zeelandse team op de proppen gekomen met een gigantische monohull van 133 voet. Het antwoord van de Amerikaanse Defender was toen een 60 voet catamaran. En Dennis Conner schreef geschiedenis door met gemak het Nieuw Zeelandse monster te bedwingen. Al moest deze overwinning nog eens bevestigd worden voor een gerechtshof, in beroep. Ook nu zal Alinghi nog alleen in beroep kunnen gaan nadat de het duel zal zijn gevaren. Maar argumenten van technische aard maken ook nu eigenlijk geen kans.
Ernesto Bertarelli, baas van Alinghi, vatte het als volgt samen: “Let’s settle this on the water!”
Bron : www.sail-world.com
Foto’s Gilles Martin-Raget/BMW Oracle Racing en MCC McCamp